شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آقای روحانی! مقابله با “کدخدا” روسیه را قدرتمندتر و پوتین را محبوب تر کرده است

آقای روحانی! مقابله با “کدخدا” روسیه را قدرتمندتر و پوتین را محبوب تر کرده است

رسوایی برجام و افزایش قدرت روسیه، دو سرنوشت متفاوت تعامل با غرب؛

چرا ولادیمیر پوتین از پیش برنده انتخابات روسیه است؟

شهروندان روسیه روز ۱۸ مارس برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به پای صندوقهای رای می روند. این نخستین انتخابات ریاست جمهوری پس از اعمال تحریمهای غرب علیه این کشور است. به نظر می رسد مجازات های اقتصادی اروپا و ایالات متحده، تاثیرات مثبتی هم بر تولید در این کشور گذاشته است. روسیه بعد از سه سال رکود، حالا وارد دوره ای از رشد اقتصادی شده و همین امر هم از قرار معلوم به محبوبیت بیشتر سیاست های ولادیمیر پوتین کمک می کند.
گروه بین الملل-رجانیوز: انتخابات ریاست جمهوری روسیه امروز ۱۸ مارس (۲۷ اسفند) در شرایطی در حال برگزاری است  که به عقیده کارشناسان نتایج آن عصر تازه ای در حیات سیاسی این کشور رقم خواهد زد که چندان مورد پسند غرب نخواهد بود؛ چرا که نتیجه این انتخابات حضور ولادیمیر پوتین را برای شش سال دیگر تا سال 2024 در راس قدرت روسیه تضمین خواهد کرد، در حالیکه تشنج در رابطه روسیه و غرب حاد تر از همیشه به نظر می رسد که نمونه آخر آن تنش روسیه و بریتانیا بر سر مرگ جاسوس سابق روسی سرگئی اسکریپال و دخترش در بریتانیا است که منجر به اخراج دیپلمات های ارشد روس از انگلستان گشت و روسیه هم متقابلا 23 دیپلمات انگلیسی را اخراج کرد تا جایی که بوریس جانسون وزیر خارجه انگلستان در واکنش به این اقدام روسیه طی لفاظی گفت: «همیشه مقابله با یک قلدر خطرناک است اما این اقدام را انجام دادیم چون می‌دانیم اقدام درستی بود. اقدام روسیه (در اخراج ۲۳ دیپلمات انگلیسی)  کاری بیهوده است و این اقدام ولادیمیر پوتین تنها تنبیهی برای مردم عادی روسیه خواهد بود.»
به گزارش رجانیوز، پیش از این اتفاق هم آمریکا چندی پیش تحریم های موسوم به “لیست کرملین” را بر علیه روسیه اعمال کرد.وزارت دارایی آمریکا در این خصوص اطلاع داد که این لیست به معنای آن نیست که علیه این افراد تحریم هایی اجرا می شود اما در عین حال ممکن است در آینده چنین چیزی اجرا گردد. در این لیست علاوه بر مدودف، معاون اول نخست وزیر ایگور شووالوف، معاون نخست وزیر سرگی پریخودکو، الکساندر خلوپونین، ویتالی موتکو، ارکادی دورکویچ، الگا گلودتس، دیمیتری کوزاک و دیمیتری راگوزین قراردارند. «گزارش کرملین» که در آمریکا منتشر شده است لیستی ست که در آن افراد نزدیک به ولادیمیر پوتین قرار دارند، افرادی که ممکن است تحت اقدامات محدودیت ساز جدید واشنگتن قرار گیرند.
