جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » شلیک هشدار مایکل فلین به سوی رژیم ایران

شلیک هشدار مایکل فلین به سوی رژیم ایران

 

روزنامه آمریکایی «دیلی بیست»: گرچه مقامات آمریکایی اصرار دارند که آزمایش موشکی، نقض قطعنامه شورای امنیت است، اما درباره ادعای نقض توافق هسته‌ای به واسطه این آزمایش، بسیار محتاط هستند. این یعنی، ترامپ می‌خواهد توازن ظریف بین حفظ توافق هسته‌ای و دادن پیام به تهران که از این به بعد «رفتارهای» آن را تحمل نخواهد کرد، حفظ نماید.

سرویس جهان مشرق – مشاور امنیت ملی ترامپ، به صورت شفاهی به ایران «هشدار» داد. پیام این هشدار این بود که دوره سیاست خارجی اوباما قطعا به پایان رسیده است.

به گزارش روزنامه آمریکایی دیلی بیست، مشاور امنیت ملی ترامپ، روز چهارشنبه به صورت شفاهی به ایران هشدار داد و (طبق معمول) گفت که گزینه های مختلف برای پاسخگویی به ایران در حال بررسی است:

” از امروز، ما ایران را رسما در وضعیت اخطار قرار می دهیم.”

ژنرال بازنشسته، مایکل فلین، در واکنش به آزمایش موشک بالیستیک توسط ایران در روز یکشنبه، این را اعلام کرد.

اگر ایران موشک دیگری شلیک کند، آمریکا چه خواهد کرد؟ نه فلین، نه هیچ یک از مقامات دولتی در این باره چیزی نگفتند، گرچه همه گفتند که طیفی از گزینه ها را در دست بررسی دارند.

با این حال، گرچه این مقامات اصرار دارند که آزمایش موشکی، نقض قطعنامه شورای امنیت است، اما درباره ادعای نقض توافق هسته ای به واسطه این آزمایش، بسیار محتاط هستند. این یعنی، ترامپ می خواهد توازن ظریف بین حفظ توافق هسته ای و دادن پیام به تهران که از این به بعد «رفتارهای» آن را تامل نخواهد کرد، حفظ نماید.

فلین روز چهارشنبه مدعی شد که دولت قبلی به ایران اجازه داد که بدون مهار، زیادی به پیش برود: ” دولت اوباما نتوانست پاسخ متناسب به اقدامات سوء ایران بدهد، اقداماتی چون انتقال تسلیحات، پشتیبانی از تروریزم و سایر موارد نقض هنجارهای بین المللی. دولت ترامپ چنین اقداماتی را محکوم می کند که امنیت، رفاه و ثبات را در خاورمیانه و فراتر از آن تضعیف می کند و جان آمریکایی ها را به خطر می اندازد.”

 

مقامات دولت ترامپ توضیح داده اند که اخطار روز چهارشنبه، به این قصد صادر شد که ایران بداند که آمریکا از اقدامات آن آگاه است- از حمایت از حوثی ها در یمن تا همین آزمایش موشکی اخیر- و طیفی از اقدامات نامشخص را برای مهار این رفتار در دست بررسی دارد.

مقامات آمریکایی می گیوند که آزمایش موشک بالیستیک «خرمشهر» با برد متوسط توسط ایران، “بسیار تحریک آمیز و مغایر با محتوای قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است.” این قطعنامه از ایران می خواهد که هیچ فعالیتی در ارتباط با موشک های بالیستیک قادر به حمل کلاهک هسته ای هستند، انجام ندهد(بدیهی است که ایران این ارزیابی را قبول ندارد و آن را مغایر با ملاحظات امنیت ملی خود می داند).

مقامات آمریکایی می گویند که امریکا در حال بررسی گزینه هایی برای پاسخگویی به اقدامات محتمل بعدی ایران هستند، از جمله پاسخ اقتصادی، ولی هیچ اشاره مستقیمی به اقدام نظامی نکرده اند.

