شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » پمپئو: گفتگو تنها در ازای تغییر رفتار تهران!

پمپئو: گفتگو تنها در ازای تغییر رفتار تهران!

پرزیدنت ترامپ از زمان روی کار آمدن، ایران را به نقض برجام از طریق برنامه موشکی، بی ثبات سازی در منطقه و حمایت از گروه های تروریستی متهم کرد.

دور نخست تحریم هسته‌ای ایران امروز توسط آمریکا باز می‌گردد!

روز دوشنبه دور نخست تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی توسط ایالات متحده باز می گردد. بعد از خروج آمریکا از توافق هسته ای سال ۱۳۹۴ موسوم به برجام که توسط پرزیدنت ترامپ روز ۱۸ اردیبهشت اعلام شد، از امروز دور نخست تحریم‌ها که شامل فروش هواپیما، بخش اتومبیل سازی، تجارت با طلا، و سایر فلزات کلیدی می شود، باز می گردد. از زمان توافق هسته ای در دولت باراک اوباما، ایالات متحده این تحریم ها را معلق کرده بود.

پرزیدنت ترامپ از زمان روی کار آمدن، ایران را به نقض برجام از طریق برنامه موشکی، بی ثبات سازی در منطقه و حمایت از گروه های تروریستی متهم کرد.

جمهوری اسلامی ایران هرچند این اتهامات را رد کرد،‌ اما بارها قطعات تولید موشک و تجهیزات نظامی ایران در دست گروه های تروریستی و شورشی منطقه دیده شد.

بعد از اعلام خروج ایالات متحده از توافق هسته ای در ۱۸ اردیبهشت، وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرده بود که تحریم های ایران در یک دوره تنفس سه تا شش ماهه دوباره اجرایی می شود تا روابط تجاری فعلی شرکت‌های خارجی با ایران کاهش یابد.

در اطلاعیه وزارت خزانه داری آمریکا آمده بود، دوره ۹۰ روزه، در ۶ آگوست به پایان می رسد که این تحریم ها احیا خواهد شد:

  • تحریم‌های مربوط به خرید دلار آمریکا توسط حکومت ایران
  • تحریم‌های مربوط به تجارت ایران در ازای طلا یا فلزات گرانبها
  • تحریم‌های مربوط به فروش، عرضه و تأمین گرافیت، فلزات مثل آلومینیوم و فولاد و صادرات یا نرم‌افزار فرآیندهای صنعتی به ایران
  • تحریم‌های مربوط به معاملات خرید یا فروش ریال ایران یا وجوه عمده‌ای که در خارج از ایران بر پایه ریال ایران حفظ می شوند
  • تحریم‌های مربوط به خرید، یا تسهیل معاملات دیون حاکمیتی ایران و
  • تحریم‌های بخش خودروسازی ایران
  • مجوز واردات فرش و مواد غذایی از مبدا ایران به آمریکا
  • مجوزهای صادر شده برای صادرات و بازصادرات هواپیماهای تجاری مسافربری و قطعات و خدمات مربوطه به ایران

از جمله مهمترین قراردادهایی که در این فهرست لغو قرار می گیرد، فروش هواپیما به ایران است. پس از توافق هسته‌ای، شرکت بوئینگ قراردادی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار برای فروش بیش از ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری با ایران امضا کرده بود.

تحریم های نفت و گاز

خزانه داری اعلام کرده بود که دور دوم تحریمها ۴ نوامبر ۲۰۱۸ (۱۳ آبان ۱۳۹۷) به پایان می رسد. لیست تحریم هایی که در این دوره باید احیا شود:

  • تحریم معامله با بخش‌های کشتی‌رانی و کشتی‌سازی ایران و بنادر
  • تحریم مربوط به معامله با شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفت‌کش ایران، شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو) و خریداری نفت، محصولات نفتی یا محصولات پتروشیمی از ایران
  • تحریم‌های مربوط به مبادلات موسسات مالی خارجی با بانک مرکزی ایران و موسسات مالی ایرانی
  • تحریم‌های مرتبط با ارائه خدمات پیام‌رسانی مخصوص مالی به بانک مرکزی و دیگری موسسات مالی ایران
  • تحریم‌های مربوط به بخش انرژی ایران

در دو ماه اخیر وزیر خارجه آمریکا بارها اعلام کرد هدف این فشار بر ایران تغییر رفتار تهران است.

پمپئو: مذاکره در صورت تغییر رفتار

وزیر خارجه آمریکا پیشتر ۱۲ شرط برای جمهوری اسلامی ایران تعیین کرد که بتواند با آمریکا به یک توافق جدید فراگیر برسد.

بیشتر بخوانید:
۱۲ شرط آمریکا برای مذاکره با ایران برای رسیدن به توافق جدید چیست

در ده روز اخیر بیش از سه بار پرزیدنت ترامپ از ملاقات بدون پیش شرط با مقام های تهران گفت و ابراز خوشبینی به این ملاقات کرد.

با این حال، روز یکشنبه ۱۴ مرداد، وزیر خارجه آمریکا که در آسیای شرقی به سر می برد به شبکه مترو اندونزی گفت ایالات متحده برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند و معتقد است که گفت‌وگو با تهران در صورتی ارزش دارد که ایران به تغییر رفتار متعهد باشد.

پامپئو با اشاره به تمایل پرزیدنت ترامپ برای ملاقات بدون پیش شرط گفت: اینکه آیا انجام گفت‌وگو مناسبت است یا نه، در هر حال رئیس‌جمهور همواره گفته برای گفت‌وگو آماده است. اما برای این که این مباحث ارزش داشته باشند، مهم است که ابتدا ایران باید به تغییر مسیرش متعهد شود.