جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آیت الله هاشمی رفسنجانی: شرط «رجل سیاسی» که برای رییس‌جمهوری در قانون اساسی ذکر شده «می‌تواند شامل زنان هم بشود».

آیت الله هاشمی رفسنجانی: شرط «رجل سیاسی» که برای رییس‌جمهوری در قانون اساسی ذکر شده «می‌تواند شامل زنان هم بشود».

«شرط رجل سیاسی می‌تواند شامل زنان هم بشود»

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظامدر مصاحبه با شماره روز دوشنبه ۲۴ آبان روزنامه «آرمان» اعلام کرد شرط «رجل سیاسی» که برای رییس‌جمهوری در قانون اساسی ذکر شده «می‌تواند شامل زنان هم بشود».

وی گفت: «وقتی که قانون اساسی را در شورای انقلاب آماده می‌کردیم، به همین دلیل این را مبهم گذاشتیم. چون شرایط ایجاب نمی‌کرد که رییس‌جمهوری زن باشد و نمی‌خواستیم نفی کنیم».

آقای رفسنجانی همچنین با اشاره به نامزدی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نخست‌وزیری ترزا می در بریتانیا، از فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز نام برد و گفت که او «در سطح جهان مسئولیت دارد و خیلی خوب کار می‌کند».

شورای نگهبان در هفته‌های گذشته از صاحبنظران و مردم دعوت کرده که نظرات خود را درباره «رجل سیاسی‌- مذهبی » که از جمله شرط‌های ریاست جمهوری در ایران است اعلام کنند.

روز گذشته ۲۹ آبان سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات که از سوی رهبر جمهوری اسلامی ابلاغ شده، تعیین معیارهای «رجل سیاسی» بر عهده این شوراست و نیازی به مصوبه مجلس در این باره نیست.

عباسعلی کدخدایی روز شنبه ۲۹ آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت که شورای نگهبان «بحث‌های مقدماتی» را برای تعیین این معیارها انجام داده و قرار شده، بررسی این موضوع به مرکز تحقیقات این شورا و کارشناسان ارجاع شود.

به گفته آقای کدخدایی، مرکز تحقیقات شورای نگهبان، «روزانه جلسات مستمری» برای بررسی «معیارهای رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن» دارد.

برخی از شخصیت‌های سیاسی در ایران پیش از این اعلام کرده‌اند که زنان نیز می‌توانند «رجل سیاسی» محسوب شده و در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شوند.

با این حال شورای نگهبان در نزدیک به چهار دهه گذشته هیچ زنی را برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری تایید صلاحیت نکرده است.