پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » سازمان ملل متحد: آ‌ن‌چه در حلب روی داد «جنایت جنگی» بود

سازمان ملل متحد: آ‌ن‌چه در حلب روی داد «جنایت جنگی» بود

پس از مرور چند ماه از تخلیه حلب سوریه از ساکنانش، آن هم با صحنه‌هایی که همچنان در وجدان جهانیان زنده است، سرانجام سازمان ملل متحد اعتراف کرد که این شهر در معرض «جنایت جنگی» قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، کمیته تحقیقی وابسته به سازمان ملل متحد چهارشنبه 1 مارس اعلام کرد که عمایات تخلیه غیرنظامیان و جنگجویان مخالف حکومت سوریه از شرق شهر حلب در دسامبر گذشته، «جنایت جنگی» بود.

در این گزارش آمده است: «طرف‌های درگیر به دلایل استراتژیک بر سر تخلیه حلب توافق کردند و نه برای تضمین امنیت غیر نظامیان یا یک ضرورت فوری نظامی. از این رو هزاران تن از خانه و کاشانه خود بیرون رانده شدند و توافق تخلیه برابر با جنایتی جنگی است».

در این گزارش آمده است: «نظام سوریه و نیروهای روسیه، شرق حلب را که در کنترل مخالفان قرار داشت تا روز سقوطش در 22 دسامبر، به صورت روزانه بمباران کردند و این حملات به کشته شدن صدها تن و ویران شدن بیمارستان‌ها انجامید».

إجلاء حلب

حمله عمدی

از سویی کمیته تحقیق سازمان ملل متحد، نیروهای نظام سوریه را به ارتکاب «جنایت جنگی» از راه حمله «عمد» به کاروان امداد رسانی وابسته به سازمان ملل و هلال احمر سوریه در حومه حلب در دسامبر گذشته، متهم کرد.

در این گزارش آمده است: «با علم به این که نیروهای امداد رسان در منطقه فعال هستند، نیروهای نظام به حمله عمدی به نیروهای امداد رسان و محروم کردن غیرنظامیان از کمک‌های بشر دوستانه، دست به جنایت جنگی زدند».