جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان روحانی را به عنوان نامزد قطعی این جریان معرفی کرد.

شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان روحانی را به عنوان نامزد قطعی این جریان معرفی کرد.

همزمان با اعلام «غیر رسمی» اسامی ۱۴ نامزد اولیه گروه اصولگرای «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان اعلام کرد که حسن روحانی، «نامزد قطعی» این جریان در انتخابات است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان روز یک شنبه، ۲۲ اسفند، خبر داد که این شورا در جلسه خود از «بین پیشنهادات مختلفی» که مطرح شده بود، حسن روحانی را «به اتفاق آرا» به عنوان «نامزد قطعی جریان اصلاح طلبان» انتخاب کرد.

محمدرضا عارف با اشاره به حمایت اصلاح طلبان از حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲ و عملکرد این گروه در انتخابات مجلس دهم اعلام کرد که از چندین ماه پیش «ارزیابی و آسیب‌شناسی» عملکرد شورای عالی سیاست‌گذاری در دستور کار این شورا قرار گرفته است.

به گفته آقای عارف، این شورا همچنین با حسن روحانی و پس از آن با نمایندگان او دیدار کرده و در نهایت کمیته سه نفره‌ای از اعضای شورا مامور شده بودند که با نمایندگان آقای روحانی «بحث» کنند و «به نقطه اشتراک» برسند.

وی اعلام کرد که در جلسه روز یک شنبه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان،«همه نقطه نظرات خود را مطرح کردند و در نهایت بعد از پیشنهادات مختلف در نهایت آقای روحانی به اتفاق آرا نامزد جریان اصلاحات شد».

هیات رییسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان روز ۹ اسفند با حسن روحانی دیدار کرده بودند.

عبدالواحد موسوی لاری، از اعضای این شورا، پس از این جلسه گفته بود که «دغدغه‌های» اصلاح‌طلبان به عنوان اصلی‌ترین گروه حامی دولت به حسن روحانی اعلام شده است. او اما درباره حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی سخن نگفته بود.

غلامرضا انصاری، از چهره‌های اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، روز ۱۹ اسفند خبر داده بود «در آن جلسه، اعضای شورا به روحانی توصیه کردند که برای حضور قوی در جریان تبلیغات انتخابات، از یک تا سه کاندیدای پوششی استفاده شود».

به گفته آقای انصاری، «برخی از اطرافیان روحانی از این پیشنهاد استقبال نکرده و معتقد بودند حضور انفرادی آقای روحانی در جریان تبلیغات تأثیر مثبت و بیشتری دارد».

او خبر داده بود که اعضای هیات رییسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به آقای روحانی اطمینان داده‌اند که او نامزد نهایی این جریان خواهد بود.

پیشتر برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله مرتضی الویری ضمن تأکید بر حمایت از حسن روحانی اعلام کرده بودند که اصلاح‌طلبان به دلایلی مانند احتمال نامزد نشدن، رد صلاحیت و رأی نیاوردن آقای روحانی، باید در کنار او «نامزد پوششی» معرفی کنند.

به گفته آقای الویری، هدف از معرفی «نامزد پوششی» رقابت با آقای روحانی نیست، بلکه برای خالی نبودن دست این جریان سیاسی در «بزنگاه» احتمالی‌ است.

با این حال آقای عارف گفت که در جلسه روز یک شنبه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان درباره «نامزد پوششی» بحث نشده و این شورا قبل از ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نظر خود را در این باره اعلام خواهد کرد.

اعلام «غیر رسمی» اسامی ۱۴ نامزد اولیه «جبهه مردمی نیروهای انقلاب»

جریان مقابل اصلاح طلبان یعنی گروه‌های اصولگرا هنوز نامزد و یا نامزدهای نهایی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام نکرده‌اند.

هر چند گروه «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» اوایل دی ماه امسال اعلام موجودیت کرده و نمایندگانی از برخی از گروه‌های اصولگرا در آن حضور دارند اما برخی از گروه‌های اصولگرا از جمله جبهه پایداری اعلام کرده‌اند که خود به دنبال «نامزد اصلح» خواهند بود.

روز یک شنبه تعدادی از خبرگزاری‌ها از جمله تسنیم، «اسامی غیر رسمی» ۱۴ کاندیدای « جبهه مردمی نیروهای انقلاب» برای انتخابات ریاست جمهوری را که در نشست ۵ اسفند این گروه انتخاب شده‌اند،اعلام کردند.

بر اساس این گزارش دومین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی پنج‌شنبه ۱۷ فروردین برگزار می‌شود و از میان این ۱۴ نامزد پنج نفر دوباره انتخاب خواهند شد.

ابراهیم رئیسی، مهرداد بذرپاش، سعید جلیلی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، محمد خوش‌چهره، محسن رضایی، علیرضا زاکانی، محمدمهدی زاهدی، عزت‌الله ضرغامی، پرویز فتاح، رستم قاسمی، محمدباقر قالیباف، مصطفی میرسلیم و علی نیکزاد،۱۴ نامزد این گروه هستند.

دراین گزارش‌ها به تعداد رای این افراد در نشست «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» اشاره نشده است.

در هفته‌های گذشته گمانه‌زنی‌هایی هم در مورد معرفی ابراهیم رئیسی، تولیت کنونی آستان قدس رضوی، به عنوان نامزد اصلی اصولگرایان مطرح شد و همزمان انتقادهایی هم درباره «برنامه‌های تبلیغی صدا و سیما» برای او در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت.

روز چهارشنبه هفته گذشته خبرگزاری صدا و سیما مصاحبه‌ای را از آقای رئیسی منتشر کرد که در آن اعلام کرده بود، در انتخابات نامزد نخواهد شد، اما ساعاتی بعد این خبرگزاری اعلام کرد که مصاحبه‌ای با آقای رئیسی نداشته است.

پیشتر هم حزب مؤتلفه اسلامی، مصطفی میرسلیم وزیر ارشاد در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، را به عنوان نامزد خود در انتخابات پیش رو معرفی کرده بود.

رهبر ایران چندی پیش به طور علنی محمود احمدی‌نژاد را از نامزدی در انتخابات منع کرد، اما او که به تازگی گفته که «فعلاً به طور مستقیم» وارد انتخابات نمی‌شود، در روزهای اخیر و پس از اعلام نامزدی معاون اجرایی سابقش حمید بقایی، در کنار او ظاهر شده است

رادیو فردا