جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » رئیس اورژانس: نیروهای هوادار اسد به سمت کاروانی که از شرق حلب خارج می‌شد آتش گشودند

رئیس اورژانس: نیروهای هوادار اسد به سمت کاروانی که از شرق حلب خارج می‌شد آتش گشودند

احمد سوید رئیس خدمات اورژانس در مناطق اپوزسیون در شرق حلب اعلام کرد که نیروهای هوادار بشار اسد نظام سوریه، به سمت کاروانی که پنجشنبه 15 دسامبر خود را برای ترک حلب در چارچوب عملیات اجرا کردن توافق خارج کردن مخالفان مسلح و غیرنظامیان آماده می کرد، آتش گشودند.

احمد سوید به تلویزیون اورینت گفت که نخستین مجموعه از زخمی ها پس از خروج از حلب به منطقه الراموسه رسید.

یکی از مسئولان در یکی از گروه های اپوزیسیون هم به خبرگزاری رویترز گفت که کاروان اول، از منطقه شرق حلب خارج شند اما در نیمه راه متوقف شد.

این روی داد در حالی حاصل شد که پس از برخی مانع تراشی ها، سرانجام توافق آتش بس در حلب و خارج کردن مخالفان مسلح و غیر نظامیان از بخش شرقی آن، به مرحله اجرا در آمد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که عملیات خارج کردن 5 هزار تن از مخالفان مسلح به همراه خانواده هایشان از حلب آغاز شد. تلویزیون دولتی سوریه هم گزارش داد که اتوبوس های سبز به منظور خارج کردن مخالفان مسلح به همراه خانواده خانواده هایشان وارد بخش های تحت کنترل خالفان در حلب شدند.

«الجبهه الشامیه» از گروه های اپوزیسیون سوریه اعلام کرد که آمبولاس هایی از ترکیه در عملیات خارج کردن مخالفان مسلح و غیرنظامیان از حلب مشارکت می کنند.

ارتش سوریه پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که به همراه نیروهای دولتی سوریه، اقدام های لازم را برای خروج مخالفان مسلح به همراه خانواده هایشان از شرق حلب به سمت ادلب که در کنترل مخالفان قرار دارد، انجام داده است.

در این بیانیه آمده است: «مخالفان مسلح به وسیله 20 کاروان و 10 خودروی آمبولانس، گذرگاه های ویژه ای را به سمت ادلب، طی خواهند کرد».

ارتش روسیه با بیان این که برپایه دستورهای ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور عمل می کند، افزود: «مقام های سوریه سلامت تمام مخالفان مسلحی را که تصمیم به ترک محله های شرق حلب گرفته اند، تضمین می کنند».

پیش از دست یابی به توافق آتش بس، سازمان ملل متحد سه شنبه 13 دسامبر اعلام کرده بود که گزارش هایی از کشتار غیر نظامیان در شرق حلب توسط نیروهای دولتی سوریه و شبه نظامیان عراقی متحدش به دست آورده است.

توافق آتش بس پس از حمله بزرگ نیروهای دولتی سوریه به همراه متحدانشان به مناطق تحت کنترل مخالفان در شرق حلب حاصل شده است. این حمله که صدها کشته بر جای گذاشت، باعث شد مخالفان مناطق تخت کنترل خود را به سرعت از دست بدهند.