شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » روزنامه‌های تهران: نخستین محاکمه سیاسی جمهوری اسلامی ایران

روزنامه‌های تهران: نخستین محاکمه سیاسی جمهوری اسلامی ایران

دستگیری‌های اخیر سپاه پاسداران تیتر اصلی روزنامه‌های اصولگرا ( پنجشنبه ٣١ تیر ١٣٩٥) را به خود اختصاص داده است، هر چند ماجرای انتقاد حضوری رئیس جمهوری و شهردار تهران هم در بسیاری از روزنامه‌های هر دو جناح منعکس شده است.

دست دادن رو به دوربین؛ انتقاد پشت تریبون

گزارش اجلاس جهانی شوراها و شهرداری‌های ٢٠١٦ در برخی از روزنامه‌های امروز منتشر شده از جمله روزنامه اعتماد در گزارشی نوشته که اگر چه همه چیز بین حسن روحانی و محمدباقر قالیباف با لبخند و خوشحالی شروع شد اما خیلی گرم به پایان نرسید.

به نوشته این گزارش در حالی که فریم اول عکس‌های اجلاس به خوبی نشان می‌دهند که شهردار تهران به عنوان میزبان به استقبال مهم‌ترین مهمان خود یعنی رئیس جمهوری می‌رود و همه چیز با خوش و بش صمیمی بین آنها و دست دادنی محکم آغاز می‌شود، ولی دقایقی بعد پشت تریبون سخنرانی آنها جور دیگری رقم می‌خورد. آقای روحانی گفته که نگاه‌مان به آسمان است که خدا روزی برساند، شهرداری‌ها نیز نگاه‌شان به بلندمرتبه‌هاست که بالاتر بروند تا بتوانند پول تراکم بگیرند و کشور را اداره کنند. گزارش روزنامه اعتماد در ادامه حاکیست که آقای قالیباف هم در پاسخ به کنایه گفته که باید این عادت را کنار بگذاریم که به عنوان یک مسوول در نقش اپوزیسیون حرف بزنیم.

نخستین محاکمه سیاسی با هیات منصفه

مسعود کاظمی در روزنامه شرق نوشته که رسیدگی به پرونده عیسی سحرخیز به اتهام توهین به رئیس قوه قضاییه اولین دادگاه جرائم سیاسی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که با حضور هیات منصفه برگزار می‌شود، این خبری است که وکیل مدافع آقای سحرخیز اعلام کرده و نشان از اتفاق بزرگی دارد.

در همین حال صالح نقره کار، حقوقدان هم در یادداشتی در این روزنامه نوشته که می‌دانیم فعالیت سیاسی جزئی از حقوق مدنی و سیاسی شهروندان است، اما همچنان گفته می‌شود که ما جرم سیاسی نداریم، محکوم سیاسی نداریم و اینها همه محکومان امنیتی هستند.

مقاله آقای نقره کار با این جمله به پایان رسیده که قانون اساسی محک و میزانی به بزرگی وجدان عمومی پیش‌بینی کرده و هیات منصفه را مرجع تشخیص قرار داده اما قانون جرائم سیاسی و تفسیر انسانی آن حتما مراد مقنن مشفق و هدفمند را بر نمی‌آورد.

درپای سیاسیون در شبکه فساد اقتصادی

روزنامه‌های اصولگرا همچنان خط حمله به دولت را با دنبال کردن ماجرای فیش‌های نجومی گرم، داغ نگه داشته‌اند. روزنامه وطن امروز و جوان هر دو با یک تیتر مشابه اظهارات فرمانده سپاه را منتشر کرده‌اند. روزنامه جوان که به سپاه پاسداران نزدیک است در گزارش آورده که اطلاعات سپاه در موضوع تخلف‌های اقتصادی و مسائل دیگر کشور همیشه فعال بوده و در حال حاضر پرونده‌های جدی در دستور کار دارد.

به نوشته این گزارش سه‌شنبه هفته پیش بود که رئیس سازمان اطلاعات سپاه در اظهارنظری از ورودش به پرونده مفاسد اقتصادی کلان کشور خبر داد. سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه هم دیروز از ابعاد جدیدتری را از دستگیری‌های روز سه‌شنبه باز کرد.

گزارش روزنامه جوان به نقل از آقای جعفری در باره دستگیری مدیرعامل سابق بانک ملت حاکیست که پس از صدور حکم توسط دستگاه قضایی، دستور دستگیری نیز صادر شد و در این پرونده برخی سیاسیون و افراد دیگر هم حضور دارند.

٨ گام دولت برای ساماندهی حقوق‌های نامتعارف

سیاوش رضایی در گزارش روزنامه ایران نوشته که ماجرای انتشار فیش‌های حقوقی غیرمتعارف که جرقه اولیه آن با رسانه‌ای شدن فیش حقوقی چند تن از مدیران بیمه مرکزی ایران زده شد، از زوایای مختلف قابل بررسی است. اما جدای از این که این فیش‌ها مستمسکی برای حمله منتقدان به دولت شد، موضوع مهمتر نحوه برخورد دولت با این موضوع است.

این گزارش حاکیست، در حالی که زمینه اصلی پرداخت‌های غیر متعارف را باید در قانون خدمات کشوری مصوب سال ١٣٨٦ جستجو کرد و در سال‌های قبلی هم چنین پرداخت‌های وجود داشته، اما دولت یازدهم سعی کرده تا با اصلاح قوانین و مقررات و برخورد قاطع با متخلفان برای همیشه این مشکل را حل کند.

از همین رو نویسنده با بر شمردن هشت گام دولت برای ساماندهی حقوق‌های متعارف، اقدامات کابینه در پرونده پرداخت‌های خارج از عرف را بازخوانی کرده است.