جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

توافق ترکیه و روسیه بر سر ادلب سوریه، افشای تماس‌های محرمانه نتانیاهو با محمد بن زاید در مورد ایران، واکنش جان بولتون به جشن چهل سالگی انقلاب و دست رد عراق به درخواست آمریکا برای تحریم ایران، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به نخستین توییت ترامپ به زبان فارسی و پاسخ محمد جواد ظریف نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که تهدیدها و فشارهای دولتش برای کشاندن ایران به پای میز مذاکرات در خصوص برنامه موشکی بی نتیجه مانده، به انتشار پیامی به زبان فارسی در صفحه توییتر خود متوسل شد.

وی دوباره تکراری، ایران را عامل گسترش فساد و ترور در منطقه نامید و مدعی شد که ایرانی ها مدت هاست در رنج به سر می برند و شایسته آینده بهتری هستند.

توییت خشم‌آلود ترامپ، در حالی منتشر می‌شود که سال گذشته «رودی جولیانی» وکیل شخصی او و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در جمع اعضای گروه تروریستی منافقین از رؤیای تغییر نظام در ایران صحبت کردند و مدعی شدند که جمهوری اسلامی ایران چهل سالگی را نمی‌بیند و منافقین می‌توانند کریسمس ۲۰۱۹ را در تهران جشن بگیرند.

اولین توییت ترامپ به زبان فارسی و پاسخ محمد جواد ظریف/ افشای تماس‌های محرمانه نتانیاهو با محمد بن زاید در مورد ایران/دست رد عراق به درخواست آمریکا برای تحریم ایران/توافق ترکیه و روسیه بر سر ادلب سوریه

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ساعتی پس از توئیت توهین‌آمیز رئیس‌جمهور آمریکا درباره چهلمین سالروز انقلاب، پاسخ وی را در توئیترش داد. ظریف با اشاره به اشتباهات دولت‌های متفاوت آمریکا در قبال ایران تأکید کرد، پس از چهل سال انتخاب‌ها ‌و تصمیم‌های نادرست، اکنون نوبت آن است که ترامپ در سیاست‌ شکست‌خورده آمریکا (در قبال ایران) تجدیدنظر کند.

توافق ترکیه و روسیه بر سر ادلب سوریه

روز دوشنبه، روسیه و ترکیه بر سر ایجاد ثبات در شهر «ادلب» سوریه از طریق «تدابیر قاطعانه» توافق کردند.

در بیانیه مشترکی که پس از دیدار وزیران دفاع دو کشور در آنکارا صادر شده، اشاره‌ای به اینکه دو طرف قرار است چه اقدامات نظامی ـ در چه زمانی انجام دهند ـ نشده است.

ترکیه که از شبه‌نظامیان سوری حمایت می‌کند و روسیه که حامی دولت قانونی سوریه است، چند ماه پیش بر سر ایجاد یک منطقه غیرنظامی در ادلب توافق کردند.

آنکارا در آن توافق متعهد به خلع سلاح گروه تروریستی «هیأت تحریر الشام» شده بود. در مقابل، دولت سوریه هم متعهد شد، از انجام عملیات نظامی علیه این گروه وابسته به القاعده خودداری کند.

بیانیه روز دوشنبه در حالی صادر شده که سران کشورهای روسیه، ترکیه و ایران قرار است روز پنجشنبه در شهر سوچی روسیه با یکدیگر دیدار کنند.

اولین توییت ترامپ به زبان فارسی و پاسخ محمد جواد ظریف/ افشای تماس‌های محرمانه نتانیاهو با محمد بن زاید در مورد ایران/دست رد عراق به درخواست آمریکا برای تحریم ایران/توافق ترکیه و روسیه بر سر ادلب سوریه

بیانیه مشترک روز دوشنبه بر «ضرورت اتخاذ تصمیمات قاطعانه برای ضمانت امنیت در منطقه غیرنظامی ادلب تأکید می‌کند.»

در این بیانیه آمده است: «ما به رغم اقدامات تحریک‌آمیز بر اهمیت و ضرورت اقدامات مشترک نیروهای نظامی و اطلاعاتی کشورهایمان برای برقراری صلح و حمایت از ثبات در ادلب تأکید می‌ورزیم.»

افشای تماس‌های محرمانه نتانیاهو با محمد بن زاید در مورد ایران

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس، چندین بار با محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی به صورت سری تلفنی گفت‌وگو کرده است. کانال سیزدهم تلویزیون رژیم صهیونیستی، شامگاه دوشنبه از این گفت‌وگوهای سری میان نتانیاهو و بن زاید پرده برداشت.

بر اساس گزارش این شبکه رژیم صهیونیستی، مذاکرات میان نتانیاهو و بن زاید به موضوع هماهنگی میان دو طرف درباره پرونده ایران در پی امضای توافق هسته‌ای با تهران(برجام) و نیز تلاش برای پیشبرد روند سیاسی منطقه‌ای در منطقه اختصاص داشته است.

