جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » در ادامه سلسله آتش سوزیهای تصادفی در کشور، این بار پاساژ قائم خرم‌آباد در آتش سوخت

در ادامه سلسله آتش سوزیهای تصادفی در کشور، این بار پاساژ قائم خرم‌آباد در آتش سوخت

ایسنا نوشت:
آتش‌سوزی پاساژ قائم خرم‌آباد حدود ساعت 21 پنج‌شنبه هشتم مهرماه رخ داد و تا صبح جمعه ادامه داشت. 133 واحد این پاساژ در آتش‌سوزی گسترده دچار خسارات زیادی شده و مغازه‌دارها می‌گویند: “اگر جبران خسارت نشود، ورشکست خواهند شد و زندگی‌شان نابود می‌شود”.
resized_1873945_670
‌مادری برای دخترش گریه می‌کند که 100 میلیون تومان جنس در مغازه‌اش خاکستر شده و مرد جوانی می‌نالد که به طلبکارهایش چک داده و با امید رونق بازار درپی نقد کردن آنها بوده اما آتش تمام نقش‌ها را نقش برآب کرده است.

پدری می‌گوید برای جهیزیه دخترش برنامه‌ریزی کرده اما با سوختن تمام وسایل مغاز‌ه‌اش، آه در بساط ندارد و مادری از خسارت 300 میلیونی پسر جوانش ناله می‌کند.

این‌ها اندکی از مصیبت آتش‌سوزی پاساژ قائم است و برخی را به خاک سیاه نشانده و به جبران خسارت امیدوار هستند.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، جلسه بررسی وضعیت اصناف پاساژ قائم با حضور ملکشاهی‌راد نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چگنی، آریایی مدیرکل مدیریت بحران استانداری، خجسته‌پور فرماندار، راشدی رئیس اتاق اصناف، رشیدی مدیرعامل آتش‌نشانی شهرداری خرم‌آباد و مغازه‌داران پاساژ قائم برگزار شد و ابتدا برخی از کسبه این پاساژ صحبت کردند.

یکی از مغازه‌داران پاساژ قائم گفت: نماینده بیمه آمده و در تاریکی، مغازه پارچه‌فروشی من را کارشناسی و درصد خیلی کمی برآورد خسارت و همان جا صورت‌جلسه کرده است.

وی با اشاره به اینکه خیلی از مغازه‌های پاساژ بیمه نبوده‌اند، تأکید کرد: با کارشناسی‌هایی مأمور بیمه فرقی بین ما با مغازه‌هایی که بیمه نیستند، وجود ندارد و جبران خسارت‌ زیادی به ما تعلق نمی‌گیرد.

علاوه بر اموال ملک نیز خسارت دیده

یک مغازه‌دار دیگر بیان کرد: در بعضی از مغازه‌ها خسارت 100 درصد بوده و خیلی از کاسبان این پاساژ سرمایه خودشان را از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: در برخی مغازه‌ها علاوه بر اموال، ملک نیز دچار خسارت شده است و انتظار داریم بحث معیشت و بازسازی مغازه‌ها در اولویت مسئولان قرار گیرد.

او یادآور شد: تاکنون که حدود 10 روز از حادثه سپری شده، جلسات زیادی برگزار شده اما نتیجه‌ای نداشته است.

زندگی‌ام خاکستر شده است

یگی دیگر از کاسبان پاساژ قائم اظهار کرد: ما کسبه پاساژ قائم به حمایت‌های ویژه نیاز داریم و امیدوارم که مسئولان به ما کمک کنند.

وی یادآور شد: هفت سال پیش آتش‌سوزی در این پاساژ رخ داد ولی عمق فاجعه اینقدر زیاد نبود. تمام دارایی‌ام را در مغازه سرمایه‌گذاری کردم و با این حادثه زندگی‌ام از دست رفته و خاکستر شده است.

او خاطرنشان کرد: حدود 10 مغازه در این پاساژ بیمه بوده‌اند ولی تفاوت آنچنانی بین ما و کسانی که مغازه‌هایشان بیمه بوده؛ نیست، چون بیمه خسارت زیادی نمی‌دهد.

به قدیمی‌ترین پاساژ شهر توجه نشد

یک کاسب دیگر بیان کرد: شرکت‌های بیمه حاضر نبودند با ما قرارداد ببندند و علت این کار را نداشتن امنیت لازم پاساژ عنوان می‌کردند. سالیانه عوارض، مالیات و… را از ما می‌گیرند اما پاساژ مثل سابق است و تفاوتی نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: «قائم» قدیمی‌ترین پاساژ شهر است که توجه به آن نشده و از سال 59 در این پاساژ مشغول هستم و اگر کاسبی نکنم به مشکل می‌خورم.

او تأکید کرد: تمام زندگی ما نابود شده و انتظار داریم مسئولان تلاش کنند که حق ما پایمال نشود.

پیگیر جبران خسارت هستیم

آرش راشدی رئیس اتاق اصناف خرم‌آباد نیز در این جلسه گفت: از یک شرکت در دادسرا طرح دعوی شده و برای جبران خسارات در بخش‌های مختلف پیگیر هستیم.

