جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

انصراف العبادی از نامزدی برای نخست‌وزیری عراق، هشدار وزارت خارجه آمریکا به جان کری به دلیل دیدار با ظریف، سفر وزیر جنگ اسرائیل به جمهوری آذربایجان و بیانیه سخنگوی موگرینی درباره مذاکرات ایران و اروپا از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به انتقاد شدید ترامپ از دیدار ظریف و جان کری نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه به دیدار «جان کری»، وزیر خارجه سابق این کشور با «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران واکنش نشان داد.

ترامپ در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «جان کری دیدارهایی غیرقانونی با رژیم بسیار متخاصم ایران داشته که این تنها می‌تواند کار فوق‌العاده ما را تضعیف کرده و به زیان مردم آمریکا باشد. او به آنها گفته تا پایان دولت ترامپ صبر کنند. آیا فعالیتش را طبق «قانون ثبت عاملان خارجی» ثبت کرده است؟»

انتقاد شدید ترامپ از دیدار ظریف و جان کری/هشدار وزارت خارجه آمریکا به جان کری به دلیل دیدار با ظریف/انصراف العبادی از نامزدی برای نخست‌وزیری عراق/سفر وزیر جنگ اسرائیل به جمهوری آذربایجان

جان کری اخیرا در مصاحبه ای رادیویی گفت که طی ماه های اخیر سه یا چهار بار با محمد جواد ظریف دیدار کرده است.

کری گفت در نروژ،‌ مونیخ و دیگر نشست های بین المللی با وزیر امور خارجه ایران ملاقات داشته، در این دیدارها از دولت کنونی آمریکا انتقاد کرده، و تلاش کرده است تا به ظریف برای حفظ توافق هسته ای با کشورهای اروپایی کمک کند.

وزیر خارجه سابق آمریکا گفته بود: «کاری که کردم این بوده که از او بپرسم ایران برای بهبود پویش های خاورمیانه مایل به انجام چه کارهایی است. (مشکل) یمن را چگونه می شود حل کرد، برای رسیدن به صلح در سوریه چه باید کرد؟»

انصراف العبادی از نامزدی برای نخست‌وزیری عراق

حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق گفت که قصد ندارد برای دومین بار نامزد نخست‌وزیری شود.

وی همچنین بر پایبندی خود به قانون اساسی و عمل به توصیه‌های مرجعیت تاکید کرد.

نخست‌وزیر عراق از افزایش حقوق نیروهای حشد شعبی در ماه آینده میلادی نیز خبر داد.

مرجعیت دینی عالی عراق دوشنبه گذشته اعلام کرد که از انتخاب کسی که در طول سال‌های گذشته بر سر قدرت بوده است، برای عهده داری منصب دولتی حمایت نمی‌کند.

هشدار وزارت خارجه آمریکا به جان کری به دلیل دیدار با ظریف

یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا به جان کری وزیر امور خارجه سابق این کشور پس از اعتراف وی به انجام چندین ملاقات با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران طی ماه های اخیر هشدار داد.

، “مانیشا سینگ” معاون وزیر خارجه آمریکا در امور اقتصادی روز پنج شنبه با انتقاد از جان کری به دلیل دیدارهایش با ظریف اعلام کرد که وزیر خارجه سابق ایالات متحده حق ندارد راهبرد دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا را به سلیقه خود و با روی خوش نشان دادن به جمهوری اسلامی تضعیف کند.

انتقاد شدید ترامپ از دیدار ظریف و جان کری/هشدار وزارت خارجه آمریکا به جان کری به دلیل دیدار با ظریف/انصراف العبادی از نامزدی برای نخست‌وزیری عراق/سفر وزیر جنگ اسرائیل به جمهوری آذربایجان

سینگ افزود: «من شخصا اطلاعاتی در مورد این دیدارها (بین کری و ظریف) ندارم، ولی چنانچه این اتفاق دوباره رخ دهد، آن را بسیار ناشایست می دانم.»