این رسانه به نقل از دیپلمات‌های عرب و غیر عرب آورده است: در آن گفت‌وگوهای تلفنی، به موضوع تشکیل دولت ائتلافی در اسرائیل با حضور اردوگاه صهیونیستی (شامل ائتلاف حزب کار و جنبش هتنوعا ائتلافی که آوی گبای رئیس حزب کار اخیرا آن را متلاشی کرد) به ریاست یستحاک هرتسوگ اشاره شده است.

دان شابیرو، سفیر سابق آمریکا در تل آویو گفته است مشاور نتانیاهو اخیرا با مسئولان ارشد امارات متحده عربی دیدار و نیز تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند. شابیرو افزود: تماس‌هایی میان اسرائیل و کشور امارات متحده عربی برقرار شده است.

بر اساس گزارش این رسانه اسرائیلی، شابیرو اظهار داشت، من نمی‌خواهم اسامی نمایندگان نخست وزیر اسرائیل و نمایندگان ولیعهد امارات را که به طور منظم با یکدیگر در تماس و گفت‌وگو بوده‌اند، فاش کنم، این مذاکرات در بسیاری از اوقات به صورت رو در رو و مستقیم و در برخی موارد تلفنی بوده است.

شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی در ادامه اعلام کرد، به زودی جزئیات بیشتری درباره روابط سری میان اسرائیل و امارات در چهارچوب سلسله برنامه‌های موسوم به اسرار خلیج (فارس) فاش خواهد کرد که طی آن از روابط سری دولت اسرائیل با کشورهای عربی حاشیه خلیج(فارس) پرده برخواهد داشت.

واکنش جان بولتون به جشن چهل سالگی انقلاب

بولتون روز دوشنبه و پس از آن که میلیون ها ایرانی در راهپیمایی روز 22 بهمن در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شرکت کردند، در پیامی توئیتری با تکرار ادعاهای ضد ایرانی خود نوشت: «پس از چهل سال، جمهوری اسلامی ایران در عمل به وعده هایش برای حفظ و دفاع از حقوق شهروندان خود ناکام مانده است.»

بولتون افزود: «چهلمین سالگرد نظام ایران تنها نمایانگر چهار دهه شکست و وعده‌های عمل نشده است.»

اولین توییت ترامپ به زبان فارسی و پاسخ محمد جواد ظریف/ افشای تماس‌های محرمانه نتانیاهو با محمد بن زاید در مورد ایران/دست رد عراق به درخواست آمریکا برای تحریم ایران/توافق ترکیه و روسیه بر سر ادلب سوریه

او یک پیام ویدئویی هم منتشر کرده و باز هم مدعی شده که ایران سالگرد انقلاب‌های چندان بیشتری را نمی‌بیند. وی همچنین بر خلاف گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران را به تلاش برای ساخت بمب اتم متهم کرده است.

دست رد عراق به درخواست آمریکا برای تحریم ایران

به گزارش نیویورک تایمز، دولت ترامپ عراق را تحت فشار قرار داده تا خرید انرژی از ایران را متوقف کند و این مسأله به چالش مهمی بین بغداد و واشنگتن تبدیل شده است.

رهبران عراقی نگران هستند که افت فشار برق در کشورشان باعث آشوب و ناامنی سیاسی شود، چون این کشور نیاز شدیدی به برق دارد و عمده آن از ایران تأمین می‌شود.

مقاومت عراق، اهداف ترامپ در متوسل شدن به زور تحریم برای عدم همکاری و معامله با ایران را با خطر مواجه می‌کند؛ همچنانکه کشورهای اروپایی هم یک سازوکار مالی جدیدی را برای انجام مبادلات اقتصادی با ایران طراحی کرده‌اند و تلاش‌های آمریکا در متوقف کردن چین و هند خرید نفت از ایران هم با مشکل روبه رو کرده است.

تنش‌ها پس از آنکه ترامپ در سوم فوریه اعلام کرد، در نظر دارد ارتش آمریکایی هم به عراق برگردد و ایران را رصد کند، اوج گرفت.

اظهارات ترامپ باعث شد، در عراق قانونی تصویب شود تا فعالیت‌های آمریکا در خاک این کشور را محدودتر کنند.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق هفته گذشته پس از ملاقاتی که با رئیس بانک مرکزی ایران داشت، به سیزده سال تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا علیه عراق در دور صدام حسین اشاره کرد و گفت: مردم عراق سال‌ها از اقدامات آمریکا رنج دیده‌اند و مردم این کشور به خوبی از اقدامات آنها آگاهند.

عبدالمهدی گفت: «عراق تحریم‌های آمریکا علیه ایران و هیچ ملت دیگری» را اجرا نمی‌کند.