جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » رئیس جمهوری کره جنوبی: پرزیدنت ترامپ سزاوار جایزه صلح نوبل است
President Donald Trump and South Korean President Moon Jae-in participate in a joint news conference at the Blue House in Seoul, South Korea, Tuesday, November 7, 2017. Trump is on a five country trip through Asia traveling to Japan, South Korea, China, Vietnam and the Philippines. (AP Photo/Andrew Harnik)

رئیس جمهوری کره جنوبی: پرزیدنت ترامپ سزاوار جایزه صلح نوبل است

«مون جای این» رئیس جمهوری کره جنوبی می گوید پرزیدنت ترامپ به خاطر تلاش‌ها در پایان دادن به رویاروئی در شبه جزیره کره، سزاوار جایزه صلح نوبل است.

خبرگزاری رویترز، سخنان امروز رئیس جمهوری کره جنوبی را نقل می کند که گفته است «ما به صلح نیاز داریم.»

«مون جای این» در ماه ژانویه نیز گفته بود آوردن کره شمالی به پای میز مذاکرات تا اندازه زیادی مرهون سیاست آقای ترامپ است و فشارها و تحریمها که با حمایت و پیشنهاد آمریکا علیه کره شمالی اعمال شد در از سرگیری گفتگوها میان دو کره موثر و کارساز بوده است.

سخنان مون جای این، در باره جایزه صلح نوبل در پاسخ به نامه تبریک «لی هی هو» بیوه «کیم دای جونگ» رئیس جمهوری فقید کره جنوبی است که در آن نامه پیشنهاد کرده بود جایزه صلح نوبل امسال به رئیس جمهوری کره جنوبی تعلق گیرد.

کیم دای جونگ قهرمان پیشتاز مذاکره با کره شمالی بود که به همین جهت در سال ۲۰۰۰ جایزه صلح نوبل گرفت.

روز جمعه رهبران کره شمالی و جنوبی در یک دیدار تاریخی تعهد کردند به دشمنی های چند دهه ای پایان دهند و راه صلح در پیش بگیرند. آنها همچنین پذیرفتند که شبه جزیره کره از جنگ افزارهای هسته ای پاک شود.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت فشارها بر پیونگ یانگ ادامه خواهد یافت تا زمانی که کره شمالی از برنامه تسلیحات هسته ای دست بردارد و راه صلح را برگزیند.

در همین حال پرزیدنت ترامپ برای دیدار با رهبر کره شمالی و گفتگو در باره پاک شدن شبه جزیره کره از جنگ افزارهای هسته ای آماده می شود.

آقای ترامپ گفته است این دیدار طی چند هفته آینده انجام خواهد شد. هنوز مکان قطعی دیدار پرزیدنت ترامپ با «کیم جونگ اون» اعلام نشده است.

پرزیدنت ترامپ در گفتگوی تلفنی با همتای کره جنوبی از اینکه رهبران کره شمالی و جنوبی در باره پاک سازی شبه جزیره از جنگ افزارهای هسته ای توافق کردند، ابراز خشنودی کرد.

کاخ سفید نیز اعلام کرد روسای جمهوری آمریکا و کره جنوبی بر آینده صلح آمیز و مرفه کره شمالی تاکید کرده و آن را به پاک شدن کامل شبه جزیره از جنگ افزار های هسته ای به نحوی که قابل اثبات و برگشت ناپذیر باشد، مشروط کرده اند.( صدای آمریکا)