جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ترامپ: نخواهیم گذاشت بشار اسد با این جنایت‌های وحشتناک بگریزد

ترامپ: نخواهیم گذاشت بشار اسد با این جنایت‌های وحشتناک بگریزد

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه گفت که بشار اسد جنایت‌های وحشتناکی در سوریه مرتکب شده است و آمریکا اجازه نخواهد داد که او از دست عدالت بگریزد.

آقای ترامپ که در یک کنفرانس خبری مشترک با سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان، در واشینگتن صحبت می‌کرد در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه اظهار داشت: «من قطعا طرفدار بشار اسد نیستم. فکر کنم آنچه که او با کشور و با بشریت انجام داده بسیار وحشتناک است.»

رییس جمهوری آمریکا اضافه کرد: من کسی نیستم که نظاره گر باشم و اجازه بدهم وی با کارهای که می خواهد انجام دهد، بگریزد. او چند بار این کار را انجام داده است.

وی با انتقاد از رویکرد دولت باراک اوباما در قبال حکومت سوریه تاکید کرد، اگر دولت قبلی آمریکا در قبال عبور حکومت بشار اسد از خط قرمز‌ها اقدام می‌کرد، اکنون روسیه و ایران در سوریه حضور نداشتند.

دونالد ترامپ در ادامه به واکنش به حمله شیمیایی به «خان شیخون» اشاره کرد و گفت، من دستور دادم ۵۹ موشک «تاماهاک» به پایگاه دولتی سوریه شلیک شود.

به دنبال حملات شیمیایی به «خان شیخون» در استان ادلب در فروردین ماه امسال دستکم ۷۰ نفر که شماری از آن‌ها کودک بودند، کشته شدند. مقام‌های دولت آمریکا پیشتر تاکید کرده بودند که این حمله توسط نیروهای حکومت سوریه انجام شده بود. حکومت دمشق انجام این حمله را انکار کرده است.

آمریکا در واکنش به این حمله شیمیایی، پایگاه هوایی «شعیرات» در استان حمص را با ۵۹ موشک هدف قرار داد.

در سال ۲۰۱۳ میلادی، پس از انتشار شواهدی از استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ داخلی سوریه، و کشته شدن صد‌ها نفر در منطقه‌ای که کنترل آن در دست شورشیان بود، ایالات متحده هشدار داد که دست به اقدام نظامی علیه حکومت سوریه می‌زند. ولی در ‌‌نهایت بر اساس توافق واشینگتن و مسکو، سوریه خلع سلاح شیمیایی را پذیرفت.

کاخ سفید در آن زمان اعلام کرده بود،‌ در حمله شیمیایی حکومت بشار اسد به حومه دمشق ۱۴۲۹ نفر شته شدند که دست کم ۴۲۶ نفر از آنها کودک بودند.

ایران و روسیه حامیان اصلی حکومت بشار اسد در جنگ داخلی در سوریه هستند.