شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » انتقاد گروهی از دانشگاهیان ایران از دخالت ‘برخی نهادها’ در سیاست

انتقاد گروهی از دانشگاهیان ایران از دخالت ‘برخی نهادها’ در سیاست

سیصد و چهل و هفت نفر از از استادان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی در حمایت از برجام و انتقاد از آنچه دخالت “برخی نهادها” در سیاست داخلی ایران خوانده‌اند، به حسن روحانی، رئیس جمهوری نامه نوشته‌اند.

این نویسندگان در نامه خود به نهادهایی که به گفته آنها در سیاست “دخالت می‌کنند” اشاره‌ای مستقیمی نکرده‌اند.

در این نامه که متن آن در سایت کلمه منتشر شده است، نویسندگان به مخالفت آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، با دخالت برخی نهادها در سیاست اشاره کرده و گفته‌اند،اکنون همین نهادها – در تقابل با “خواست ملت” موضعگیری می‌کنند.

به نظر می‌رسد که اشاره نویسندگان نامه به اظهارات آیت‌الله خمینی باشد که در زمان حیاتش در سخنانی همواره نظامیان را از ورود به سیاست منع کرده بود.

نویسندگان نامه در پایان تاکید کرده‌اند که به حمایت خود از سیاستهای داخلی و خارجی دولت حسن روحانی ادامه خواهند داد.

نویسندگان این نامه تاکید کرده‌اند که “تنها با آشتی ملی، گسترش فضای گفتگوی ملی و اخلاق مداری در حوزه سیاست است که می‌توان بحران ها و اختلافات سال‌های اخیر را پشت سر گذاشت.”

آنها افزوده‌اند که “بر همه صاحبان امر فرض است که گسترش اخلاق عملی را مد نظر داشته باشند، به رای و نظر مردم بها داده و این رای و نظر را در سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مورد توجه قرار دهند.”

برخی از مقامات جمهوری اسلامی، به خصوص مخالفان توافق هسته‌ای، اخیرا انتقاداتی را متوجه برجام کرده و گفته‌اند که با گذشت بیش از سه ماه از اجرایی شدن این برنامه، تغییری اساسی در شرایط و روابط اقتصادی و مالی ایران روی نداده است.

دامنه انتقادها از برجام پس از آن بالا گرفت که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در چند سخنرانی اخیر خود از “محسوس نبودن نتایج عملی مذاکرات و توافق” انتقاد کرد و گفت: “رفت و آمد با غربی‌ها تاکنون هیچ اثر مثبتی نداشته است.”

این انتقادها از سوی برخی از مقامات نظامی ایران نیز ابراز شده است.

سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در اظهاراتی روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین (۵ آوریل) در جلسه شورای عالی فرماندهان سپاه در سال ۱۳۹۵گفت: “برجام هرگز به عنوان یک سند افتخار تلقی نشده و نخواهد… و اگر به عنوان یک الگو تلقی شود، نشانه‌ کوتاهی فکر و خودتحقیری” است.”

در مقابل مقامات دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری، تاکید داشته‌اند که تحولاتی تدریجی روی داده و یادآور شده‌اند که تنها سه ماه از لغو تحریم‌های هسته‌ای گذشته و تاثیر برجام با گذشت زمان بیشتر مشخص خواهد شد.

آقای روحانی در پاسخ به این منتقدان در اظهاراتی تاکید کرد: “بازسازی و نوسازی بعد از یک ویرانی، زمان می برد. فقط ۳ ماه از اجرای برجام گذشته اما برخی فکر می کنند ۳۰ سال گذشته است، در این سه ماه ببینید چه گشایش های فراوانی ایجاد شده است.”

BBC