سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » استعفای وزیر نروژی به دلیل سفر به ایران

استعفای وزیر نروژی به دلیل سفر به ایران

روزنامه نروژی آفتن پستن «Aftenposten» نوشت: پر ساندبرگ، وزیر شیلات نروژ بعد ازظهر روز دوشنبه از سمت خود استعفا خواهد داد.

این وزیر در ژوئیه سال ۲۰۱۸میلادی به همراه یک زن ایرانی تبار به‌نام بهاره لتنس، برای گذراندن تعطیلات شخصی سفری به ایران داشته است.

به نوشته آفتن پستن دلیل استعفای این وزیر، انتقاداتی بوده که به او به‌دلیل بی‌توجهی به پروتکل‌های امنیتی در جریان سفرش به ایران وارد شده است.

در روزهای اخیر سفر این مقام نروژی به ایران و عکسهای او، در رسانه های این کشور به جنجالی تبدیل شد و حتی انتقاد برخی چهره های ایرانی تبار هم حزبی او را نیز در پی داشت.

«پر سندبرگ» ۵۸ ساله، اعلام کرد او در سفر ماه گذشته، پروتکل های امنیتی دولت نروژ را رعایت نکرده است. براساس مقررات، او مقصد خود را به همکارانش نگفته بود و تلفن همراه دولتی خود را با خود به ایران برد.

به نوشته رسانه های نروژ، آقای سندبرگ که معاون رهبر حزب ضدمهاجر «توسعه» است، با دوست دخترش «بهاره لتنس»، یک زن ایرانی تبار به ایران سفر کرد.

در خلال این سفر، این وزیر نروژی عکس هایی از ایران گذاشت و تمجید او از ایران، با انتقاداتی روبرو شد.

سفر وزیر نروژی به ایران نقض پروتکل امنیتی

روزنامه عصر ایران نیز به‌نقل از منابع رسانه‌یی اروپا نوشت: دولت نروژ گفته است فرد یاد شده برای انجام این سفر پروتکل‌های امنیتی را رعایت نکرده است؛ از جمله این‌که خلاف مقررات تعیین شده از سوی دفتر نخست‌وزیری نروژ، سفر خود به ایران را به این دفتر اطلاع نداده است.

بر اساس مقررات نروژ همه وزرا موظف هستند پیش از سفر به هر نقطه‌ای از جهان، موضوع را به دفتر نخست‌وزیری اطلاع دهند اما ساندبرگ دو روز پس از ورود به ایران این موضوع را خبر داده است.

دیگر این‌که او در جریان این سفر، تلفن همراه دولتی خود را به همراه داشته است. این موضوع از آن جهت چالش برانگیز است که از نظر سرویس امنیتی نروژ، ایران در کنار چین و روسیه کشوری با ریسک بالا محسوب می‌شود و کنترل شدیدی بر وسایل مخابراتی و الکترونیکی دارد.

 

وزیر نروژی می‌گوید از سفر به ایران عبرت گرفته است

ساندبرگ اشتباهات خود را پذیرفت و در پاسخ به پرسشهای روزنامه نروژی وردنگانگ Verdens Gang اعلام کرد که اهمیت رعایت قوانین ایمنی سفر برایش روشن شده و از اشتباهاتی که مرتکب شده، درس گرفته است.

برخی از مقامات نروژ از جمله کل گراندهاگن، رئیس پیشین سرویس اطلاعات نظامی این کشور بر این باورند که به احتمال زیاد تلفن دولتی آقای ساندبرگ در ایران هک شده و بر این اساس خواستار استعفای او شدند.

گراندهاگن می‌گوید: «ایران یکی از سه کشوری است که هم از سوی سازمان امنیت داخلی نروژ (Politiets Sikkerhetstjeneste) و هم سرویس اطلاعاتی این کشور یک تهدید امنیتی بحساب می‌آید.

او می‌گوید: « ایران یک کشور مشکل آفرین در منطقۀ خاورمیانه است و من باور دارم که تلفن همراه او هک شده است».

علاوه بر انتقادات دستگاههای اجرایی و امنیتی نروژ به بی‌احتیاطی‌های ساندبرگ، برخی از ایرانیان ساکن نروژ نیز به سفر او به ایران، انتقاد کردند.

این گروه از ایرانیان تأکید کردند: «نباید با وجود نقض گستردۀ حقوق‌بشر و آزادی‌های اساسی و محدودیتهای زنان در ایران، این کشور را امن و آزاد توصیف کرد».

از جمله «مازیار کشوری» سیاستمدار ایرانی نروژِ در یادداشتی نوشت وجدانش تحمل سکوت بیشتر را ندارد چون او و بسیاری از پناهندگان کشور نروژ را برای گریز از بی‍عدالتی‌ها و قوانین ضد حقوق بشر و تروریستی رژیم ایران انتخاب کرده‌اند اما در همین حال هم‌حزبی من با تفریح در سواحل شمال ایران، یعنی درست در جایی که زنان ایرانی حق شنا و آفتاب گرفتن بدون حجاب را ندارند، از ایران بعنوان کشوری امن و آزاد با مردمانی مهربان و با فرهنگ غنی و آداب و رسوم زیبا یاد می‌کند.

بنا بر اعلام سایت «زیر آسمان نروژ» ساندبرگ در صفحه فیس‌بوک خود به این انتقادات پاسخ داده و اعلام کرده است: «من در تعطیلاتی بوده‌ام که مردم، کشور و فرهنگ را از نزدیک دیدم و تجربه کردم و اینها نتایج من از این سفر هستند؛ ایران کشوری بزرگ با مردمی بزرگ است اما بدبختانه آنها حکومت و نهاد قدرتی دارند که کاملاًً با ارزش‌های من ناسازگار است. من معتقد به روشن فکری هستم و به مردم ایران باور دارم.