وی با بیان اینکه برخی واحدهای این پاساژ به طور کامل از بین رفته، اضافه کرد: بحث بازسازی پاساژ و ادامه فعالیت در آن خیلی مهم است که به تسهیلات قرض‌الحسنه نیاز دارد و خواستار تسریع در این فرآیند هستیم.

راشدی خاطرنشان کرد: مسئولان ازجمله استاندار، فرماندار، مدیرکل مدیریت بحران، نمایندگان مجلس و… به شدت پیگیر این موضوع هستند.

هر ارگانی مقصر باشد، باید به مغازه‌دارها خسارت بدهد

حبیب‌الله خجسته‌پور فرماندار خرم‌آباد در این جلسه گفت: آتش‌سوزی پاساژ قائم یک حادثه دلخراش که باعث تأسف مردم و مسئولان شده است.

وی یادآور شد: با وجود اقداماتی که شب آتش‌سوزی رخ داد اما اطفای آن به درازا کشید و برخی مغازه‌ها به طور کامل دچار خسارت شدند.

خجسته‌پور بیان کرد: جلسات زیادی برگزار کرده‌ایم و امیدواریم که بتوانیم بخش زیادی از خسارت‌ها را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه اگر شرکت برق یا شهرداری مقصر باشند، باید به مغازه‌دارها خسارت بدهند، افزود: مغازه‌هایی که بیمه دارند علاوه بر این دو نهاد از بیمه نیز خسارت می‌گیرند.

خجسته‌پور تأکید کرد: به طور جدی پیگیر هستیم و بدون شک از هیچ تلاشی برای جبران خسارت دریغ نمی‌کنیم.

شرکت برق مقصر است؟

رضا آریایی مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان با بیان اینکه حدود 10 روز از این آتش‌سوزی گسترده می‌گذرد، اضافه کرد: برای علت آتش‌سوزی و اینکه شک و شبهه نباشد از تهران کارشناس آوردیم که پس از بررسی‌ها اعلام کرد، شرکت توزیع برق 100 درصد مقصر است اما مدیرعامل این شرکت دلایلی نوشته که نظر کارشناس را رد می‌کند.

وی ادامه داد: بدون شک سه عامل در این حادثه مقصر هستند؛ “شرکت برق”، “شهرداری و آتش‌نشانی” و “صاحبان مغازه‌ها” که درصد این‌ها مشخص نیست و کار به یک تیم سه نفره کارشناسی واگذار شده تا علت اصلی مشخص شود.

آریایی خطاب به مغازه‌داران پاساژ قائم گفت: نقطه مقابل شما نیستیم و هدف‌مان فقط کمک و حمایت است که در این راستا تلاش‌های زیادی انجام داده‌ایم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان درباره صحبت یکی از کاسبان مبنی بر اینکه بیمه‌ها حاضر به تحت پوشش قرار دادن مغازه‌های این پاساژ نبوده‌اند، بیان کرد: مدیرعامل بیمه ایران می‌گفت “در بازدیدی که از این پاساژ داشتم به حدی سیم‌های سرگردان برق آنجا بوده که راضی به این کار نشده و اعلام کردیم اگر این سیم‌ها سامان داده شود، مغازه‌ها را بیمه می‌کنیم” و این یعنی مغازه‌دارها هم مقصر بوده‌اند.

وی تأکید کرد: این حادثه برای ما درس‌های زیادی دارد و باید آنها را لحاظ کنیم تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.

آریایی گفت: درصدد گرفتن اخذ تسهیلات قرض‌الحسنه برای صاحبان این واحدها هستیم و دستگاه‌ها را ملزم کرده‌ایم که نهایت همکاری را داشته باشند.

وی بیان کرد: 133 واحد خسارت‌دیده را یکسان خواهیم دید و برای احقاق حق کاسبان این مغازه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم.

مسئولان تا حصول نتیجه کوتاه نمی‌آیند

محمدرضا ملکشاهی‌راد نماینده مردم خرم‌آباد نیز در این جلسه گفت: مشکلات کاسبان این پاساژ را درک می‌کنیم و ما مسئولان در کنار شما هستیم و تا جایی که امکان داشته باشد کمک می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه تعهد می‌کنم مسئولان تا حصول نتیجه کوتاه نمی‌آیند، افزود: تعیین علت حادثه باید هر چه سریع‌تر انجام شود تا برخی که تمکن مالی دارند، کار را شروع کنند.

ملکشاهی‌راد تأکید کرد: عامل آتش‌سوزی هر ارگانی باشد باید تمکین کند و این عامل باید سریع‌تر مشخص شود که خوشبختانه تاکنون مسئولان اقدامات خوبی انجام داده‌اند.

نماینده مردم خرم‌آباد پیشنهاد داد: استاندار لرستان با بانک‌ها رایزنی کند و اگر کسی از کاسبان این پاساژ تسهیلاتی داشت، سخت‌گیری زیاد نکنند و به عنوان مثال سود دیرکرد از آنان گرفته نشود یا هر ارگانی که با صاحبان این 133 واحد مطالبه‌ای دارد، کمک کند و یا عوارض و مالیات از کاسبان این پاساژ گرفته نشود.

با یک آتش‌سوزی زندگی خیلی‌ها با چالش مواجه شده و تنها امیدشان جبران خسارت مناسب است تا بازهم روی پای خود بایستند و در این مسیر، مسئولان را کنار خود می‌بینند اما پایان راه معلوم نیست.