دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » فضاحت داخلی و بین المللی سینمای ورشکسته ملاها موسوم به “خالیبود”!

فضاحت داخلی و بین المللی سینمای ورشکسته ملاها موسوم به “خالیبود”!

«ملک سلیمان» به کارگردانی شهریار بحرانی، یکی از این آثار بود که با بودجه‌ای بسیار کلان ساخته و در نهایت با فروش بسیار اندک مواجه شد و یک شکست بزرگ تجاری را تجربه کرد. از این دست فیلم‌ها می‌توان به «راه آب ابریشم» به کارگردانی محمد بزرگ نیا، «استرداد» به کارگردانی علی غفاری و… اشاره کرد که همگی در جذب مخاطب شکست خوردند.

در دوران دولت دهم، گستره قابل توجهی از بودجه سینما صرف تولید فیلم‌هایی تحت عناوینی چون «فاخر» شد که بیشتر این آثار نه تنها با اقبال اکثریت منتقدان مطرح روبه رو نشد، بلکه در گیشه نیز شکست خورد. این آثار از آن دست فیلم‌هایی محسوب می‌شدند که سودشان در تولیدشان بود و نه اکرانشان؛ بنابراین، مشخص بود این آثار طرح توجیهی اقتصادی و طرح کارشناسی توجیهی جذب مخاطب در ضمیمه خود ندارند.

انتظار می‌رود در شرایط کنونی که دستیابی به اطلاعات به مدد اینترنت بسیار آسان شده و سوابق به سرعت قابل دسترسی است، فعالان عرصه‌های مختلف با دقت بیشتری سخن بگویند. این توقع نیز می‌رفت دست کم یکی از رسانه‌هایی که این اظهارنظر را نقل کرده، به دنبال بررسی درستی و نادرستی آن می‌رفت.

پس از طرح ادعای کارگردان فیلم سینمایی «ملک سلیمان» مبنی بر بایکوت این فیلم سینمایی توسط کمپانی آمریکایی یونیورسال پیکچرز و اعلام این موضوع توسط مدیر این کمپانی در الجزیره، بررسی‌های گسترده «تابناک» نشان داد، چنین ادعایی فاقد اصالت است و این فیلم بایکوت بین‌المللی نشده و مستندی مبنی بر اینکه در سطح بین الملل، هیچ کمپانی بزرگ خواهان این فیلم بوده نیز وجود ندارد.

در همین زمینه، شهریار بحرانی، کارگردان فیلم سینمایی «ملک سلیمان»، در برنامه «چهل چراغ» با اشاره به اینکه بودجه لازم برای ساخت قسمت‌های بعدی «ملک سلیمان» فراهم نشد، بیان داشت: «در آن زمان با 60 سینما در کشورهای خاورمیانه و ترکیه برای نمایش فیلم قرارداد بسته شد، اما مصادف شد با مصاحبه رئیس کمپانی یونیورسال در الجزیره که عنوان کرد از نظر ما فیلم ملک سلیمان غیرقابل پخش است و قراردادها هم به تدریج فسخ شد…»

در این گفت و گو، ادعاهای دیگری نیز مطرح شده که با توجه به وسعت ادعا، جای بحث دارد؛ اما مشخصاً درباره این ادعای کارگردان «ملک سلیمان»، تابناک بررسی گسترده‌ای در فضای مجازی داشت تا ویدیو یا متنی از گفت گویی که کارگردان ملک سلیمان به آن ارجاع داده را بیابد. متأسفانه در جستجوها مشخص شد، چنین گفت و گویی میان مدیر یونیورسال پیکچرز و الجزیره یا هر رسانه‌ای دیگری درباره «ملک سلیمان» وجود خارجی ندارد و یا همه رسانه‌های بین المللی از جمله الجزیره این گفت و گو را از آرشیو حذف کرده‌اند!

در بررسی‌های تکمیلی از رسانه‌های فارسی زبان، مشخص شد، خبرگزاری صداوسیما به نقل از الجزیره عربی، پس از اکران ملک سلیمان در ایران، در خبری گزارش داده است: «پییر ابی صعب، مسئول بخش فرهنگی نشریه الاخبار لبنان در گفت وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره عربی گفت: هالیوود با انگیزه های سیاسی مانع اکران فیلم ملک سلیمان نبی شد. باید درباره علت اکران نشدن فیلم ملک سلیمان نبی دقت کرد و باید گفت، نوعی فشار بر هالیوود و یک لابی ضد این فیلم وجود دارد که راه های پخش این فیلم را مسدود کرده است.

مسئول بخش فرهنگی نشریه الاخبار لبنان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد ندادن اجازه پخش به این فیلم با انگیزه های سیاسی صورت می گیرد زیرا ما به راحتی از دین به سیاست منتقل می شویم؛ برای نمونه، یکی از مسائل اصلی که در این فیلم مطرح شده، این بود که هیکل سلیمان در مکان کنونی آن یعنی در جایی که مسجدالاقصی بنا شده است، وجود ندارد و این مسأله افسانه صهیونیست ها درباره وجود هیکل سلیمان در زیر مسجدالاقصی را زیر سؤال می برد و بنابراین در آخر سر، بحث بر سر پخش فیلم سلیمان در واقع شکل سیاسی به خود می گیرد…»

مشخص نیست، چگونه اظهارات یک مسئول بخش فرهنگی نشریه‌ای لبنانی، توسط کارگردان «ملک سلیمان» به عنوان موضع رئیس کمپانی یونیورسال مطرح شده است؟! در عین حال مشخص نیست حتی بر فرض که یونیورسال اجازه اکران این فیلم در سالن‌های تحت مالکیتش در آمریکا را نداده باشد و کل هالیوود این فیلم را بایکوت کرده است، چگونه قرارداد اکران این فیلم در کشورهای عربی و ترکیه لغو شده است؟!

انتظار می‌رود در شرایط کنونی که دستیابی به اطلاعات به مدد اینترنت بسیار آسان شده و سوابق به سرعت قابل دسترسی است، فعالان عرصه‌های مختلف با دقت بیشتری سخن بگویند. این توقع نیز می‌رفت دست کم یکی از رسانه‌هایی که این اظهارنظر را نقل کرده، به دنبال بررسی صحت و سقم آن می‌رفت.

همچنین به نظر می‌رسد، باید از دورانی که با طرح ادعاهایی چون بایکوت، شکست فیلم‌های تولید شده با بودجه‌های عمومی را به گردن دشمنان خیالی انداخته می‌شد گذر کرد. باید بپذیریم فیلم دارای فرم و قدرت تأثیرگذاری ولو آنکه یک اثر دینی ـ و نه ظاهراً مذهبی ـ باشد با اقبال عمومی مواجه می‌شود. در این زمینه، می‌توان مثال‌های نقض متعددی از آثار کارگردان‌های ایرانی نظیر برخی فیلم‌های رضا میرکریمی و مجید مجیدی را مورد اشاره قرار داد که با اقبال گسترده بین المللی با وجود مضامین مذهبی جدی مواجه شدند.