شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

سفر هیأت پارلمانی اردن به سوریه، تصویب 9 قطعنامه در سازمان ملل علیه اسرائیل، هشدار برنامه جهانی غذا در مورد گرسنگی ۱۸ میلیون یمنی و انتشار دومین فایل صوتی از جنایت علیه خاشقجی از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به درخواست آمریکا از اعراب برای اتحاد علیه ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، وزارت خارجه آمریکا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را به اتحاد علیه ایران فراخواند. در همین رابطه، «هدر نائورت» سخنگوی این وزارت‌خانه مدعی شد: اتحاد کشورهای (عرب) حاشیه خلیج فارس در راستای برآورده کردن منافع مشترک مبنی بر مقابله با نفوذ بدخواهانه ایران (!)، مبارزه با تروریسم و تضمین آینده‌ای توأم با رفاه برای همه شرکای منطقه‌ای واشنگتن، ضروری است.

نائورت در ادامه بر ضرورت حل‌وفصل بحران یمن و همچنین اختلاف دیپلماتیک کشورهای عربی با قطر تاکید کرد و مدعی شد: درخصوص هر ۲ موضوع، به تعامل با شرکای منطقه‌ای ازجمله عربستان سعودی ادامه می‌دهیم.

سفر هیأت پارلمانی اردن به سوریه

قرار است یک هیأت پارلمانی اردن روز دوشنبه امان را به مقصد دمشق ترک کند.

اعضای این هیأت با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و همچنین نخست وزیر و رئیس پارلمان این کشور دیدار خواهند کرد.

درخواست آمریکا از اعراب برای اتحاد علیه ایران/تصویب 9 قطعنامه در سازمان ملل علیه اسرائیل/هشدار برنامه جهانی غذا در مورد گرسنگی ۱۸ میلیون یمنی/انتشار دومین فایل صوتی از جنایت علیه خاشقجی

تعداد زیادی از نمایندگان پارلمان اردن تمایل خود را برای شرکت در این سفر چند روزه اعلام کردند.

مقامات اردنی با بررسی واقعیتهای موجود در سوریه تلاش دارند تا بار دیگر روابط خود را با این کشور از سر بگیرند به طوری که به تازگی گذرگاه مرزی نصیب میان دو کشور بازگشایی شد.

تصویب 9 قطعنامه در سازمان ملل علیه اسرائیل

کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست عصر جمعه خود، 9 قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی تصویب کرد.

در هشت قطعنامه این کمیته، اقدامات رژیم صهیونیستی در نقض حقوق بشر مردم فلسطین محکوم شده است.

مجمع عمومی سازمان ملل در این قطعنامه ها نگرانی شدید خود را از تداوم اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی از جمله توسل شدید به زور توسط نیروهای اشغالگر علیه شهروندان فلسطینی و تداوم سیاست ها و اقدامات این رژیم در نقض حقوق بشر شهروندان فلسطینی و سایر اعراب ساکن سرزمین های اشغالی ابراز کرده است.

بر اساس مفاد یکی از این قطعنامه ها،‌ مجمع عمومی مراتب نگرانی عمیق خود را از ادامه شهرک سازی در سرزمین های اشغالی قدس شرقی اعلام کرد و اقدامات خشونت بار نیروهای صهیونیستی علیه غیرنظامیان ،‌اقدامات تحریک کننده شهرک نشینان علیه شهروندان فلسطینی در سرزمین های اشغالی را محکوم کرده است.

مجمع در قطعنامه دیگر از رژیم صهیونیستی می خواهد سریعا به اقدامات ناقض حقوق بشر مردم فلسطین از جمله کشتار و مجروح کردن غیرنظامیان و بازداشت های خودسرانه و زندانی کردن فلسطینیان پایان دهد.

در دیگر قطعنامه های مصوب، مجمع عمومی مراتب نگرانی خود را از درد و رنج فلسطینیان که متعاقب اقدامات رژیم صهیونیستی از سال 1967 از خانه و کاشانه خود آواره شده اند، اعلام کرده و خواستار بازگشت این آوارگان به وطن خود شده است.

همچنین از دبیرکل سازمان ملل خواسته شده است که اقدامات لازم برای حافظت از املاک، دارایی ها و حق مالکیت اعراب در سرزمین های اشغالی را با مشورت کمیته ‘مصالحه سازمان ملل متحد برای فلسطین’ انجام دهد.

