یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » درخواست چین از کره شمالی برای توقف آزمایش‌های موشکی و اتمی

درخواست چین از کره شمالی برای توقف آزمایش‌های موشکی و اتمی

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای می‌گوید وزیر خارجه آن کشور با هم‌تای خود از کره شمالی دیدار کرده و با تاکید بر «نزدیک شدن اوضاع به نقطه‌ای بحرانی» خواستار توقف اقدامات پیونگ‌یانگ در نقض قطعنامه‌های شورای امنیت، شده‌است.

دیدار میان وانگ یی، وزیر خارجه چین و ری یانگ‌هو، وزیر خارجه کره شمالی، ۱۵ مرداد ماه در مانیل، در حاشیه نشست شورای همکاری‌‌ شرق آسیا صورت گرفته‌است.

وزارت خارجه چین، در بیانیه‌ای که کم‌سابقه توصیف می‌شود، گفته در دیدار میان آقایان وانگ و ری، رئیس دستگاه دیپلماسی چین، گفته در حال حاضر وضعیت در شبه‌جزیره کره «شدیدا پیچیده» است و روابط چین-کره‌شمالی نیز «تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته‌است».

از منظر پکن «اوضاع در حال نزدیک شدن به نقطه‌ای بحرانی‌ست» و «اکنون زمان تغییر، تصمیم‌گیری و بازگشت به میز مذاکره‌است».

چین از همسایه خود خواسته از اقداماتی که به نقض خواسته‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت می‌انجامد، دست بردارد و نیز از ایالات متحده و کره جنوبی نیز خواسته «بر تنش‌ها نیافزایند».

شورای امنیت سازمان ملل متحد، آزمایش‌های مربوط به موشک‌های بالستیک و آزمایش‌های نظامی اتمی از سوی کره شمالی را منع کرده‌است. در تازه‌ترین قطعنامه صادر شده، بدون مخالفت مسکو و پکن، تحریم‌های شدیدی علیه پیونگ‌یانگ وضع شده‌است.

روز گذشته سخنگوی کاخ سفید گفت رئیس‌جمهوری آمریکا از تصویب قطعنامه برای افزایش تحریم‌ها ستایش کرده و همکاری روسیه و چین در دستیابی به آن را مورد تقدیر قرار داده‌است.

از سوی دیگر اما چین پیش از این بارها به قرار گرفتن سامانه ضدموشکی «ت‌اد» در کره جنوبی که به گفته ایالات متحده برای دفاع در برابر تهدیدهای کره شمالی برپا می‌شود، انتقاد کرده‌است. پکن خود با اعتراضات ایالات متحده و شماری از متحدان آن، در مورد فعالیت‌های نظامی در آب‌های شرق و جنوب شرق آسیا روبه‌رو است.

وزارت خارجه چین می‌گوید، وزیر خارجه کره شمالی در دیدار با وانگ‌ یی، «بر موضع پیونگ‌یانگ در مورد مسائل اتمی تاکید کرده» و ابراز تمایل کرده تماس‌ها با پکن در این رابطه ادامه پیدا کند.

همزمان با بیانیه وزارت خارجه چین، خبرگزاری دولتی کره جنوبی گزارش داده‌است که کره شمالی پیشنهاد سئول در مورد گفت‌وگوهای دو کره را «فاقد جدیت» توصیف، و رد کرده‌است.

مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره شمالی، ماه گذشته میلادی پیشنهادی برای برپایی مذاکراتی با هدف کاهش تنش‌ها در منطه حائل نظامی و نیز دیدارهای خانواده‌های جداافتاده پس از جنگ ۱۹۵۰-۱۹۵۳ ارائه کرده بود.

خبرگزاری کیودوی ژاپن نیز گزارش داده‌است که دیپلمات‌های ارشد ژاپن، کره جنوبی و آمریکا از روز دوشنبه، گفت‌وگوهایی را آغاز کرده‌اند -که به گفته این خبرگزاری- هدف از آن‌ها «اعمال بیشترین فشارها» بر کره شمالی برای توقف آزمایش‌های موشکی و اتمی است. ری یانگ‌هو، وزیر خارجه کره شمالی که عصر یک‌شنبه وارد مانیل شد، هنوز واکنش مستقیمی به تحریم‌های وضع‌شده و اظهارات مطرح‌شده نشان نداده‌است.

رادیو فردا