سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » کاخ سفید: ایران به مفاد برجام پایبند بوده اما روح برجام را نقض کرده است / تحریم‌های غیراتمی در راه است

کاخ سفید: ایران به مفاد برجام پایبند بوده اما روح برجام را نقض کرده است / تحریم‌های غیراتمی در راه است

دولت دونالد ترامپ، در کنگره ایالات متحده تائید کرده‌است که ایران به مفاد توافق اتمی و برنامه جامع اقدام مشترک، در پیوند با آن، همچنان پایبند مانده‌، هرچند خلاف «روح» آن عمل کرده‌است. همزمان یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته‌است تائیدیه فعلی همراه با «سوء ظن» به تهران است و تحریم‌های غیراتمی در راه است.

در حالی که رکس تیلرسون وزیر امرو خارجه آمریکا در گزارش خود به کنگره اعلام کرده است که ایران به تعهدات مندرج در متن برجام پایبند بوده است، اما مقامات ارشد دولتی کاخ سفید بیان کرده اند که هم تیلرسون و هم ترامپ تاکید کرده اند که ایران روح برجام را نقض کرده است.

این مقام ارشد آمریکایی بیان کرده است که دلایل برای این اتهام، ادامه برنامه موشکی ایران، حمیات ایران از دولت بشار اسد در سوریه و حمایت از گروه های نظامی در منطقه خاورمیانه، خصومت با اسرائیل و ادامه بازداشت شهروندان آمریکایی است. این مقام آمریکایی گفته است دولت در تلاش برای تدوین استراتژی برای مقابله با اقدامات ایران است.

به گفته این مقام آمریکایی این استراتژی در بر دارنده تحریم های جدید بر برنامه موشکی ایران و همچنین تقویت روابط با کشورهای منطقه است تا فرصت امتیاز گیری در خاورمیانه از ایران سلب شود.

کاخ سفید: ایران به مفاد برجام پایبند بوده اما روح برجام را نقض کرده است / ظریف: ایالات متحده هم مفاد برجام و هم روح برجام را نقض کرده است

پیش از این نیز چهارتن از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه ای به رکس تیلرسون از وی درخواست کرده بودند که از تایید پایبندی ایران به برجام در گزارش جدید خودداری کند. تام کاتن سناتور جمهوری خواه و تندروی سنا که بارها تلاش های خود را برای فروپاشی برجام صورت داده بود در این نامه اتهام هایی مشابه با مواردی که این مقام ارشد آمریکایی ذکر کرده است، به ایران نسبت داده و آنها را مصداق نقض برجام خوانده بود.