در قطعنامه مربوط به جولان سوریه هم مجمع عمومی از رژیم صهیونیستی خواسته است به قطعنامه های مربوط به جولان به خصوص قطعنامه 497 شورای امنیت(سال 1981) عمل کرده و به اشغال این منطقه پایان دهد.

همچنین تاکید شده است که رژیم صهیونیستی بایستی از اعطای حق شهروندی اسرائیل برای ساکنان جولان سوریه خودداری کند.

هشدار برنامه جهانی غذا در مورد گرسنگی ۱۸ میلیون یمنی

«دیوید بیسلی» مدیر برنامه جهانی غذا در یک نشست خبری در مقر سازمان ملل در نیویورک بر ضرورت باز بودن بندر الحدیده برای حرکت کشتی های تجاری تاکید کرد.

وی افزود: باید به هر قیمتی که شده بندر الحدیده باز باشد؛ چرا که حدود ۸۰ درصد از واردات کالا برای یمن از طریق این بندر صورت می گیرد.

مدیر برنامه جهانی غذا اظهار داشت: بخش هایی از شهر الحدیده تبدیل به شهر ارواح شده است.

درخواست آمریکا از اعراب برای اتحاد علیه ایران/تصویب 9 قطعنامه در سازمان ملل علیه اسرائیل/هشدار برنامه جهانی غذا در مورد گرسنگی ۱۸ میلیون یمنی/انتشار دومین فایل صوتی از جنایت علیه خاشقجی

وی از کشورهای کمک کننده خواستار حمایت مالی از ملت یمن شد و گفت: ما هر ماه نیاز به ۲۰۰ میلیون دلار داریم تا با تزریق آن به اقتصاد یمن ثبات اقتصادی را در این کشور تضمین کنیم.

گفتنی است از ۲۵ مارس ۲۰۱۵ برابر با ۶ فروردین ۹۴، عربستان طی حمله ای هوایی به یمن، جنگی نابرابر را علیه مردم این کشور آغاز کرده و تاکنون جنایات فراوانی مرتکب شده است، این جنگ تا امروز ادامه داشته است.

انتشار دومین فایل صوتی از جنایت علیه خاشقجی

عبدالقادر سلوی ستون نویس نشریه حریت طی یادداشتی با اشاره به وجود دومین فایل صوتی از ماجرای جنایت جمال خاشقجی نوشت: این صدا مربوط به 15 دقیقه پیش از جنایت است.

درخواست آمریکا از اعراب برای اتحاد علیه ایران/تصویب 9 قطعنامه در سازمان ملل علیه اسرائیل/هشدار برنامه جهانی غذا در مورد گرسنگی ۱۸ میلیون یمنی/انتشار دومین فایل صوتی از جنایت علیه خاشقجی

در این نوار صوتی گروهی که برای کشتن خاشقجی آمده درباره نحوه کشتن وی صحبت می‌کنند. در واقع این صدای گروه کاری قاتلان خاشقجی است. آنها به وسیله تلفن‌های ماهواره‌ای گفت‌وگوهای خود را دنبال می‌کنند که نشان می‌دهد تلاش داشتند همه جوانب امنیتی برای مخفی نگه داشتن این جنایت را رعایت کنند.

 

اذعان گزارش CIA به دخالت مستقیم بن سلمان در قتل «خاشقجی» / جزئیات جدید از دستور بن سلمان به برادرش

بنا بر گزارش‌های منتشره در رسانه‌های آمریکایی، روز گذشته سرانجام پس از بیش از یک ماه کش‌وقوس در ماجرای مرموز قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا CIA در گزارش خود اذعان کرد، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دستور قتل این روزنامه‌نگار را صادر کرد.

به گزارش «تابناک»؛ بنا بر این گزارش، به جمال خاشقجی که ماه گذشته در کنسولگری عربستان سعودی به قتل رسید، در یک تماس تلفنی با سفیر عربستان سعودی در آمریکا ـ خالد بن سلمان برادر محمد بن سلمان ـ اطمینان داده شده بود، در صورت ورود به کنسولگری عربستان در شهر استانبول، از امنیت کامل برخوردار خواهد بود.

