منابع یمنی روز جمعه ۱۸ اوت ۲۰۱۷ از بالا گرفتن اختلاف میان شبه نظامیان حوثی و نیروهای وابسته به علی عبدالله صالح در یمن خبر دادند.

به دنبال اعلام فراخوان حزب علی عبدالله صالح به هواداران خود برای تجمعی بزرگ در صنعا و دیگر مناطق تحت کنترل کودتاگران که قرار است روز پنجشنبه آینده به مناسبت تاسیس حزب گنگره ملی برگزار شود، شبه نظامیان حوثی واکنش نشان داده و این تجمع را توطئه علیه هواداران خود تلقی کرده‌اند.

رهبران حوثی‌ها در واکنش به فراخوان حزب عبدالله صالح از هواداران خود خواستند تا در تمام ورودی‌های شهر صنعا تجمع کنند و به برگزاری جشن‌های حزب صالح که برای سالگرد تاسیس آن صورت می‌گیرد اعتراض کنند.

عکس العمل حوثی‌ها به تجمعات حزب عبدالله صالح نشان دهنده اختلاف عمین میان کودتگران است.

شبه نظامیان حوثی در بیانیه که از سوی «کمیته‌های انقلابی» صادر شد برگزاری تجمعات از سوی علی عبدالله صالح را نوعی بسیج عمومی علیه خود تلقی کردند.

رئیس کمیته انقلابی وابسته به کودتگران، اعلام کرد که حوثی‌ها تنش را با تنش پاسخ خواهند داد و روز پنجشنبه آینده روزی بسیار متفاوت با دیگر روزهای صنعا توصیف کرد.

ادامه جنگ به زیان کودتاگران و به نفع دولت قانونی خواهد بود

کارشناسان سیاسی امور یمن می‌گویند با طولانی تر شدن بحران یمن و در پی شکست‌های سنگین کودتگران از ائتلاف عربی اتحاد کودتگران در برابر حکومت مشروع یمن ضعیف‌تر خواهد شد و با گذر زمان و هر چه فشار از سوی نیروهای ائتلاف عربی بر روی شبه‌نظامیان حوثی و علی عبدالله صالح بیشتر می‌شود اختلافات آنها بالا و بالاتر می‌گیرد.

چند هفته پیش علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور مخلوع یمن به رسانه‌های وابسته به خود دستور داده است عبدالملک الحوثی سرکرده شبه‌نظامیان حوثی در یمن را در انظار مردم این کشور افشا کنند. این اقدام علی عبدالله صالح به‌دنبال گزارش‌هایی است که حاکی از طرح ترور او توسط حوثی‌ها بود.

منابع مطلع در صنعا گفتند در دیداری که وی با افراد حزب کنگره یمن داشته است تهدید کرده در صورتی که حوثی‌ها به خواسته‌هایش گردن نگذارند آنها را به ائتلاف عربی خواهد فروخت.

صالح شبه‌نظامیان حوثی را بنیادگرا توصیف کرده است. علی عبدالله صالح به رسانه‌های وابسته به خود چراغ سبز داده است تا به حوثی‌ها تهاجم کنند و روابط آنها با رژیم ایران را افشا کنند و اعلام کنند که این گروه یمن را با قیمتی ناچیز به رژیم حاکم بر ایران فروخته است.

او تأکید کرده است حوثی‌ها گروهی دزد هستند که تلاش می‌کنند در دولت حاکم به اموال باد آورده و مناصب وزارتی دست پیدا کنند.

منابع مطلع اضافه کردند حزب کنگره یمن از علی عبدالله صالح خواسته است تا در راستای قطع رابطه با این گروه شبه‌نظامی توافق‌های اعلام نشده با آنها را افشا کند.

بدین ترتیب با شکست‌های نظامی در جبهه‌ها به‌ویژه در جبهه صنعا، دامنه نزاع میان دو شریک کودتا یعنی حوثی‌ها و علی عبدالله صالح بالا می‌گیرد.

گفتنی است که رسانه‌های وابسته به دو جناح کودتاگر طی روزهای گذشته همدیگر را به شدت مورد هجوم قرار داده‌اند. دو طرف اکنون در حال بسیج کردن نیروهای خود هستند کارشناسان معتقدند که افزایش این اختلاف‌ها احتمال درگیری مسلحانه میان آنها در آینده را  زیاد کرده است.