جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه های دوشنبه 22 فروردین

مروری بر روزنامه های دوشنبه 22 فروردین

نظام در سوریه چه میکند؟ روسیه از سوریه چه میخواهد؟ مقاله ای تحلیلی  از  استراتژیهای همگون و ناهمگون نظام آخوندها و روسیه در سوریه به قلم سعدالله زارعی در کیهان.

4365764_418

«روزنامه کیهان» در یادداشتی به قلم سعدالله زارعی با عنوان«روسیه در سوریه» نوشته:« اتکاء سوریه به سلاح روسیه مطلق نیست و مدت‌هاست که ایران بخشی از سلاح‌های راهبردی سوریه را تامین می‌کند به همین جهت در جریان جنگ 33 روزه، دولت اسد بدون نگرانی بابت لغو پروتکل‌های نظامی با روسیه و بدون نگرانی نسبت به زیر پا گذاشتن شروط روس‌ها، سلاح‌های روسی خود را در اختیار حزب‌الله لبنان قرار داده و روسیه هم نتوانست اعتراض موثری بکند در حالی که اگر مجرای ورودی سلاح‌های سوریه فقط مسکو بود، امکان لغو یک جانبه چنین توافقاتی از سوی اسد وجود نداشت.
روسیه در تاریخ 9 مهرماه گذشته با درخواست رسمی ایران وارد پرونده امنیتی سوریه شد. مسکو دو روز پس از سفر یک هیات بلند پایه نظامی ایران نیروی هوایی و پوشش موشکی خود را وارد جنگ علیه تروریست‌های سوریه کرد و حدود 5 ماه و نیم پس از آن بخشی از نیروهای نظامی خود را از سوریه خارج کرد این در حالی بود که توافق سپاه با پوتین برای یک دوره حداکثرپنج ماهه بود و ارتش سوریه پس از پایان دوره توافق، فقط بخشی از نیروهای خود را از سوریه خارج کرد و این در حالی بود که روسیه زمانی به دعوت ایران وارد سوریه شد که چنین ورودی لازم و موثر بود و زمانی بخشی از نیروهای خود را از سوریه خارج کرد که خروج همه آن نیروها هم لطمه‌ای به دولت و سیستم امنیتی سوریه وارد نمی‌کرد و از قضا جمعبندی ایران هم این بود که بهتر است نیروهای روسیه بازگردند. واقعیت این است که در تابستان سال گذشته به دلیل پیشروی‌هایی که تروریست‌ها از اواسط بهار تا اواسط تابستان در ادلب، شیخ‌مسکین، سخنه و تدمر داشتند، تروریست‌ها جری شده بودند و در آن شرایط سوریه به یک شوک روانی نیاز داشت این در حالی بود که پیش از ورود روسیه، تصرف منطقه حساس زبدانی از سوی حزب‌الله صورت گرفت.
این شوک در اواسط مهرماه وارد شد و ارتش و نیروهای مرتبط با آن با روحیه تازه عملیات نصر 2 را در غرب شهر حلب به انجام رسانیده و با آن در واقع سرنوشت جنگ سوریه را مشخص کردند. با این وصف زمانی که روس‌ها بخشی از نیروهای خود را خارج کردند دیگر به حضور آنان نیازی نبود و لذا صحبت کردن از اینکه ایران و سوریه در این ماجرا غافلگیر شده‌اند اساسا درست نیست.
مذاکرات سیاسی برای سوریه یک ضرورت است و ایران نیز همواره در کنار عملیات نظامی بر آن تاکید کرده است و خود هم در اکثر این موارد و بخصوص در دو دور مذاکرات اخیر که در مونیخ و ژنو برگزار شد، حضور موثر داشت. در این میان نقشی که روسیه برعهده دارد نقشی دو وجهی است، بخشی از آن مبتنی بر تحولات میدانی است که در این موارد با ایران کاملا هماهنگ است و بخشی هم که به طرح خاص روسیه که شاه‌بیت آن فدرالی است برمی‌گردد، ایران بدون آنکه آن را رد یا تایید کند، زمان این بحث را زود و خارج از صلاحیت شرکت‌کنندگان در مذاکرات سیاسی ژنو می‌داند. »

