سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صفحه اول » آخرین تحولات خاورمیانه » مثلث شرّ : جمهوری اسلامی، اخوان المسلمین و گروه‌های تندرو

مثلث شرّ : جمهوری اسلامی، اخوان المسلمین و گروه‌های تندرو

مشروح مصاحبه ولی عهد سعودی با مجله آمریکایی آتلانتیک

شاهزاده محمد بن سلمان، ولی‌عهد پادشاهی عربی سعودی در گفتگو با مجله آمریکایی آتلانتیک، رهبر ایران را خطرناک‌تر از هیتلر نازی توصیف کرد و ایران – جمهوری اسلامی – را یکی از اضلاع مثلث شر خواند. اخوان المسلمین و گروه‌های تندرو دو ضلع دیگر این مثلث از دیدگاه او هستند.

ولی‌عهد پادشاهی سعودی گفت که اسلام دین صلح است و مثلث شر که از ایران، اخوان المسلمین و گروه‌های تروریستی تشکیل شده، برای تحقق اهداف‌شان چهره اسلام را خراب کرده‌اند و علی خامنه‌ای، رهبر ایران خطرناک‌تر از هیلتر نازی است.

او گفت که رژیم ایران خواستار نشر ولایت فقیه بنیادگرای خود است و آنها باور دارند که اندیشه‌هایشان جهان را رهبری خواهد کرد.

شاهزاده محمد بن سلمان درباره اخوان المسلمین نیز گفت که آنها می‌خواهند دموکراسی را برای نشر خلافت به کار گیرند. به گفته او رهبران داعش و القاعده از اعضای اخوان المسلمین بودند. مصر و پادشاهی عربی سعودی خیلی زود به مقابله با تروریسم پرداختند و قبل از 11 سپتامبر درخواست دستگیری اسامه بن لادن را کردند.

او افزود که پادشاهی عربی سعودی ترکیبی از رهبران بزرگ مدارس اسلامی را در اختیار دارد.

او درباره بحران قطر نیز گفت که موضوع به خود آنها باز می‌گردد و امیدواریم به سرعت درس بگیرند.

مشروح مصاحبه را بخوانید : 

بسیار خوب است درباره چیزهایی که سعودی قول داده انجام دهد، بشنویم، اما [این کشور] در آغاز راه است. کشور شما، کشوری بزرگ و پیچیده است و دشوار است که فرهنگ در آن تغییر کند. آیا می‌تواند سخنانتان را با صحبت درباره اسلام و نقشی که اسلام می‌تواند در جهان بر عهده گیرد، شروع کنید؟

اسلام دین صلح است و این ترجمه صحیح اسلام است. خدای ما در دین اسلام دو مسئولیت را بر دوش ما نهاده است. اول ایمان، انجام هر آنچه خوب است و دوری از گناهان. اگر مخالفت کنیم در روز حساب مورد محاسبه قرار خواهیم گرفت.وظیفه دومی که به عنوان مسلمان بر دوش ماست، انتشار کلمه خدای متعال است. طی 1400 سال مسلمانان کوشیدند کلمه الله را در خاورمیانه، شمال آفریقا و اروپا منتشر کنند. آنها امکان اینکه کلمه الله را با مهربانی منتشر کنند نداشتند لذا به مبارزه برای رساندن این پیام روی آوردند و این وظیفه ماست. با این حال می‌بینید در بسیاری از کشورهای آسیایی مانند اندونزی، هند و مالزی مسلمانان آزادی نشر کلمه الله را داشتند. به آنها گفته شد “بفرمایید” شما حق دارید هر چه می‌خواهید به مردم بگویید و مردم حق دارند به هر چه می‌خواهند ایمان بیاورند. در همین چارچوب اسلام با شمشیر منتشر نشد بلکه با کلمه صلح‌آمیز الله. اما الان مثلث شر…

مثلث شر؟

بلی. چند لحظه دیگر این را شرح خواهم داد. این مثلث (ایران، اخوان المسلمین و گروه‌های تروریستی) می‌کوشند این اندیشه را ترویج کنند که وظیفه ما مسلمانان تاسیس دوباره خلافت بر اساس برداشت ویژه آنها، است. آنها ادعا می‌کنند وظیفه مسلمانان ساخت دوباره امپراطوری با زور براساس فهم و اهداف آنها است، اما خدای متعال چنین دستوری به ما نداده است. حضرت محمد نیز دستور انجام چنین چیزی به ما نداده است. خدا از ما خواست کلمه‌اش را منتشر کنیم و این ماموریت باید انجام شود. امروز در کشورهای غیر اسلامی هر کس حق دارد دین و باور خود را انتخاب کند. خرید کتاب‌های دینی در هر کشوری ممکن شد و پیام [خدا] رسانده می‌شود. حالا که امکان دعوت برای مسلمانان با مهربانی وجود دارد، دیگر وظیفه ما نیست برای نشر اسلام بجنگیم، اما مثلث شر می‌خواهد مسلمانان را بازی داده و به آنها بگویند که وظیفه‌شان به عنوان مسلمان و برای کرامت‌شان ایجاب می‌کند، یک امپراطوری اسلامی با زور و خشونت و براساس ایدئولوژی منحرف اضلاع مثلث شر تاسیس شود.

