شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

رونمایی از ساختار تشکیلاتی داعش، کشته و زخمی شدن بیش از 100 نفر در حمله انتحاری علیه زائران در سامرا، ادامه تظاهرات در آمریکا در اعتراض به قتل یک مرد سیاهپوست توسط پلیس این کشور، بروز تنش در کردستان عراق و در نهایت، توصیه و پیشنهاد یکی از مقامات پیشین آمریکا در مورد رفع تحریم های ایران، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.
index63.2-2.30


به گزارش «تابناک»؛ گروه تروریستی داعش برای اولین بار ساختار تشکیلاتی خود و نقش و مسئولیت افراد و جایگاه ایالت ها و دفاتر مختلف را اعلام کرد. به گزارش مجله آمریکایی«نیوزیوک»، داعش ضمن تاکید بر جایگاه محوری «شورای مشورتی» که در بسیاری از مواقع مسئولیت های سرکرده این گروه را ایفا می کند، خاطر نشان کرد که تشکیلات آن شامل ۳۵ ایالت در کشورهای مختلف است که ۱۹ ایالت در سوریه و عراق و ۱۶ ایالت در کشورهای دیگر قرار دارد. این گروه تروریستی تاکید کرد که نهادها و دفاتر رسمی آن شامل دایره مهاجرت، دایره امور اسرا و آنچه که این گروه از آن با نام «شهدا»یاد کرد، دفتر پژوهش ها و مطالعات، دایره ایالت های دور دست و دفاتر روابط عمومی و عشائر است. گروه تروریستی داعش همچنین مدعی شده است که «ابوبکر بغدادی» سرکرده این گروه مردم را به پایبندی به شرایع دینی دعوت کرده و احکام الهی را اجرا می کند و ضمن عمل به دین و ترویج آن، ارتش هایی را برای دفاع از اراضی اسلامی آماده کرده است.

بامداد امروز شبکه تلویزیونی «اسوشیتدپرس» از کشته شدن حداقل 35 نفر و زخمی شدن بیش از 65 نفر از زائران مرقد سید محمد فرزند امام هادی علیه السلام در شهرستان بلد واقع در جنوب سامراء خبر داد. محمد الربیعی خبرنگار این شبکه در استان صلاح الدین گفت: «دو فرد انتحاری که کمر بند انفجاری داشتند خود را در دو ورودی مرقد سید محمد علیه السلام منفجر کردند که بنابر آمار اولیه در حدود 35 نفر کشته و بیش از 65 تن در اثر آن زخمی شدند. این انفجارها همچنین باعث بروز آتش سوزی در بخشی از مرقد شد.نیروهای امنیتی، منطقه را به طور کامل محاصره کردند تا با تروریستهایی که احتمالا در شهر بلد حضور دارند مقابله کنند.

پخش تصاویر تکان دهنده از جان دادن یک سیاه پوست که از فاصله نزدیک هدف گلوله پلیس آمریکا قرار گرفته بود، با اعتراض های گسترده مردم این کشور روبرو شده است. به گزارش «سی ان ان» باراک اوباما نیز به این مسئله واکنش نشان داد و قتل این مرد سیاه پوست را نشانه نابرابری گسترده در سیستم کیفری آمریکا دانست. تصاویر قتل آلتون استرلینگ، مرد سیاه پوست که قربانی خشونت پلیس بتون روژ در ایالت لوئیزیانا شده است، به صورت گسترده در اینترنت پخش شده و بار دیگر نژاد پرستی در پلیس آمریکا را  در کانون توجهات قرار داده است. قتل این سیاه پوست و انتشار تصاویر کشته شدن وی باعث شده است صدها نفر از معترضان به خشونت پلیس، اقدام به تحصن کنند. فرماندار لوئیزیانا خواهان حفظ آرامش شد و قول تحقیقات در این باره را از سوی بخش حقوق مدنی وزارت دادگستری داده است. در دیگر مناطق آمریکا مانند فیلادلفیا نیز معترضان تظاهرات خیابانی برگزار و برخی مسیرها را مسدود کردند که پلیس شماری از معترضان را بازداشت کرده است.

شبکه تلویزیونی «الاتجاه» اعلام کرد اقلیم کردستان عراق دچار بحران سیاسی و اقتصادی شده که این مشکلات پس از حمله به دفاتر حزب دموکرات افزایش یافته است. شبکه تلویزیونی الاتجاه گزارش داد قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم کردستان عراق درباره خطرناک بودن اوضاع سیاسی کردستان عراق هشدار داده است. وی اوضاع سیاسی و بحران اقتصادی در اقلیم کردستان را نگران کننده خواند و سیاستمداران را مسئول حل مشکلات شهروندان کرد عراقی خواند. برهم صالح یکی از رهبران اتحادیه میهنی هم از همه طرف های سیاسی خواست برای حل اختلافات اقدامی عملی انجام دهند. از سوی دیگر ادهم بارزانی یکی از رهبران حزب دموکرات کردستان در سلیمانیه، مقامات امنیتی را مسئول تامین امنیت دفاتر این حزب در سلیمانیه عنوان کرد. بارزانی اعلام کرد دفتر حزبش در سلیمانیه برای سومین بار هدف حمله قرار گرفته است اما مسئولان امنیتی هیچ اقدامی برای تامین امنیت دفتر انجام نداده اند. وی گفت اگر نیروهای امنیتی کاری انجام ندهند، نیروهای حزب دموکرات برای تامین امنیت خود وارد عمل می شوند.

در نهایت، «دنیس راس»، مشاور پیشین رئیس‌جمهور آمریکا در یادداشتی پیشنهاد کرده که دولت کشورش نباید به شکایت‌های ایران در زمینه عدم برخورداری از مزایای اقتصادی توافق هسته‌ای توجهی بکند. وی در یادداشت خود در «موسسه واشنگتن برای سیاست‌های خاور نزدیک» مدعی شده دولت آمریکا به تمامی تعهداتش تحت «برجام» برای حل مشکلات اکراه بانک‌ها از انجام مبادلات مربوط به قراردادهای ایران عمل کرده است. «راس» می‌نویسد: «یکی از دلایلی که تحقق این مزایا(ی اقتصادی ناشی از برجام) را کند کرده این است که بانک‌های ایرانی برای برطرف کردن نیازهای بانک‌های بین‌المللی در زمینه پولشویی و تأمین مالی تروریسم، بایستی دست به اصلاحات بزنند». این نویسنده و محقق آمریکایی تصریح کرد که بانک‌های بین‌المللی، تا زمانی که این استانداردها محقق نشوند، مبادلات مربوط به قراردادهای تجاری ایران را تسهیل نخواهند کرد. وی در توضیح بیشتر درباره گزاره مطرح شده در بالا نوشته که دولت بعدی آمریکا بایستی به ایران بفهماند که تبعات تخلف از برجام، استفاده از زور نظامی و نه تحریم خواهد بود