معاون وزیر امور خارجه آمریکا افزود که به عقیده دولت ترامپ، توافق هسته ای برجام هیچ کمکی به مهار آنچه که تجاوزات منطقه ای جمهوری اسلامی و نقض داخلی حقوق بشر در ایران خواند، نکرده است.

وی تصریح کرد: «ما لیست بلندبالایی از مواردی را داریم که روی آن ها تمرکز کرده ایم، و این تاسف آور است که افرادی از دولت قبلی تلاش کنند تا بر سر پیشرفت هایی که ما در این دولت سعی داریم به آن ها دست یابیم، مصالحه کنند.»

سفر وزیر جنگ اسرائیل به جمهوری آذربایجان

رسانه‌های صهیونیستی گزارش داده‌اند «آویگدور لیبرمن»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه به آذربایجان سفر و با «الهام علی‌اف»، رئیس‌جمهور آذربایجان دیدار کرده است.

به نوشته روزنامه جروزالم‌پست، لیبرمن قرار است در این سفر با نخست‌وزیر، وزیر دفاع، وزیر خارجه و وزیر کشور آذربایجان هم دیدار کند. گفت‌وگوهای میان طرفین بر مسائل منطقه‌ای و همکاری‌های دوجانبه امنیتی متمرکز خواهد بود.

انتقاد شدید ترامپ از دیدار ظریف و جان کری/هشدار وزارت خارجه آمریکا به جان کری به دلیل دیدار با ظریف/انصراف العبادی از نامزدی برای نخست‌وزیری عراق/سفر وزیر جنگ اسرائیل به جمهوری آذربایجان

آذربایجان بازاری بزرگ برای سلاح‌های اسرائیلی محسوب می‌شود. موسسه صلح استکهلم گزارش داده رژیم صهیونیستی در دو سال گذشته ۳۸۵ میلیون دلار سلاح به آذربایجان فروخته است.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم دسامبر ۲۰۱۶ به آذربایجان سفر کرده بود. علی‌اف در آن دیدار کرد آذربایجان قراردادی برای خرید ۵ میلیارد دلار تجهیزات امنیتی و نظامی از اسرائیل امضا کرده است.

بیانیه سخنگوی موگرینی درباره مذاکرات ایران و اروپا

«مایا کسیانسیچ» سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرده است: حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه ایران در امور ویژه سیاسی روز چهارشنبه با نمایندگان سیاسی اتحادیه اروپایی و چهار کشور آلمان، فرانسه، ایتالیا و بریتانیا در خصوص مسائل منطقه مذاکره کردند.

طبق این بیانیه این نشست با هدایت «هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و در سطح معاونان سیاسی برگزار شد.

سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرده است: این سومین دور مذاکرات پس از مذاکرات در حاشیه نشست امنیتی مونیخ در فوریه ۲۰۱۸ و نشست رم در مه ۲۰۱۸ است. این مذاکرات بر وضعیت سیاسی و انسانی در یمن و همچنین پیگیری «نشست آستانه» در تهران متمرکز بود.

انتقاد شدید ترامپ از دیدار ظریف و جان کری/هشدار وزارت خارجه آمریکا به جان کری به دلیل دیدار با ظریف/انصراف العبادی از نامزدی برای نخست‌وزیری عراق/سفر وزیر جنگ اسرائیل به جمهوری آذربایجان

دور دوم این مذاکرات روز پنج‌شنبه ۱۳ اسفند در رم با حضور هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مدیران کل سیاسی وزارت خارجه ایتالیا، آلمان، فرانسه و بریتانیا برگزار شده بود.

طبق این گزارش حاضران در این مذاکرات توافق کردند که به زودی دوباره دیدار کنند.

مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا درباره یمن از اواخر بهمن ۹۶ و در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ آغاز شده بود. پس از آن برخی از رسانه‌ها از جمله رویترز اعلام کردند که هدف از این مذاکرات پاسخ به نگرانی‌های کشورهای عربی و اسرائیل در مورد «نقش ایران در بی‌ثباتی در منطقه» است.