روز گذشته (جمعه) روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا تماس تلفنی که از سوی محمد بن سلمان با برادر خود خالد بن سلمان گرفته شده بود را ردگیری کرده که طی آن محمد بن سلمان به برادر خود دستور می‌دهد، با خاشقجی تماس تلفنی برقرار کرده و او را از این امر مطلع سازد.

اذعان گزارش CIA به دخالت مستقیم بن سلمان در قتل «خاشقجی» / جزئیات جدید از دستور بن سلمان به برادرش

هنوز مشخص نشده است که آیا خالد بن سلمان در جریان بوده که قرار است خاشقجی در کنسولگری به قتل برسد یا خیر؛ اما این مسأله روشن‌ترین و شفاف‌ترین سندی است که دست داشتن مقامات ارشد حکومت در عربستان سعودی در قتل جمال خاشقجی را به اثبات می‌رساند.

پیش ‌از این، عربستان سعودی هر گونه دخالت مستقیم محمد بن سلمان ولیعهد پادشاه این کشور در ماجرای قتل را انکار کرده بود. خاشقجی یکی از منتقدین تندوتیز سیاست‌های بن سلمان در عربستان و منطقه بود.

این افشاگری CIA از سوی دیگر فشار مضاعفی بر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای تنظیم مجدد روابط خود با پادشاهی عربستان سعودی و تحت‌فشار انتقادات داخلی و خارجی خواهد بود. تاکنون کاخ سفید تمایلی برای هرگونه ضربه به روابط خوب خود با مهم‌ترین متحد استراتژیکش در منطقه خاورمیانه نداشته و دونالد ترامپ همواره ادعاهای سران سعودی در مورد این قتل را تکرار کرده است.

ولیعهد فعلی عربستان که قرار است جانشین پدر خود شود، از سوی غرب، یک اصلاح‌گر در عربستان دیده ‌شده است. با این‌ حال سیل انتقادات و خشم بین‌المللی در پی قتل خاشقجی و ماجرای دخالت وی در این قتل به ‌شدت به چهره او و عربستان سعودی آسیب‌ زده است.

عربستان سعودی در یک ماه گذشته توضیحات و توجیهات متفاوتی از این ماجرا به دست داده بود و بعد از آن که برای آخرین بار اعتراف کرد، این قتل صورت گرفته، خودسرانه، اقدام به مجازات یازده تن از دست‌اندرکاران این قتل و ابلاغ حکم اعدام برای پنج تن دیگر کرد. برخی اعضای گروه قتل خاشقجی از مشاوران و نزدیکان بن سلمان بوده‌اند.

منابع اطلاعاتی در این خصوص به روزنامه واشنگتن‌پست گفته‌اند، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا CIA در گزارش خود بیان کرد، مستنداتی به دست آورده که حتی پیش ‌از این قتل نیز جان جمال خاشقجی در خطر و تهدید قرار داشته است؛ اما تا بعد از ناپدید شدن وی این موضوع مسلم نشده بود.

بر اساس منابع اطلاعاتی منتشر شده در گزارش CIA جمال خاشقجی قبل از ناپدید شدن و قتل چندان مورد توجه دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا نبوده و به‌عنوان یک شهروند آمریکایی در طبقه‌بندی افراد موردحمایت این دستگاه‌ها قرار داشته و تنها بعد از مرگ او بوده که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در آرشیو خود به دنبال اطلاعات مربوط به او گشته و درنتیجه به مستنداتی دست‌ یافته‌اند که طی آن مشخص شده مقامات ارشد خاندان پادشاهی سعودی تلاش داشته‌اند این شهروند را با تطمیع و فریب به کشور بازگردانند.

با این‌ حال اکنون خالد بن سلمان این گزارش را انکار و بیان کرده که آخرین تماس تلفنی وی با مقتول از طریق پیام متنی و در سال 2017 بوده است. وی در یک پیام توییتری گفته: من هیچ‌ وقت تلفنی با وی تماسی نداشته‌ام و قطعاً هیچ پیشنهادی با هیچ توجیهی برای او در خصوص مراجعه به ترکیه هم نداشته‌ام. از دولت آمریکا خواسته‌ام که هرگونه مستندات در خصوص این ادعا را منتشر کند.