شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » تصویب قطعنامه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریمهای گسترده بین‌المللی علیه برنامه موشک بالستیک جمهوری اسلامی ایران

تصویب قطعنامه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریمهای گسترده بین‌المللی علیه برنامه موشک بالستیک جمهوری اسلامی ایران

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه بیستم مهر ۹۶ قطعنامه‌یی علیه موشکهای بالستیک و تحریمهای بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد.

این قطعنامه که توسط اد رویس رئیس کمیته معرفی شد تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران به‌خاطر برنامه غیرقانونی موشکی بالستیک را گسترش می‌دهد.

قطعنامه معروف به «قانون موشکهای بالستیک حکومت

ایران و اجرای تحریم‌های بین‌المللی» که از سوی «اد رویس» رئیس این کمیته ارائه شده، راه را برای اعمال تحریم‌های تازه از سوی دولت آمریکا باز می‌کند.

اد رویس پس از تصویب این قطعنامه در رأی‌گیری شفاهی، در بیانیه‌یی گفت: «طرح مهم امروز نسبت به تحقیقی جامع برای شناسایی و وارد کردن اسامی و تحریم شرکتها، بانکها و اشخاص داخل و خارج از آمریکا که برنامه‌های موشکی و تسلیحات متعارف جمهوری اسلامی ایران را تأمین می‌کنند، الزام ایجاد می‌کند.»

وی افزود: «همان‌طور که ‘اشتون کارتز وزیر دفاع سابق هشدار داد، ‘موشک قاره‌پیما این ظرفیت را دارد که از ایران تا ایالات متحده پرواز کند.’ هیچ تردیدی نیست که ایالات متحده باید اقداماتی قدرتمند برای محدود کردن تلاش خطرناک نظام ایران در زمینه موشکهای بالستیک انجام دهد.»

در ابتدای این قطعنامه، با اشاره به قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل که از جمهوری اسلامی ایران خواسته بر روی موشکهای بالستیکی که برای داشتن توانمندی حمل کلاهک هسته‌یی طراحی شده‌اند، کار نکند، آمده است: «سیاست ایالات متحده این است که از هرگونه فعالیت حکومت ایران در ارتباط با موشکهای بالستیکی که برای داشتن توانمندی حمل کلاهک هسته‌یی طراحی شده‌اند، از جمله شلیک با استفاده از چنین فناوریهای موشکی، جلوگیری کند.»

این قطعنامه که باید پس از کمیته در صحن اصلی مجلس نمایندگان و سپس سنا هم به تصویب برسد، دولت آمریکا را موظف می‌کند که نهایتاً ظرف ۹۰روز پس از تبدیل این قطعنامه به قانون، گزارشی در مورد «زنجیره تأمین» و افراد و شرکتهایی که «برنامه موشکی حکومت ایران را به میزان چشمگیری تسهیل کرده، پشتیبانی کرده یا به‌نحوی دیگر کمک کرده باشند»، به کنگره ارائه کند.

دولت آمریکا هم‌چنین موظف است که نهایتاً ظرف ۳۰روز پس از هر آزمایش موشکی ایران، به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان و کمیته روابط خارجی سنا گزارش دهد که آیا این آزمایش با قطعنامه ۲۲۳۱همخوان بوده است یا نه.

در صورتی که دولت در آن گزارش اعلام کند که آزمایش موشکی ناقض قطعنامه بوده، باید فهرستی از افرادی که دستور آزمایش را داده‌اند یا آن را فرماندهی کرده‌اند، به کنگره ارائه کرده و بگوید که آیا این افراد پیش از این در فهرست تحریم هستند یا نه. دولت هم‌چنین باید اعلام کند که قصد دارد چه اقداماتی در پاسخ به این آزمایش انجام دهد.این قطعنامه رئیس‌جمهور را موظف می‌کند که افرادی را که دانسته به برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران کمک کرده و تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی ایران را نقض کرده‌اند، در فهرست تحریم قرار دهد.

دولت آمریکا هم‌چنین موظف بود تا ظرف ۱۲۰روز پس از تبدیل این طرح به قانون و پس از آن هر ۹۰روز یکبار، به کنگره در مورد «اطلاعات موثق» که نشان دهد جمهوری اسلامی ایران برای دور زدن تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی تلاش کرده، گزارش دهد.

مصوبه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان تاکنون از سوی ۳۲۰عضو این مجلس ۴۳۵نفری مورد حمایت قرار گرفته و تصویب نهایی آن در مجلس نمایندگان قطعی به نظر می‌رسد.