شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » سه وزیر تازه در کابینه حسن روحانی کیستند؟

سه وزیر تازه در کابینه حسن روحانی کیستند؟

 زندگی‌نامه سه وزیر جدید دولت حسن روحانی به روایت بی بی سی فارسی

سایت بی بی سی فارسی درگزارشی تفصیلی مینویسد:

مجلس ایران به سه وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی رای اعتماد داد.

این سه نفر درحالی هفته گذشته به مجلس معرفی کرده شدند که پیشتر هر سه نفرشان بخت خود را برای گرفتن رای اعتماد از مجلس پیشین آزموده بودند، اما موفق نشدند وزارت برسند.

مجلس ایران به هر سه وزیر پیشنهادی رئیس جمهوری رای اعتماد داد


وزارت آموزش و پرورش -فخرالدین احمدی دانش آشتیانی

 

متولد ۱۳۳۴ – آشتیان

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی٬ پس از آنکه رضا فرجی دانا٬ وزیر پیشین علوم دولت حسن روحانی در جلسه استیضاح نتوانست رای اعتماد بگیرد٬ به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شد. اما فقط نزدیک به ۷۰ رای موافق به دست آورد و از راهیابی به هیئت وزیران بازماند.

علت مخالفت نمایندگان با آقای دانش آشتیانی همان بود که مانع راهیابی دو وزیر علوم پیشنهادی دیگر آقای روحانی به دولت شده بود؛ “همراهی با فتنه”.

نمایندگان مخالف می‌گفتند آقای دانش آشتیانی، عضو شورای مرکزی حزب مشارکت، در پی انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با رهبران معترضان همراه بوده؛ نکته‌ای که آقای دانش آشتیانی در مجلس رد کرد.

فخرالدین دانش آشتیانی فارع التحصیل رشته مهندسی راه و ساختمان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر است و در رشته مهندسی زلزله نیز از امپریال کالج دانشگاه لندن دکترا گرفته است.

او پس از انقلاب به عضویت سپاه پاسداران درآمد و بخش‌های گوناگون فنی و آموزشی سپاه فعالیت داشت.

در همان سال‌های نخستین جنگ به وزارت آموزش و پرورش مامور شد و چندی بعد به استخدام وزارت فرهنگ و آموزش عالی (علوم) در آمد.

با این حال ارتباط او با جبهه و جنگ کاملا قطع نشد و از سال ۱۳۶۶ به مدت دوسال معاون امور جنگ وزارت علوم بود. هم‌زمان با قرارگاه بازساری خاتم الانبیا همکاری می‌کرد و مدتی نیز مسئول ستاد پشتیبانی جنگ دانشگاه‌ها و همچنین مسئول اعزام دانشجویان به جبهه بود.

آقای آشتیانی از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۲ به جز چهار سال در دوره‌های مختلف وزارت علوم چندین معاونت این وزارتخانه را بر عهده داشت و دو سال هم قائم مقام وزارت علوم در دوره دوم وزارت مصطفی معین بود.

او که دانشیار دانشگاه خواجه نصیر است٬ سال گذشته با حکم حسن روحانی به عضویت شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در آمد که برنامه‌ریزی و تالیف کتب درسی دوره‌های ابتدایی و متوسطه از وظایف آن است.


وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – رضا صالحی امیری

متولد ۱۳۴۰ – بابل

رضا صالحی امیری در حالی برای وزارت ارشاد معرفی می‌شود که سه سال پیش نتوانست رای کافی را برای تصدی وزارت ورزش به دست آورد.

مانند بیشتر وزرای پیشنهادی حسن روحانی که از مجلس رای اعتماد نگرفته بودند٬ همراهی با معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ علت اصلی مخالفت بود.

اما عامل دیگری در نرسیدن او به وزارت نقش داشت. در جلسه رای اعتماد آقای امیری صالحی٬ نمایندگان مخالف او را متهم کردند زمانی که در وزارت اطلاعات مشغول بوده در قاچاق کالا و سوخت نقش داشته و همچنین از متهمان پرونده فساد مالی در شرکت بیمه ایران بوده که به گفته الیاس نادران٬ نماینده پیشین مجلس، میلیون‌ها تومان رشوه گرفته، دو اتهامی که تکذیب آقای صالحی را در پی داشت.

رضا صالحی امیری که در ستاد انتخاباتی حسن روحانی معاون فرهنگی بود و جزو حلقه نزدیک به او محسوب می‌شود٬ پس از آنکه مسعود سلطانی فر نتوانست برای وزارت ورزش رای کافی بگیرد٬ سرپرست این وزارتخانه شد.

او پیش از روی کار آمدن حسن روحانی٬ معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی او در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت بود.

آقای صالحی که دارای مدیریت دولتی از دانشگاه آزاد است٬ عضو هیئت علمی و دانشیار این دانشگاه است.

آقای صالحی امیری زمانی مدیرکل اطلاعات استان خوزستان و رئیس کمیته اجتماعی شورای عالی امنیت ملی بوده است.

او در سال ۱۳۹۲ با حکم حسن روحانی رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران شد.


وزارت ورزش و جوانان- مسعود سلطانیفر

متولد ۱۳۳۸- تهران

مسعود سلطانی‌فر بار دیگر برای وزارتخانه‌ای معرفی می‌شود که سه سال پیش نتوانست برایش رای اعتماد بگیرد.

حسن روحانی آن زمان دلیل انتخاب آقای سلطانی‌فر را این طور بر شمرد: “تاریخچه خوبی در ذهن از کل ورزش و ورزشکاران و قهرمانان دارد که من خودم هم متعجب شدم. یک کامپیوتر متحرکی در ذهنش دارد. کسی که می‌خواهد این مسئولیت را بپذیرد باید هم اطلاعات گسترده این چنینی داشته باشد. وی به ظرفیت‌های ورزش کشور اشراف دارد. کارنامه وی در هرجا چه استانداری و چه ورزش، کاملا موفق بوده است.”

مسعود سلطانی‌فر نیز از همکاران حسن روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک و عضو هیئت علمی این مرکز بوده است.

آقای سلطانی‌فر که پس از تشکیل حزب اعتماد ملی به رهبری مهدی کروبی به عضویت این حزب درآمد٬ در جریان انتخابات سال ۱۳۸۸رئیس ستاد اجرایی حزب در حمایت از ٰآقای کروبی و نماینده در جریان شمارش آرا بوده است.

همین سابقه باعث شد که نمایندگان مخالف که اصولگرایان نزدیک به جبهه پایداری بودند او را شایسته وزارت ندانند. سابقه کم او در حوزه مدیرتی ورزش (دو سال معاونت اداری- مالی سازمان تربیت بدنی) از دیگر دلایل مخالفت با او بود.

آقای سلطانی‌فر که در دوره نخست وزیری میر حسین موسوی معاون استانداری‌ها مختلف بود٬ در دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی استاندار استان مرکزی شد و در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی استاندار زنجان و سپس گیلان بود.

او از سال ۱۳۹۲ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تاکنون بود.