شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » تبدیل هنرمندانه اعتراضات مسالمت آمیز به آشوب توسط مسئولان استان فارس !

تبدیل هنرمندانه اعتراضات مسالمت آمیز به آشوب توسط مسئولان استان فارس !

 در روزهایی که مشکلات اقتصادی و کمبود منابع آب محور اعتراض ها در برخی مناطق جغرافیایی کشور است، در شهرستان کازرون این تلاش های دولتی برای تجزیه یک شهرستان است که به یک اعتراض فراگیر و خسارت بار دامن زده است؛ اعتراضاتی که ماه ها به صورت مسالمت آمیز دنبال شد و به دنبال بی توجهی های مدیران سیاسی حالا رنگ و بوی خون به خود گرفته است.

به گزارش «تابناک»، شهرستان کازرون به عنوان یکی از شهرستان های مهم استان فارس، چند ماهی است که درگیر اعتراضات مردمی است و بسیاری از شهروندان این شهرستان تلاش می کنند تا با حضور میدانی خود در خیابان مخالفت خود را با شهرستانشان به دو شهرستان جدا اعلام کنند؛ اعتراضاتی که آنقدر از سوی مسئولان مورد بی توجهی قرار گرفت تا به خشونت کشیده شد.

مخالفت مردم شهر کازرون و مناطق مجاور آن با تجزیه شهرستانشان ناظر بر تصمیم اخیر مدیران سیاسی شهرستان کازرون و استان فارس است که با موافقت وزارت کشور به جریان افتاده و بر مبنای آن قرار شد شهرستان کازرون به دو شهرستان تبدیل شود.

آنگونه که مستندات و گزارش ها نشان می دهد، قرار است بخش های چنارشاهیجان و کوهمره، بیشاپور، دشت برم و امامزاده سید حسین (ع) از شهرستان کازرون جدا شود و از این پس در قالب یک شهرستان جدید در نقشه های سیاسی کشور ظاهر شوند.

این تصمیم که در اداره کل تقسیمات کشوری وزارت کشور نیز به تصویب رسیده است، به شدت از سوی حسین رضا زاده نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی پیگیری می شود؛ نماینده ای که گفته می شود خود متولد بخش چنار شاهیجان است و علاقه دارد که به عنوان یک اقدام ماندگار زادگاه خودش را به شهرستان تبدیل کند.

رویه ای که به آن اشاره شد، البته از سوی بخش زیادی از مردم مناطقی که قرار است از این پس به عنوان یک شهرستان جدید تعیین شوند، نیز مورد حمایت قرار گرفته و مردم این مناطق عقیده دارند در طول سال های گذشته توسعه جغرافیایی در شهرستان کازرون به دلیل برخی تبعیض ها عادلانه نبوده و این روند به منطقه آنها کمک می کند تا سریعتر مسیر رشد و توسعه را طی کنند.

شهرستان شدن بخش های شمالی شهرستان کازرون و تجزیه آن از این شهرستان در حالی از سوی نماینده مردم کازرون، برخی مقامات سیاسی استانی و مردم محلی این مناطق پیگیری می شود که جمعیت زیادی از مردم شهر کازرون و دیگر بخش های شهرستان با آن مخالف هستند.

مخالفان می گویند این تصمیم یعنی تلاش برای شهرستان کردن مناطق چنار شاهیجان و بخش های مجاور به شهرستان بنا به دلایل فراوان با نقشه سیاسی شهرستان کازرون تناسب ندارد و جدا از مسئله تناسب جغرافیایی، موضوع دیگر آن است که بخش چنار شاهیجان و کوهمره از نظر سایر عوامل ارتقای سیاسی نیز چندان شایستگی شهرستان شدن را ندارند.

مخالفان معتقدند یکی از شاخص های ارتقای سیاسی بخش به شهرستان عامل دور افتادگی است که در مورد بخش های شمالی شهرستان کازرون آن هم با 20 تا 30 کیلومتر فاصله با مرکز این شهرستان، چندان ضرورت ندارد.

نکته قابل تأمل دیگر در مورد شهرستان شدن بخش های چنار شاهیجان و کوهمره و جدا شدن این مناطق از شهرستان کازرون آن است که جدا از برخی اهالی محلی که با این روند موافق هستند، بسیاری از آنها نیز با این مسئله مخالف هستند و مخالفت خود را بارها به صورت مکتوب به مسئولان و متولیان امر ارائه کرده اند.

بی توجهی مسئولان استانی و کشوری به مسئله اعتراض های آرام و مسالمت آمیز مردمی در این شهرستان که در ماه های گذشته بارها دنبال شده بود، اکنون تقریباً از مدیریت خارج شده و تبدیل به موجی از اعتراضات شده است که در آن خبر از درگیری های مسلحانه و شعارهای ساختار شکنانه نیز مطرح می شود.

مردمی که به این موضوع مخالفت دارند، مدعی هستند با رخ دادن این اتفاق و تجزیه شهرستان کازرون بسیاری از اماکن، نهادهای فرهنگی و تاریخی شهرستان کازرون از این شهرستان جدا می شوند و این موضوع جدا از بحث مسیرهای مواصلاتی شهرستان است که از مدیریت سیاسی آنها خارج می شود.

مسئله دیگری که مورد تأکید مردم است، بحث لزوم وحدت و یکپارچگی شهرستان کازرون و نقش آن در توسعه موثر و کارآمد است. مردمی که اعتراض می کنند معتقدند در دوران جدید دیگر بحث تجزیه و تفکیک شهرستان ها الزماً به توسعه منجر نمی شود و چه بسا توسعه جغرافیایی با وحدت و یکپارچگی بهتر حاصل شود.

بحرانی که اکنون در کازرون استان فارس شکل گرفته و مدیریت آن تا حدود زیادی از دست مسئولان خارج شده دو پیام مهم و روشن را به ذهن هر شهروند دلسوزی متبادر می سازد.

نخست اینکه مسئولان و متولیان امر در ماه های گذشته در این رابطه عملکرد بسیار نامطلوبی را از خود برجای گذاشته اند و بنا به هر دلیل نتوانتستند در یک فضای دستانه و مسالمت آمیز دلایل و انگیزه های خود را از اقدامشان برای تجزیه شهرستان و منافع احتمالی اش با مردم سخن بگویند؛ موضوع مهمی که شایسته است به صورت جدی بررسی شود و ضعف های مدیریتی این حوزه هر چه سریع تر مرتفع شود.

موضوع مهم دیگر این است که این مصوبه حالا به هر دلیلی عاملی برای تفرقه مردم کازرون، تحمیل خسارت های سنگین به منطقه و اعتراضات خونین شده است و توقف آن تا اطلاع ثانوی، انجام مطالعات کارشناسی و تصمیم گیری در این رابطه با کمک صاحب نظران و در فضایی به دور از نفوذ و لابی گری های سیاسی بسیار ضروری است.

مدیران سیاسی شهرستان کازرون و استان فارس از یک سو می توانند با مدیریت هوشمندانه خود این موضوع را بهانه ای برای وحدت بیشتر مردم بخش های مختلف شهرستان کازرون کنند و از سویی می توانند زمینه ها را برای تشدید تنش ها فراهم کنند؛ موضوع مهمی که در آینده ثابت و منافع و یا معایب آن آشکار خواهد شد.