با این اوصاف رشد فزاینده محبوبیت پوتین در جامعه روسیه چنان به طرز کم سابقه ای اوج پیدا کرده است که حتی محافل غربی هم اذعان دارند هیچ مانع جدی بر سر راه پیروزی مجدد پوتین در انتخابات وجود ندارد،  نظرسنجی های انتخاباتی هم به رای نزدیک به 70 درصدی وی  در برابر 7 نامزد دیگر انتخابات گواهی می دهند. حتی مخالفین سرسخت پوتین به پیروزی قاطع وی اعتراف کرده اند به عنوان نمونه دمیتری آرشکین، کارشناس سیاسی روسیه که سال‌ها به عنوان تحلیلگر با کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه همکاری کرده در گفتگو با BBC می‌گوید: «کارزار انتخاباتی امسال هم روال سنتی و به اصطلاح طبیعی دارد. نتیجۀ انتخابات این بار هم پیشاپیش معلوم است. به همین دلیل هم مسایل جنبی انتخابات برای ما جالب‌تر شده که چه تعداد پای صندوق‌های رأی خواهند رفت و چه تعداد به طرفداری از پوتین رأی خواهند داد. خواهید دید که بیش از هفتاد درصد به پوتین رأی خواهد داد. و میزان مشارکت هم در حوالی ۶۰ درصد خواهد بود.» خبرنگار می‌پرسد : و اینها همه منهای احتمال تقلب!؟  در جواب می‌گوید: «نخیر، همراه با تقلبات مسلماً!  از تقلب آرا به‌سادگی نمی‌شود راحت شد! بدون تقلبات، پوتین حوالی ۵۳ درصد رأی خواهد آورد.»
نتایج نظرسنجی مرکز مطالعه افکار عمومی روسیه VTSIOM
نتایج نظرسنجی انتخاباتی بنیاد FOM روسیه
چرایی محبوبیت ولادیمیر پوتین
وقتی که اتحاد جماهیرشوروی به‌تدریج فرو می‌ریخت، ولادیمیر پوتین یک افسر کمتر شناخته‌شده دستگاه اطلاعاتی،کا‌گ‌ب در آلمان شرقی بود. سقوط دیوار برلین را با چشمانش دید، همچنان که افتادن پردۀ آهنین را در سال ۱۹۹۱. سال‌ها بعد گفت که اگر دست او بود، از فروپاشی اتحاد شوروی جلوگیری می‌کرد. در همان سال سرنوشت‌ساز دل به دریای سیاست زد. به جمع هواداران بوریس یلتسین، رئیس‌جمهور وقت پیوست. شاید می شد حدس زد که نخست‌وزیری، بالاترین سمتی است که می توان برای پوتین جوان متصور بود، اما در واپسین روز سال ۱۹۹۹ بوریس یلتسین جهانیان را در حیرت نشاند. گفت، در اجرای وظایفش چندان موفق نبوده، کنار می‌رود و  امور را به پوتین می‌سپارد. به این ترتیب سال ۲۰۰۰ میلادی در روسیه با ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین آغاز شد و اکنون، ۱۸ سال بعد هم نامزد اصلی انتخابات، خود اوست.
مجله اکونومیست آمریکا ضمن مقایسه پوتین با حکومت تزارها در روسیه اعتراف می کند پوتین قدرتمند تر از هر زمانی است
مجله تایم آمریکا با اشاره به قدرت پوتین و انتخابات آمریکا می نویسد: روسیه میخواهد ایمان به انتخابات ما را تضعیف کند
وی طی این 18 سال روسیه را با فاکتور مقابله با غرب در جهان پرقدرت تر ازهمیشه کرده است و سطح مطلوبی از پیشرفت اقتصادی و رفاه نسبی را در روسیه رقم زده است به طوری که پوتین به عنوان یکی از معدود رهبران قدرتمند و پرنفوذ در جهان تثبیت شده است؛ حتی الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه نیز به جای اینکه از محبوبیت او بکاهد بالعکس باعث افزایش محبوبیتش گشته چرا که هنوز نسل باقی مانده از شوروی جامعه تاثیر گذار هستند، نسلی که برای آنها الحاق کریمه با افزایش محبوبیت پوتین همراه است؛ این نسل به دنبال روسیه قدرتمند است و همچنان پوتین را منجی این امر پس از فروپاشی شوروی و سال‌های سخت و بحرانی دوران یلتسین می‌دانند.
پوتین بعد از پیروزی در انتخابات سال 2014 چهره سال مجله تایم آمریکا برگزیده شد
 جلد مجله آتلانتیک آمریکا: پوتین واقعا چه می خواهد؟
در همین زمینه شبکه Euronews به عنوان ارگان رسمی اتحادیه اروپا طی گزارشی درمورد انتخابات روسیه با عنوان “تحریم ها به تنوع تولید منجر شده است” گزارش می دهد: شهروندان روسیه روز ۱۸ مارس برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به پای صندوقهای رای می روند. این نخستین انتخابات ریاست جمهوری پس از اعمال تحریمهای غرب علیه این کشور است. به نظر می رسد مجازات های اقتصادی اروپا و ایالات متحده، تاثیرات مثبتی هم بر تولید در این کشور گذاشته است. روسیه بعد از سه سال رکود، حالا وارد دوره ای از رشد اقتصادی شده و همین امر هم از قرار معلوم به محبوبیت بیشتر سیاست های ولادیمیر پوتین کمک می کند.
