شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » انتخابات امسال انتخابی بین تداوم آزادی بیان یا بازگشت شرایط امنیتی

انتخابات امسال انتخابی بین تداوم آزادی بیان یا بازگشت شرایط امنیتی

حجت الاسلام حسن روحانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه سوم اردیبهشت، در یک سخنرانی در قزوین در جمع هوادارانش گفت:

«آیا از امروز به بعد، می‌خواهیم مسیر آزادی بیان را ادامه دهیم یا نه و آیا از امروز به بعد باید باز هم فضای امنیتی به دانشگاه‌ها برگردد یا نه؟ آیا می‌خواهیم در فضای سیاسی و اقتصادی و بازار، آرامش و ثبات حاکم باشد یا هر روز و ساعت نگران روز و ساعت بعد باشیم؟».

«امروز موضوع مهم این نیست که فردی به عنوان رئیس‌جمهور برگزیده می‌شود، بلکه بحث بر سر این است که آیا امروز فضای جامعه ما باید بازتر شود یا فضای جامعه به گذشته برگشته و بسته گردد….  انتخابات امسال انتخابی بین تداوم آزادی بیان یا بازگشت شرایط امنیتی است…”

مقام‌های دولت حسن روحانی با استناد به مواردی چون رشد اقتصادی ۱۱ درصدی و یک‌رقمی شدن تورم از بهتر شدن شرایط اقتصادی مردم در مقایسه با دوره آغازین این دولت خبر می‌دهند، گرچه برخی از تحلیلگران و رسانه‌ها اعلام می‌کنند که رشد اقتصادی هنوز تأثیر محسوسی در وضعیت زندگی مردم ایران و اشتغال نداشته است.

در این زمینه فریدون خاوند، تحلیلگر اقتصادی، در اسفند گذشته، در تحلیلی در رادیو فردا نوشت که یکی از مهم‌ترین دلایل وخامت بیشتر بازار کار به رغم افزایش نرخ رشد، نفتی بودن رشد است و در واقع به راه افتادن صنعت نفت و افزایش تولید و صادرات این کالا به خودی خود اشتغال‌زا نیست.

روز یکشنبه مصطفی میرسلیم، محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی، سه نامزد اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری نیز به انتقاد از وضعیت اقتصادی کشور پرداختند.

در این روز آقای قالیباف در یک سخنرانی در ساری گفت که «کشور در بحران اقتصادی به سر می‌برد و این چالش بزرگ اقتصادی، همه مردم ایران را ناراحت کرده است».

ابراهیم رئیسی نیز روز یکشنبه در جمع تعدادی از نمایندگان اصولگرای مجلس تأکید کرد، وضعیت اقتصادی کشور «به هیچ عنوان خوب نیست و معضلات جدی در نظام پولی و مالی کشور وجود دارد».

او اضافه کرد: «اینکه دولتی درباره فساد اداری دولت قبل را متهم کند، برای مردم قابل پذیرش نیست و با دزد دزد گفتن مشکلی حل نمی‌شود».

مصطفی میرسلیم هم در نخستین نشست مطبوعاتی خود گفت که «دولت با این پیش‌فرض که می‌توان با غرب به توافق دست یافت راه‌حل آسانی برای اداره کشور برگزید، گویی با فروش نفت می‌شود کشور را اداره کرد. ولی چون این پیش فرض‌ها محقق نشد و تحریم‌ها لغو نشد،‌ دولت نتوانست به آنچه می‌خواهد دست پیدا کند».