جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » موضوعات مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی

موضوعات مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی

تأکید پوتین بر امکان پذیری یافتن راه حل برای بحران سوریه، ناگفته هایی از چگونگی احیای روابط میان ترکیه و روسیه، تحویل نیمی از سامانه های موشکی «اس 300» به ایران، انتشار تصاویر حضور نظامیان انگلیسی در سوریه، هشدار 50 چهره جمهوری خواه درباره ریاست جمهوری ترامپ و قرارداد تسلیحاتی کلان میان آمریکا و عربستان، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 
سفر رئیس جمهور ترکیه به روسیه و دیدار وی با همتای روس خود، از جمله مهمترین موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. شبکه خبری «راشا تودی» اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را بازتاب داده که از امکان پذیری حل اختلافات کشورش با ترکیه بر سر سوریه سخن گفته است. پوتین در نشست مشترک خبری با رجب طیب اردوغان در سنت پترزبورگ گفت: «دیدار رئیس جمهوری ترکیه از روسیه در زمان کنونی نشان می دهد که اراده برای بازگشت روابط میان دو کشور وجود دارد». وی افزود: «برای تحکیم روابط اقتصادی و فرهنگی و کنار گذاشتن موانع همکاری برنامه ریزی خواهیم کرد». پوتین ادامه داد: «با ترکیه درباره سوریه اختلاف نظر داریم اما هدف دو کشور مشترک است. روسیه بر این باور است که تحولات دموکراتیک باید از راه های دموکراتیک صورت گیرد». پوتین خطاب به اردوغان گفت می توان اختلافات را با ترکیه درباره سوریه حل کرد.
ناگفته‌هایی از چگونگی احیای روابط میان روسیه و ترکیه/ هشدار 50 مقام آمریکایی درباره ریاست‌جمهوری «ترامپ»
همزمان، روزنامه «حریت» ترکیه با انتشار مطلبی، ناگفته هایی از چگونگی احیای روابط آنکارا و مسکو پس از چند ماه تنش شدید را بیان کرده است. به نوشته این روزنامه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در نامه‌ای که به ولادیمیر پوتین، همتای روس خود نوشته بود، از وی به زبان روسی عذرخواهی کرده است. این روزنامه به نقش تجار ترکیه در از سرگیری روابط بین دو کشور بعد از سرنگونی جنگنده روس توسط ترکیه بر فراز آسمان سوریه اشاره کرد و نوشت که تاجران ترکیه در این زمینه نقش کلیدی داشته‌اند. حریت همچنین نوشت که اردوغان در سفر دیروز خود به سنت پترزبورگ و در دیدار با پوتین، دوباره از وی عذرخواهی کرده است. منابع دیپلماتیک به این روزنامه گفته‌اند که مقامات روسیه و ترکیه جلساتی در ماه‌های می، ژوئن و جولای جهت آماده کردن متن نامه داشتند و سرانجام دولت ترکیه به جای sorry یا apologize انگلیسی، معادل روسی آن را انتخاب کرده است.
ناگفته‌هایی از چگونگی احیای روابط میان روسیه و ترکیه/ هشدار 50 مقام آمریکایی درباره ریاست‌جمهوری «ترامپ»
در مطلبی دیگر درباره روسیه، خبرگزاری «اسپوتنیک» از تحویل نیمی از سامانه موشکی «اس 300» از سوی این کشور به ایران خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، دیمیتری روگوزین معاون نخست وزیر روسیه گفته این کشور نیمی از سامانه های موشکی اس-300 را طبق قرارداد به ایران تحویل داده است. سرگئی چمزوف، رئیس شرکت «روستک»، ماه ژوئیه اعلام کرده بود روسیه قصد دارد تا پایان سال 2016 میلادی همه سامانه های دفاع موشکی اس-300 را به ایران تحویل دهد. قرارداد سامانه های اس-300 بین تهران و مسکو که ارزش آن 800 میلیون دلار است، در سال 2007 میلادی منعقد شد. پس از اعلام تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران در اواسط سال 2010 میلادی این قرارداد به حالت تعلیق در آمد. اما ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در آوریل سال 2015 میلادی ممنوعیت تحویل سامانه های اس-300 به ایران را لغو کرد.