 

دولت اوباما امیدوار بود که مردم عادی- و سیاستمداران عادی! ایران- را با سرازیر کردن پول نقد تقویت کند تا با قدرت سیاسی و نفوذ تشکیلات نظامی و امنیتی دخیل در عمق سیاست ایران رقابت کنند، تشکیلاتی که از تحریم ها استفاده می کنند و انحصار آن ها بر صنایع ملی ایران، شبکه ای از گروه ها و سازمان های شورشی را برای بسط نفوذ ایران در سرتاسر خاورمیانه تامین مالی می کند(به بیان دیگر با ایجاد شکاف بین مردم و حاکمیت و حتی بین جناح های حاکمیت، ایران را وادار به تسلیم و سازش کند).

با این حال سخنان سرسختانه امروز را می توان اجرایی کردن قول های ترامپ در رقابت های انتخاباتی دانست. ترامپ بارها ادعا کرده بود که برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «توافق ایران» را مورد بازنگری قرار خواهد داد، برنامه ای که به زعم او جز خسارت برای آمریکا نداشته و او وعده داده است که موضعی سخت در برابر تهران خواهد گرفت.

 

این اما در نسبت با تغییر موضع احتمالی آمریکا در قبال مسکو، ناشیانه محسوب می شود، یعنی در دوره ای که روابط با مسکو امیدهایی را برای حل مناقشه سوریه و همکاری مشترک برای شکست داعش ایجاد کرده است. روسیه و ایران به نحو فزاینده ای به هم نزدیک می شوند، و روسیه میانجی برای حصول توافق هسته ای با ایران بود و هم اکنون هم تهران و مسکو برای حفظ دولت اسد در سوریه همکاری های گسترده دارند. در حال حاضر، کاخ سفید هم به دنبال واداشتن مسکو به انتخاب میان متحدان(واشینگتن یا تهران) است و هم به دنبال دادن این فرصت به روسیه که از نفوذ خود برای مهار جاه طلبی های ایران استفاده کند.

این اظهارنظرها و مواضع در کنگره آمریکا، در بین جمهوری خواهان- که به از ابتدا مخالف سیاست تعامل اوباما با تهران بوده اند- تحسین و حمایت زیادی برانگیخته است، در حالی که در بین دموکرات ها- که عمدتا پشتیبان موضع اوباما بودند- نوعی بهت و نارضایتی ایجاد کرده است.

باب کورکر، رییس جمهوری خواه کمیته روابط خارجی سنا، بعد از ملاقات با مایکل فلین در روز چهارشنبه، گفت:

” من از جدیت آن ها(تیم امنیت ملی ترامپ) در تقابل با نقض توافق هسته ای از سوی ایران، تحت تاثیر قرار گرفتم. من از موضع آن ها در قبال این موضوع بسیار هیجان زده ام.”

 

باب کورکر

حتی جمهوری خواهانی که به طور کلی نسبت به ترامپ تردید دارند، این رویکرد را تحسین کردند. سناتور جان مک کین، رییس کمیته سرویس های مسلح در گفتگو با  دیلی بیست ادعا کرد:

” هشدار یعنی این که اگر آن ها به آن چه نقض آشکار توافق است ادامه دهند، اقدامات متناسب انجام خواهد گرفت. مهم است که به ایرانی ها گفته شود که می دانیم که شما پیمان را نقض کردید و اکنون تحت اخطار هستید….این دقیقا شیوه برخورد با آن ها(ایرانی ها) است.”

جان مک کین

ولی برای دموکرات ها، دادن اخطار به ایران یک تنش زایی نامعقول در لحن و ادبیات سیاسی است- به ویژه این که فلین هیچ جزییاتی از این که در صورت تکرار چنین آزمایش هایی، چه اقداماتی قرار است انجام بگیرد، ارایه نکرد. سناتور کلر مک کاسکیل، سناتور ارشد دمکرات در کمیته امنیت سرزمینی سنا می گوید:

” من نمی دانم که چرا رییس جمهور این قدر مصمم است که بدون در اختیار گذاشتن جزییات، تنها موجب ترس و نگرانی آمریکایی ها شود.”