4365764_418
روزنامه جوان در گفت و گویی با محسن حيدري از نمايندگان استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبري به شدت به هاشمی انتقاد کرده است. این روزنامه در این گفت و گو با عنوان« هاشمی در خبرگان حالت انتقام گیری به خود گرفته است » به نقل از آقای حیدری می نویسد:« بي‌شك رفتار آقاي‌هاشمي دور از شأن روحانيت است. در واقع ايشان حالت انتقام‌گيري پيدا كرده است كه كسي را كه در خط او نيست و به مذاق او نمي‌خورد، تخريب كند و بكوبد تا نفس راحت بكشد و كار خودش را پيش ببرد. كساني را تشويق مي‌كند كه يا همراه او باشند يا دست كم نسبت به او بي‌تفاوت باشند و موضع منفي نگيرند. »
روزنامه قانون در گزارش محیط زیستی به موضوع طوفان شيميايي 650 هزار اراكي را تهديد مي‌كند می پردازد. قانون در این گزارش با عنوان« در تالاب ميقان کار گر ان مشغول كارند دُرناها در حال فر ار!» نوشته« تالاب دوهزار ساله ميقان اراك يكي از بهترين‌ها در خاورميانه بود. اين بودن از آنجا مي‌آيد كه اين روزها حالش خوش نيست. حالش خوش نيست چون مسئولان مربوطه به آن توجهي ندارند و اين بي‌توجهي از عدم علاقه و شناخت آنها از اهميت اكولوژيكي تالاب‌ها در طبيعت ناشي مي‌شود.
ميقان بلندترين تالاب كويري دنيا، ريه كلانشهر آلوده اراك و پناهگاه 20 هزار درناي خاكستري در شرايط ناگواري قرار گرفته است. مسئولان مربوطه از به مزایده گذاشتن تالاب براي برداشت بي‌رويه سولفات سدیم تا احداث جاده از داخل تالاب و قطع ارتباط اکولوژیکی قسمت شمال با جنوب آن و صدها اقدام ديگر فروگذار نكرده و تا توانسته‌اند تيشه بر ريشه اين تالاب ارزشمند زده‌اند. تمامي اين اتفاقات درحالي رخ داده كه اراك به‌دليل استقرار صنايع آلاينده يكي از آلوده‌ترين كلانشهرهاي كشور محسوب مي‌شود. به‌گفته كارشناسان ميقان راه درياچه اروميه را مي‌رود. خشك شدن اين تالاب خطر وقوع طوفان‌های شيميايي را در بردارد كه زندگي 650 هزار نفر از شهروندان اراكي را تهديد مي‌كند. »
همچنین این روزنامه در کاریکاتور زیر به موضوع جنجال اخیر در مورد فروش گنجینه موزه هنرهای معاصر پرداخته است.

روزنامه دنیای اقتصاد در گفتو گو با اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی با عنوان« هفت ماموریت پولی سال 95» به نقل از وی می نویسد:« قائم‌مقام بانک مرکزی «هدايت سازوکار تعيين نرخ سود بانکي به بازار بين‌بانکي»، «يکسان‌سازی نرخ ارز»، «ايجاد زيرساخت لازم براي نظارت موثر بانکي»، «راه‌اندازي مرکز کنترل و نظارت اعتبارات (مکنا)»، «ايجاد نظام پرداخت مبتني‌بر برداشت مستقيم»، «انتظام بخشي بازار پول با ساماندهي موسسات غيرمجاز» و «تجهيز و تخصيص بهينه منابع شبکه بانکي» را هفت ماموریت بانک مرکزی در سال جاری معرفی کرد. به گفته این مقام مسوول، «کمیته پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بانک مرکزی» با هدف تحت‌پوشش قرار دادن طرح‌ها و پروژه‌هاي مرتبط با حوزه فعاليت نظام بانکي در ساير برنامه‌هاي ملي، طرح‌های ارتقاي کارآيي، شفافيت و نظارت در بازار پول و طرح تنظيم سياست‌هاي ارزي سازگار با اقتضائات اقتصاد مقاومتي را در دستور کار قرار داده است. قائم‌مقام بانک مرکزی در کنار ماموریت‌های سیاست‌گذار پولی، اهداف سه‌گانه این نهاد را در مدل اقتصاد مقاومتی تشریح کرد. از دیدگاه او، «ثبات اقتصاد کلان در قالب مهار تورم»، «پايداري بخش خارجي» و «ايجاد ثبات پايدار در نظام مالي» ، به‌عنوان اهداف اصلي برنامه‌هاي عملياتي حوزه پولي و بانکي در راستاي تحقق سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي مطرح است. تحقق این اهداف باعث مقاوم شدن اقتصاد کشور در مقابل شوک‌های داخلی و خارجی خواهد شد