و درباره مثلث؟

در ابتدا رژیم ایران را داریم که می‌خواهد اندیشه افراطی خود، اندیشه شیعی بنیادگرای ولایت فقیه را نشر دهد. آنها باور دارند اگر این اندیشه را ترویج کنند، امام غایب ظهور خواهد کرد و حکومت جهان به دست ایران خواهد افتاد و اسلام حتی در آمریکا نیز منتشر خواهد شد. آنها از زمان انقلاب ایران در سال 1979 هر روز این موضوع را می‌گویند. این چیز در قوانین آنها واضح است و کارهایشان آن را ثابت می‌کند.

بخش دوم مثلث شر، گروه اخوان المسلمین هستند که یک سازمان بنیادگرای آخر است، هستند. آنها می‌کوشند از نظام دموکراسی برای حکومت بر کشورها و نشر خلافت در سرتاسر جهان تحت حکومت افراطی‌شان استفاده کنند و سپس به یک امپراطوری بنیادگرای واقعی تبدیل شوند که توسط رهبرشان رهبری می‌شود.

بخش آخر این مثلث را تروریست‌ها شامل داعش و القاعده تشکیل می‌دهند که می‌خواهند همه چیز را به زور انجام دهند و مسلمانان و جهان را به زور تحت حکومت و ایدئولوژی افراطی خود درآورند. لازم به ذکر است که رهبران سازمان القاعده و داعش مانند اسامه بن لادن، ایمن الظواهری و رهبر داعش همگی در واقع از اعضاء اخوان المسلمین بوده‌اند.

این مثلث این موضوع را ترویج می‌کند که خدا و اسلام ما را تنها به انتشار پیام اسلام مکلف نکرده‌اند بلکه تاسیس یک امپراطوری که آنها با باورهای بنیادگرایشان آن را رهبری کنند، [نیز وظیفه ماست] و این موضوع با شرع و فهم ما مخالف است. جهت اطلاع اینکه این اندیشه با اصول ایالات متحده آمریکا نیز در تضاد است و همچنین با موضوع تفاوت قوانین در کشورهای مختلف بر اساس نیاز آن کشور. پادشاهی عربی سعودی، مصر، اردن، بحرین، عمان، کویت، امارات متحده عربی و یمن، همه این کشورها از اندیشه حکومت‌های مستقل که باید بر روی منافع خود تمرکز کرده و بر اساس اصول سازمان ملل با دیگران روابط خوبی داشته باشند، دفاع می‌کنند ولی مثلث شر نمی‌خواهد این کار را بکند.

علیرغم این، آیا این حقیقت ندارد که بعد از 1979 و حتی قبل از 1979 محافظه‌کارترین گروه‌های سعودی درآمدهای نفتی را برده و برای صدور ایدئولوژی‌ وهابی که بیشترین تعصب و افراط‌گرایی را در اسلام دارد و می‌توان آن را یک ایدئولوژی همسو با اندیشه اخوان المسلمین تلقی کرد، به کار گرفتند؟ قبل از هر چیز. این اصطلاح وهابی. آیا ممکن است آن را برای ما توضیح دهید؟ ما چیزی درباره آن نمی‌دانیم.

منظورتان چیست که درباره آن چیزی نمی‌دانید؟

وهابیت چیست؟ شما ولی‌عهد پادشاهی عربی سعودی هستید. شما حتما می‌دانید که وهابیت چیست.

هیچ‌کس نمی‌تواند اصطلاح وهابیت را توضیح دهد.

وهابیت جنبشی است که عبدالوهاب در قرن 18 میلادی تاسیس کرد و دارای ماهیت اصولگرایانه افراطی است و تفسیر تندرویی از سلفیت دارد.

هیچ کس نمی‌تواند آنچه شما وهابیت می‌نامید را توضیح دهد.چیزی به نام وهابیت وجود ندارد. ما باور نداریم که چیزی به نام وهابیت وجود داشته باشد. ما در پادشاهی عربی سعودی مسلمانان سنی داریم و مسلمانان شیعه. ما باور داریم که مذهب تسنن چهار مکتب فقهی دارد، کما اینکه دانشمندان شرعی و شورای افتاء داریم. بلی واضح است که در پادشاهی عربی سعودی قوانین ما از اسلام و قرآن گرفته می‌شود و ما چهار مذهب حنبلی، حنفی، شافعی و مالکی داریم که در برخی موارد با یکدیگر اختلاف نظر دارند و این چیز طبیعی و مثبت است.