تحریمها، باعث تقویت تولیدات داخلی شده است. اکثر تولیدکنندگان پنیر در نمایشگاه پنیر در مسکو کارشان را سه سال پیش و کمی بعد از ممنوعیت واردات مواد غذایی از کشورهای غربی شروع کردند.
الکسی فارغ التحصیل رشته معماری است. به همراه چهار شریکش مزرعه ای در ۷۰۰ کیلومتری مسکو دارد و به کار تولید پنیر مشغول است. او قصد دارد تجارتش را گسترش بدهد. الکسی می گوید: «تحریمها ما را واداشت که این کسب و کار جالب و در عین حال پیچیده را شروع کنیم. ما ماهانه ۲۰۰ کیلوگرم پنیر تولید می کنیم، اما قصد داریم تولیدمان را افزایش بدهیم و به نظر می رسد در مسیر درستی حرکت می کنیم.»
لیوبف و ویکتور هم که در نمایشگاه پنیر در مسکو شرکت کرده اند، تمام سرمایه شان را به راه اندازی یک کسب و کار خانوادگی اختصاص داده اند. آنها ۴۰ نوع پنیر تولید می کنند که در بهترین رستورانهای مسکو سرو می شود
لیوبف می گوید: «کار ما سخت است چون مشتریهای ما عادت دارند پنیر خارجی بخرند. ما باید آنها را متقاعد کنیم که پنیر ما چیزی از پنیرهای وارداتی کم ندارد.»
رقبای پوتین به دنبال چه چیزی هستند؟ 
طبق قانون اساسی روسیه افرادی که به صورت مستقل می‌خواهند نامزد ریاست جمهوری شوند باید سیصد هزار امضا جمع کرده باشند (که لازم است از هر منطقه روسیه هفت هزار و پانصد امضا وجود داشته باشد)؛ همچنین افرادی که از سوی احزابی که دولت آنها را تائید کرده، نامزد می‌شوند، صد هزار امضا لازم است. (ضرورت دارد که از هر منطقه دو هزار پانصد امضا جمع کرده باشد). در این میان ولادیمیر پوتین که در این انتخابات به عنوان نامزد مستقل شرکت کرده، یک میلیون و پانصد هزار امضا جمع کرده است.
به نظر می‌رسد دیگر نامزدهای انتخاباتی از این فرصت بهره می‌برند تا به واسطه امضاهایی که در این میان جمع‌آوری کرده‌اند، حضور خود در دوما را تضمین کنند و از سوی احزاب خود به مجلس این کشور راه یابند. در این میان گرودنین و سابچاک بیش از دیگر نامزدها بر این امر تمرکز دارند. در مورد کسنیا سابچاک این موضوع جالب است.
پوتین و رقبایش در انتخابات مارس 2018 روسیه
در پایان خاطرنشان می شود سرنوشت امروز برجام و رسوایی اخیر این قرارداد خسارت بار که نتیجه اعتماد به آمریکا بود به خوبی مقابل دیدگان غربگرایان ایرانی قرار داد تا جایی که عباس عراقچی مرد شماره دو مذاکرات هسته ای زبان به اعتراف بگشاید و پس از ولی الله سیف دستاورد برجام را “تقریبا هیچ” بخواند. شاید بهتر باشد حسن روحانی که با اعتماد بی مورد به غرب برنامه هسته ای ایران را سالها به عقب راند و  همچنان تحت فشار دوستان غربی اش است انتخابات امروز روسیه را با دقت بهتری به نظاره بنشیند تا از همتای روسی اش ولادیمیر پوتین مشق سیاست ورزی فرا بگیرد که چطور می شود با تحریم های غرب هم پیشرفت کرد و قدرتمندتر شد و  مقابله  با ” کدخدا” چگونه به جای بستن با “کدخدا” محبوبیت بی سابقه ای را به دنبال پیشرفت و اقتدار روسیه به ارمغان آورده است.