شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » افشاگری شبکه 13 اسرائیل؛

افشاگری شبکه 13 اسرائیل؛

شبکه سیزده  اسرائیل به تازگی اطلاعاتی در خصوص روابط ریاض ـ تل آویو فاش کرده و همکاری عربستان و امارات با اسرائیل را بسیار عمیق توصیف کرده است.

ورشو

سرویس جهان مشرق – هفته گذشته شبکه سیزده تلویزیون اسرائیل پرده از اطلاعاتی جدید در رابطه با روابط کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بااسرائیل برداشت. این شبکه اعلام کرد که پس از توافق هسته ای بین ایران و کشورهای غربی، گشایش وسیعی در روابط اسرائیل با کشورهای عربی صورت پذیرفته است.

شبکه سیزده اسرائیل در ادامه به نقل از دیپلمات‌های غربی اذعان کرد که “ تامیر پاردو رییس سابق موساد بعد از چند هفته از توافق دو مرحله ای، اوایل سال ۲۰۱۴ به ریاض سفر و با “ بندر بن سلطان” دیدار کرده است.

همزمانی اعلام این خبر از سوی رسانه اسرائیل با اجلاس ضد رژیم ایرانی ورشو البته حاوی نکاتی بسیار مهم است. “بنیامین نتانیاهو” نخست وزیر اسرائیل پیش از سفر به لهستان هم با اشاره به رابطه خوب این رژیم با کشورهای عربی به جز سوریه، متذکر شد: «اسرائیل روزانه در حال اقدام علیه ایران است و اقدام چند روز پیش ما در سوریه در همین راستا بود.» وی اجلاس ورشو را مهم توصیف کرد و گفت: «این اجلاس در ائتلاف آمریکا، “اسرائیل” و کشورهای عربی علیه سیاست‌های رژیم ایران در خاورمیانه تاثیر گذار است.»

نتانیاهو در حالی از رابطه دوستانه با کشورهای عربی سخن می‌گوید که شبکه سیزده  در ادامه گزارش خود تحت عنوان “ اسرار خلیج” تاکید کرده که “ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی برای چند بار با بنیامین نتانیاهو گفت‌وگو کرده است.” این شبکه  همچنین خاطرنشان کرد که “تلاش برای هماهنگی و همکاری امارات و اسرائیل علیه ایران در دستور کار بن زاید و نتانیاهو بوده است.”

شبکه سیزده اسرائیل در پایان به نقل “ دان شاپیرو” سفیر سابق آمریکا در تل آویو اعلام کرد که مشاوران نخست وزیر اسرائیل به صورت منظم با مسئولان ارشد اماراتی دیدار و گفت‌وگو داشتند و دو طرف به انسجام کامل در خصوص پرونده هسته ای ایران دست یافته اند.

باید تاکید داشت که آنچه رسانه‌های غربی و عربی و همچنین اسسرائیل از روابط این رژیم با کشورهای عربی افشا کرده اند تنها بخش کوچکی از واقعیت‌هایی است که به وقوع پیوسته است. مهم ترین اقدام کشورهای عربی در چند ماه گذشته را می‌توان پذیرایی “ سلطان قابوس پادشاه عمان از “ نتانیاهو” دانست. امر تعجب برانگیزی که بیانگر عقب نشینی بسیاری از رژیم‌های عربی بر خلاف خواست ملت‌های خود و پذیرش اسرائیل به عنوان یک واقعیت موجود در خاورمیانه است.

** رد پا در ترور جمال خاشقچی

به تعبیر دیگر با روی کار آمدن “دونالد ترامپ” در آمریکا و ترسیم سیاست ضد رژیم ایرانی از سوی نزدیکان او به ویژه “جان بولتن” و “مایک پمپئو” مساله به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان نوعی پیش شرط برای حمایت آمریکا از کشورهای عربی ترسیم شده است. این مدعا آنجا وضوح بیشتری پیدا می‌کند که امارات و عربستان هرگز درصدد تکذیب خبرهای منابع غربی و اسرائیل در خصوص رابطه خود با اسرائیل بر نمی‌آیند.

از سوی دیگر همکاری “محمد بن سلمان” با اسرائیل وارد مسائل جدیدی از قبیل کمک‌های اطلاعاتی شرکت های اسرائیلی و استفاده از تکنولوژی آنها شده است. این مساله که در جنگ یمن نیز نمود داشته اینک در خصوص ماجرای ترور “ جمال خاشقچی” روزنامه نگار منتقد سعودی نیز مطرح شده است.دو روز پیش بود که شبکه ماهواره ای المیادین به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: «یک روزنامه نگار و سه وکیل به افشای اطلاعاتی در خصوص استفاده عربستان سعودی از ادوات اسرائیلی برای جاسوسی از خاشقچی پرداخته اند.» این خبرگزاری آمریکایی در ادامه افزوده است که در واکنش به این اقدام یک گروه ناشناس تلاش داشته تا ادعای این پژوهشگران را زیر سوال ببرد و ارتباط عربستان سعودی با شرکت اسرائیلی NSO را تکذیب کند.آسوشتیدپرس همچنین عنوان کرده که این گروه ناشناس به دنبال کارشکنی در تحقیقات این چهار پژوهشگر و پاک کردن ردپای اسرائیل در ترور خاشقچی است.

دیدار نتانیاهو با پادشاه عمان

** اجلاس ورشو صحنه رونمایی از ائتلاف عرب ها با اسرائیل

همه این گزارش‌ها دلالت بر آن دارد که رابطه اسرائیل به ویژه با عربستان و امارات دیگر به سطحی رسیده که قابلیت پنهان کاری و مخفی نگاه داشتن ندارد. از همین روست که می بینیم به بهانه رژیم ایران دور یک میز در ورشو جمع می‌شوند و به صورت علنی با هم دیدار می‌کنند.در فیلمی که از سوی دفتر نتانیاهو تعمدا در شبکه اجتماعی یوتیوب منتشر شد، آل‌خلیفه، آل‌نهیان و عادل‌الجبیر مسئولان سیاست خارجی سه کشور عربی بحرین، امارات و سعودی ضمن تعریف و تمجید از رژیم اسرائیل رژیم ایران را دشمن شماره یک نامیدند! اما این ویدیو اندکی بعد از یوتیوب حذف شد. هنوز روشن نیست که آیا این ویدیو عمداً منتشر شده یا انتشارش یک اشتباه سهوی بوده است.

موضوع مقابله با نفوذ  رژیم ایران و معاهده قرن درخصوص فلسطین کاملاً به یکدیگر ارتباط دارند. از یک سو آمریکا تلاش دارد تا به اسرائیل  در دستیابی به خواسته‌‎های خود در مورد تشکیل دولت یهودی کمک کند و این مهم جز با عقب نشینی کشورهای عربی امکان پذیر نیست.