جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » موج اعدامهای افسار گسیخته در ایران ادامه دارد، ۱۲ زندانی در بیرجند و بابل اعدام شدند

موج اعدامهای افسار گسیخته در ایران ادامه دارد، ۱۲ زندانی در بیرجند و بابل اعدام شدند

مسئولان قضائی جمهوری اسلامی سحرگاه پنج‌شنبه ۱۹ مرداد افزون بر اعدام علیرضا تاجیکی، نوجوان متهم به قتل در سنین کودکی، ۱۲ نفر دیگر را در زندان‌های شهرهای بیرجند و بابل اعدام کردند. ۱۱ نفر از آن‌ها در بیرجند اعدام شدند.

۱۱ نفری که در بیرجند اعدام شدند از محکومان جرایم مواد مخدر بودند.

این زندانیان روز گذشته، چهارشنبه ۱۸ مرداد به سلول‌های انفرادی منتقل شده بودند و سحرگاه امروز حکم آن‌ها به اجرا درآمد.

اسامی هشت تن از این زندانیان را چنین اعلام کرده است: خانی مری خالد، برات عمادی، محمدرضا ایوبی، ابوالفضل یوسف‌پور، حاجی معزی (موزی)، مهرداد باقرشمس، هادی‌ایم و هادی جعفری.

همزمان با اعدام‌های پرشمار زندان بیرجند یک زندانی به نام «علیرضا» نیز سحرگاه پنج‌شنبه در زندان متی‌کلای بابل از توابع استان مازندران اعدام شد. اتهام این زندانی «تجاوز به عنف و قتل» بود. او از روزهای گذشته برای اجرای حکم در سلول انفرادی نگهداری می‌شد.

افزون بر این اعدام‌ها، علیرضا تاجیکی نیز صبح پنج‌شنبه در زندان شیراز اعدام شد. او کودک مجرمی بود که در سن ۱۵ سالگی متهم به قتل شده بود و در زندان به‌سر می‌برد. مقامات قضائی ایران به‌رغم درخواست مکرر نهادهای مدافع حقوق بشر، از جمله عفو بین‌الملل و ابهامات پرونده تاجیکی او را اعدام کردند.

موج اعدام‌ها در ایران در حالی ادامه دارد که مجلس شورای اسلامی با هدف کاهش استفاده از مجازات اعدام در صدد بررسی اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر است.

نمایندگان مجلس پیش از این از قوه قضائیه خواسته بودند که تا زمان پایان بررسی این اصلاحیه از اعدام زندانیان محکوم به اعدام در رابطه با مواد مخدر خودداری کند اما قوه قضائیه به این خواسته توجهی نکرده است.

مقام‌های ایرانی درباره موضوع تخفیف مجازات اعدام برای جرایم مرتبط با مواد مخدر اظهارات ضد و نقیضی مطرح می‌کنند. حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس پنج‌شنبه هفته گذشته ۱۲ مرداد اعلام کرد که طرح لغو اعدام برای افرادی است که «سوء سابقه‌شان کمتر از ۱۵ سال بوده» یا «فروشنده خرد» هستند

هرانا