جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » طرح تمديد تحريم هاي ده ساله جمهوري اسلامي در مجلس سنا آمريكا با اكثريت مطلق هر دو حزب به تصويب رسيد.
United States Capitol Building east facade - Washington DC United States

طرح تمديد تحريم هاي ده ساله جمهوري اسلامي در مجلس سنا آمريكا با اكثريت مطلق هر دو حزب به تصويب رسيد.

روز پنج‌شنبه طرح تمديد تحريم هاي ده ساله جمهوري اسلامي در مجلس سنا آمريكا با اكثريت قاطع به تصويب رسيد و این طرح اکنون برای امضا رئیس جمهور ایالات متحده به کاخ سفید فرستاده شد.

شمار موافقان این طرح در سنای آمریکا ۹۹ نفر بوده در حالی که هیچ یک از سناتورها با آن مخالفت نکرده‌اند.

طرح تمدید قانون تحریم‌های ایران اواخر آبان ماه در مجلس نمایندگان آمریکا نیز به تصویب رسیده بودکه در آنجا نیز اکثریت قاطع ۴۱۹ نفر از نمایندگان در برابر یک نماینده مخالف به آن رای مثبت دادند.

این طرح اکنون تنها به امضای رئیس جمهور آمریکا نیاز دارد تا به قانون تبدیل شود در حالی که کاخ سفید تنها یک روز قبل از اقدام سنا اعلام کرده بود که باراک اوباما باید آن را مورد مطالعه قرار دهد و سپس درباره امضای آن تصمیم خواهد گرفت.

با این حال خبرگزاری رویترز به نقل از دستیاران نمایندگان کنگره آمریکا نوشته است که انتظار می‌رود آقای اوباما این طرح را امضا کند.

پیش از این علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نسبت به تمدید تحریم‌های ایران واکنش داده بود و آن را «نقض» توافق هسته‌ای دانسته بود.

رویترز اما می‌نویسد که اعضای کنگره و مقامات دولت آمریکا می‌گویند که اعتقاد دارند تمدید قانون تحریم‌های ایران نقض توافق هسته‌ای نیست.

به نوشته این خبرگزاری، کاخ سفید اگرچه اصراری بر تمدید این قانون نداشته است، اما در عین حال مخالفت چندانی نیز با آن نداشته است به‌طوری که یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا می‌گوید: «در عین حال که ما فکر می‌کنیم تمدید قانون تحریم‌های ایران ضرورتی ندارد، اما اعتقاد هم نداریم که این اقدام برخلاف توافق هسته‌ای باشد.»

اعتبار قانون تحریم‌های ایران روز ۳۱ دسامبر (۱۱ دی) به پایان می‌رسد. این قانون که در ارتباط با برنامه هسته‌ای و آزمایش موشک‌های بالستیک ایران است، محدودیت‌هایی را در زمینه‌های تجاری، انرژی، دفاعی و صنایع بانکی برای تهران ایجاد می‌کند.