ناگفته‌هایی از چگونگی احیای روابط میان روسیه و ترکیه/ هشدار 50 مقام آمریکایی درباره ریاست‌جمهوری «ترامپ»
انتشار تصاویری از نظامیان انگلیسی حاضر در سوریه توسط «بی بی سی»، موضوع دیگری است که به شدت مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. شبکه بی بی سی به تصاویری اختصاصی دست یافته که برای اولین بار نشان می دهد نیروهای ویژه انگلیسی در داخل سوریه مشغول فعالیت هستند. این تصاویر، اولین تصاویری است که نشان دهنده عملیات مخفی زمینی انگلیس در داخل سوریه است. نیروهای عملیات ویژه انگلیس در این تصاویر در حالی دیده می شوند که کمک می کنند از یک پایگاه معارضین سوری درمقابل گروه داعش دفاع کنند. تعداد این نیروهای انگلیسی کم است، اما آن ها نیروهایی مرگبار هستند. تصاویر اختصاصی که بی بی سی به آن دسترسی پیدا کرده است، در ماه ژوئن به دست آمد؛ یعنی درست پس از حمله داعش به پایگاه شبه نظامیان به اصطلاح میانه رویسوری که به کشته شدن نه نفر از این افراد منجر شد.
ناگفته‌هایی از چگونگی احیای روابط میان روسیه و ترکیه/ هشدار 50 مقام آمریکایی درباره ریاست‌جمهوری «ترامپ»
در مطلبی درباره انتخابات آمریکا، روزنامه «نیویورک تایمز» از هشدار 50 مقام امنیتی سابق آمریکا درباره خطرات ریاست جمهوری دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور خبر داده است. به نوشته این روزنامه، 50 شخصیت جمهوری خواه از مقام های ارشد امنیتی آمریکا که شمار زیادی از آن ها رایزنی و یا عضویت کابینه جرج بوش، رئیس جمهوری سابق این کشور را به عهده داشته اند با انتشار نامه ای پیروزی ترامپ در این انتخابات را تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا دانسته وگفته اند که او فاقد شخصیت، تجربه و ارزش های لازم برای تصدی ریاست جمهوری کشورشان است. مقامات مذکور هشدار داده اند که در صورت پیروزی ترامپ مردم آمریکا با بی ملاحظه ترین و خطرناکترین رئیس جمهوری که تاریخ این کشور به خود دیده، روبرو خواهند بود.
ناگفته‌هایی از چگونگی احیای روابط میان روسیه و ترکیه/ هشدار 50 مقام آمریکایی درباره ریاست‌جمهوری «ترامپ»
در نهایت، در میان دیگر موضوعات، خبرگزاری «رویترز» از انعقاد یک قرارداد تسلیحاتی کلان میان آمریکا و عربستان سعودی خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد وزارت امور خارجه این کشور با فروش بیش از 130 دستگاه تانک جنگی «آبرامز»، 20 دستگاه خودروی زرهی بازیابی و سایر مهمات جنگی به ارزش 1.15 میلیارد دلار به عربستان موافقت کرده است. اداره همکاری امنیتی- دفاعی آمریکا که بر فروش تسلیحات به کشورهای دیگر نظارت دارد، روز سه شنبه اعلام کرد «جنرال داینامیکس» پیمانکار اصلی این فروش خواهد بود و با بهبود امنیت یک شریک منطقه ای، در تأمین امنیت ملی آمریکا مشارکت خواهد کرد. بر اساس این گزارش، قانونگداران آمریکایی 30 روز برای لغو این قرارداد فرصت دارند.