یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » چندنکته در پیام رهبرنظام درمورد آیت الله هاشمی رفسنجانی

چندنکته در پیام رهبرنظام درمورد آیت الله هاشمی رفسنجانی

سایت شخصی آقای علی خامنه ای به انتشار عکسهایی از هاشمی رفسنجانی و علی خامنه ای مبادرت ورزید. تیتر این سری از عکسها : پنجاه و نه سال “همکاری و همدلی میباشد. پیام این عکس و تیتراژ آنست که علیرغم “همکاریهای رسمی و اسمی”، ظرف این مدت طولانی بین این دو نفر “هم نظری” و بطورکلی “همسوئی فکری” وجودنداشته است! این مطلب بطور روشنتر درپیام آقای خامنه ای تصریح و تبیین شده است:

“اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هایی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلی بود به کلی بگسلد.”

به عبارت دیگر این اختلاف نظرها در سالهای اخیر آنقدر شدت گرفته بود که  تا حد زیادی رابطه فیمابین آقای خامنه ای و آقای رفسنجانی را ازهم گسلانده بود، هرچند تا چندروز پیش هنوز به طور کامل ازهم گسیخته نشده بود… وبعدش مرگ نابهنگام پیش آمد!

نکته دوم اشاره رهبرنظام به وجود اشخاصی است که به تعبیر رهبرنظام “خنّاس” بوده و سعی میکردند از این عدم تفاهم فکری میان “رهبرنظام” و”آیت الله هاشمی رفسنجانی” استفاده کنند:

درپیام آقای خامنه ای مصرحاً قیدشده: “اختلاف‌نظر، نتوانست در محبت شخصی او به من خلل وارد کند.”

“وسوسه‌ی خنّاسانی که در سال‌های اخیر با شدت و جدیت در پی بهره‌برداری از این تفاوت‌های نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد.”

“فقدان هم‌رزم و همگامی که سابقه همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به پنجاه و نه سال تمام می‌رسد، سخت و جانکاه است. چه دشواری‌ها و تنگناها که در این ده‌ها سال برما گذشت و چه هم‌فکری‌ها و همدلی‌ها که در برهه‌های زیادی ما را با یکدیگر در راهی مشترک به تلاش و تحمل و خطرپذیری کشاند… با فقدان هاشمی، اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی‌شناسم که تجربه‌ای مشترک و چنین درازمدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ‌ساز به یاد داشته باشم.”