حکومت سعودی اول چرا تاسیس شد؟ پس از پیامبر و خلفای چهارگانه مردم در جزیره عربی دوباره با یکدیگر به مانند هزاران سال پیش از آن، درگیر شدند، اما خانواده ما پیش از برآمدن حکومت سعودی اول، 600 سال پیش شهرکی را از صفر بنا کرد که الدرعیه نام دارد؛ شهرکی که دولت سعودی اول از آنجا تاسیس شد و به قوی‌ترین بخش اقتصادی شبه‌جزیره مبدل شد. آنان کمک کردند که اوضاع تغییر کند. بسیاری از شهرهای دیگر به خاطر تجارت جنگیده و آن را ربودند ولی خانواده ما به دو قبیله دیگر گفت که چرا به جای حمله به راه‌ها، نگهبان این منطقه نمی‌شوید؟ از این رو تجارت رشد کرد و شهر نیز توسعه یافت. 300 سال بعد هنوز روش همان بود. موضوع همیشه این بود که شما به گردهم آوردن مغزها در شبه‌جزیره عربی نیاز دارد و ژنرال‌ها، رهبران قبایل و دانشمندان با هم کار کنند. یکی از این افراد شیخ محمد بن عبدالوهاب بود. اساس ما متکی به ایمان مردم به تامین منافع، از جمله منافع اقتصادی همگان است و مانند مثلث شر، اساس ما مبنی بر منافع توسعه‌گرایانه ایدئولوژیک نیست.

در سعودی ما امور مشترکی داریم. همه ما مسلمانیم، همه ما عربی حرف می‌زنیم و همه ما فرهنگ و اولویت‌های مشترک داریم. هنگامی که برخی از شما درباره وهابیت حرف می‌زنید، نمی‌دانید دقیقا درباره چه چیزی سخن می‌گویید. امروزه خانواده عبدالوهاب (خانواده آل الشیخ) سرشناس هستند، مانند ده‌ها هزار خانواده مهم دیگر در پادشاهی عربی سعودی. امروز می‌توانید یک شیعه را در هیات وزیران بیابید و یک شیعه را در دولت، کما اینکه رئیس مهم‌ترین دانشگاه سعودی یک شیعه است.لذا ما ترکیبی از مکاتب و گروه‌های مختلف اسلامی هستیم.

ولی درباره تامین مالی تندروها چه می‌گویید؟

زمانی که از تامین مالی و خصوصا قبل از 1979 سخن می‌گویید، بگذارید درباره جنگ سرد حرف بزنیم. کمونیسم همه جا را فرا گرفته بود و آمریکا، اروپا و همچنین ما را تهدید می‌کرد. مصر در آن زمان به نوعی از حکومت که نزدیک به این نظام است، تبدیل شد. ما با هر که می‌توانستیم خوشبینانه برای رهایی از کمونیسم همکاری کردیم و در این میان اخوان المسلمین هم بودند. آنها در پادشاهی عربی سعودی تامین مالی شدند و آمریکا آنها را تامین مالی کرد.

آیا این کار اشتباه بود؟

اگر با زمان به عقب برگردیم باز همین کار را می‌کنیم. ما دوباره با این افراد همکاری خواهیم کرد، زیرا که با خطر بزرگتری مواجه بودیم؛ رهایی از کمونیسم. پس از آن باید می‌دیدیم چگونه با اخوان المسلمین رفتار کنیم و مسیر آنها را تصحیح کنیم. به یاد داشته باش یکی از روسای جمهوری آمریکا این افراد را “مبارزان آزادی” توصیف کرد.

کوشیدیم مسیر آنها را کنترل و تصحیح کنیم، اما پس از آن، سال 1979 آمد که همه چیز را متلاشی کرد. انقلاب ایران باعث ایجاد رژیم مبتنی بر ایدئولوژی شر محض شد. رژیمی که برای ملت کار نمی‌کند، اما در خدمت ایدئولوژی تندروی معینی است. در جهان سنی نیز تندروها می‌کوشیدند این تجربه را بازسازی کند. ما شاهد هجوم به مسجد الحرام مکه بودیم. شاهد چیزی شبیه انقلاب ایران بودند. آنها می‌کوشیدند آن را در مکه اجرا کنند. ما برای جلوگیری از فروپاشی سعی کردیم ارتباط میان همه چیز را حفظ کنیم. ما در پادشاهی عربی سعودی و مصر با تروریسم روبرو شدیم.

خیلی زود درخواست کردیم اسامه بن لادن دستگیر شود، زیرا که در سعودی نبود. ما در خلال مبارزه با تروریسم، بسیار رنج بردیم، تا اینکه اتفاقات 11 سپتامبر رخ داد. این داستان واقعی است.

منبع : العربیه