جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » فرهنگ » مهابنگ و آغاز آفرینش کیهان!

مهابنگ و آغاز آفرینش کیهان!

در آغاز دنیای ما نقطه ای با گرانش و چگالی بی نهایتی به نام «تکینه» بوده و سپس در کسری تریلیونی از ثانیه متلاشی و با سرعتی بسیار بالاتر از سرعت نور باز می شود؛ پدیده ای که به آن «تورم عالم» گفته می شود.این ایده نخستین بار در دهه ی شصت میلادی ارائه شد. برخی طرفداران این نظریه می گویند، دنیای ما نامحدود بوده و چرخه هایی از تکینگی و گسترش را پیموده است؛ یعنی ما باید احتمالا انتظار تکینگی دیگری را داشته باشیم.

تقریبا همه موافق حداقل وقوع بیگ‌بنگ هستند.

وقتی پدیده «بیگ بنگ» قدرت می گیرد

به این ترتیب، بیگ‌بنگ اتفاق افتاد و رویدادها، یکی پس از دیگری رخ دادند و من و شما اکنون اینجا هستیم.
بنا به گفته دانشمندان، عالم به طور شگفت انگیزی سطح آنتروپی پایینی دارد، که اصطلاحی مربوط به بی نظمی است. مثلا یک تکه یخ، آنتروپی پایینی دارد، چون مولکول های آب درون آن منظم قرار گرفته اند. اگر این یخ ذوب شود، این مولکولها خود به خود به شکل یک مکعب درنمی آیند و باید گفت، همه چیز همیشه به بی نظمی میل می کند. در این صورت عالم باید پخش یکنواخت ذرات نامنظم زیر اتمی باشد.
پرسشی که در اینجا مطرح است اینکه اصلا اتم ها چگونه مولکول ها و گاز و مه، چگونه ستاره ها و سیاره ها و کهکشان ها را تشکیل دادند؟

تنها پاسخ می تواند این باشد که قبل از بیگ بنگ، سطح آنتروپی عالم حتی از امروز نیز کمتر بوده است؛ اما چگونه؟
وقتی پدیده «بیگ بنگ» قدرت می گیرد

چندین نظریه ی رقیب در این باره را با هم می خوانیم.

۱.عالمی اولیه به تکینگی رسیده و سپس دنیای ما آغاز می شود.

این ایده نخستین بار در دهه ی شصت میلادی ارائه شد. برخی طرفداران این نظریه می گویند، دنیای ما نامحدود بوده و چرخه هایی از تکینگی و گسترش را پیموده است؛ یعنی ما باید احتمالا انتظار تکینگی دیگری را داشته باشیم. منتقدان نیز می گویند، آنتروپی چنین اجازه ای را نمی دهد؛ چیزی که طرفداران نیز با آن موافقند، ولی بر این باورند که برای توضیح این مورد به فیزیک جدید دیگری نیازمندیم.

۲. دنیا در حال به خواب رفتن بود تا اینکه چیزی شعله ی آن را روشن کرد.

بر پایه این تئوری، جهان قبل از بیگ بنگ کوچک بود و مسطح، با فشار بالا. جهانی که در حالتی پایدار می مانده تا بتواند حالتی پایدارتر و در نتیجه بی نظم تر به خود بگیرد و خلاصه آنکه این کم ثباتی نتیجه می دهد و اتفاقی خاص جهان ما را پدید می آورد که البته باید گفت، این تئوری قوانین آنتروپی را نمی شکند.

۳.تکینگی وجود نداشته و انرژی عالم در فضا به دام افتاده بود.

این نظریه می گوید که نوسانات انرژی، باعث خروج از این محدوده و گسترش سریع عالم شده اند و همین باعث بر جای گذاشتن ردپاهایی به شکل امواج گرانشی اولیه ای که بعدها کشف شدند، شده است. هنوز مدرکی دال بر درستی این نظریه نیامده، ولی کیهان شناسان فکر می کنند، این نظریه بهترین دلیل برای سطح آنتروپی عالم است.

۴.ما فقط یکی از چندین جهانیم

عوامل تورم عالم، باعث به وجود آمدن چند جهان کوچکتر با سطح انرژی پایین تر هستند. متأسفانه تمامی آن عوالم از یکدیگر جدا و دسترسی ناپذیرند و به همین دلیل، بسیاری از دانشمندان تجربی این نظریه را نمی پسندند.

و اما ما در پایان نیز هرگز نخواهیم فهمید که جهان چگونه پدید آمده است، ولی کیهان شناسان بی دلیل این همه مطالعه نمی کنند و نظریه نمی دهند. کارهای بسیاری فراتر از حد فهم ما در حال انجام هستند و سرانجام بهترین نظریه پیروز خواهد شد.