جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » روایتی تلخ از زلزله‌زدگانی که در “قبرستان” می‌خوابند!

روایتی تلخ از زلزله‌زدگانی که در “قبرستان” می‌خوابند!

 

زلزله ۷.۳ ریشتری “ازگله” خسارات جانی و مالی بسیاری به مناطق شهری و روستایی استان کرمانشاه وارد کرد.

زلزله 7.3ریشتری شامگاه یک‌شنبه (21 آبان‌ماه جاری) در استان کرمانشاه سبب تخریب و آسیب‌دیدن بسیاری از واحدهای مسکونی شهری و روستایی در این استان شده است.این زمین‌لرزه که مرکز وقوع آن “ازگله” کرمانشاه بود در بسیاری از مناطق غرب‌کشور و مرکز از جمله تهران، ایلام، همدان، لرستان، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، مرکزی، زنجان، کردستان، اردبیل و چندین استان و شهر دیگر احساس و حتی سبب آسیب به برخی مناطق غربی شد.

اخبار لحظه به لحظه از زمین‌لرزه شدید 7.3ریشتری استان کرمانشاه را در ادامه می‌خوانید:

                                                                     شـــــــنـــــبـــــــــه 27 آبــــان‌مـــــــاه                                                                     

13:15| پیش‌بینی افزایش جانباختگان زلزله کرمانشاه تا 1000 نفر

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه با اشاره به اینکه شهرستان سنقر در این زلزله تنها با یک خسارت مالی جزیی همراه بوده و بیشتر خسارتها در ناحیه غرب استان به وجود آمده است اظهار داشت: اکنون دولت ظرفیت کمک بالایی را ندارد و تنها 5 میلیون کمک بلاعوض برای روستاییان و 6 میلیون برای شهر پیش‌بینی کرده است.

نماینده مردم سنقروکلیایی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با این وامها حتی نمی‌توان اقلام ضروری زندگی این مردم را تهیه کرد چه برسد به اینکه بخواهد خانه ساخته شود گفت: بسیاری از این مردم آسیب‌دیده در مسکن‌مهر هستند و زیر بار اقساط وام قبلی بانک هستند و خیلی از این افراد اقساط آنها معوق و چون درآمدی ندارند نمی‌توانند آن را پرداخت کنند و با قسط جدید نیز زیربار سنگین این وام می‌مانند.

حسینی‌کیا با اشاره به اینکه در روستاهای زلزله‌زده همه چیز مردم از بین رفته و چون شغل جدیدی غیر از کشاورزی ندارند به این راحتی این موضوع قابل حل نیست عنوان کرد: 12 هزار واحد مسکونی در زلزله غرب کشور تخریب شده است.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد بنده این است که دولت درآمد یک ماه از هدفمندی یارانه‌ها را به بازسازی کرمانشاه اختصاص دهد گفت: در این شرایط از دولت می‌خواهیم به جز رسیدگی به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها را فقط برای یک ماه به زلزله‌زدگان غرب کشور اختصاص دهند که این مطالبه عمومی و اجتماعی باعث می‌شود کرمانشاه مجدد ساخته شود.

نماینده مردم سنقروکلیایی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وقتی دولت توان مالی ندارد در حالی که همه نیروهای نظامی، قوه قضاییه، سپاه و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) پای کار آمدند واقعا یک کمک جامعی که بتواند مردم استان را از بحران نجات دهد نیاز است.

وی با بیان اینکه یکی از ظرفیتهایی که برای قشر متوسط به بالا در جامعه اکنون وجود دارد این است که از یارانه خود بگذرند و این درآمد برای ساخت منازل مسکونی زلزله‌زدگان ‌استفاده شود بیان کرد: یارانه اقشار متوسط به بالا را یک ماه به این امر اختصاص دهند زیرا حدود 3700 میلیارد تومان در هر ماه یارانه است و اگر 1700 میلیارد تومان آن هم به کمیته امداد و بهزیستی اختصاص دهیم حدود 2000 میلیارد تومان باقیمانده آن را می‌توانیم در این یک ماه به بازسازی مناطق آسیب‌دیده اختصاص دهیم.

حسینی‌کیا با اشاره به اینکه در شرایط کنونی بیشترین نیاز زلزله‌زدگان به وسایل گرمایشی، پتو و چادر است گفت: در حال حاضر وضعیت زلزله‌زدگان به لحاظ دریافت خدمات چندان مناسب نیست چرا که توزیع درستی انجام نمی‌شود.

وی اظهار کرد: استان کرمانشاه که هنوز نیز داغدار جنگ تحمیلی و هزاران بمباران در این شهرها است امروز به واسطه این اتفاق تمام اموال خود را از دست داده و مجدد داغدار شده است.

حسینی‌کیا در رابطه با وضعیت روستاهای زلزله‌زده در کرمانشاه عنوان کرد: در بازدیدی که از مناطق زلزله‌زده داشتیم شاهد تلاش شبانه‌روزی سپاه در این مناطق بودیم البته به کمکها جهت تأمین پتو، چادر، وسایل گرمایشی و پوشاک گرم به شدت مورد نیاز است چرا که سرمای شدیدی در راه است.

وی با انتقاد از مدیریت خیلی ضعیف بحران در منطقه گفت: با تدابیر استانداری روند خدمات‌رسانی رو به تسهیل شدن است و همه پای کار آمده‌اند.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با اشاره به اینکه ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز در منطقه ثلاث باباجانی مستقر شده است افزود: نیروهای سپاه و ارتش از اقصی نقاط کشور پای کار آمده‌اند.

وی با بیان اینکه آمار کشته‌ها بیش از آمار اعلامی خواهد شد و حتی پیش‌بینی می‌شود تا 1000 نیز نفر برسد بیان کرد: زیرا هنوز آواربرداری در بسیاری از مناطق انجام نشده است.

13:06| تأمین نان در مناطق زلزله‌زده از حالت بحرانی خارج شد

مظفر رحیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه اظهار داشت: با توجه به تخریب زیرساختهای موجود در مناطق زلزله‌زده و قطعی آب و برق از همان روز اول تأمین نان مورد نیاز مردم آسیب‌دیده را در دستور کار قرار دادیم و 70 هزار قرص نان از واحدهای خبازی سطح استان در روز ابتدای حادثه، تأمین و توزیع شد.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه افزود: با همیاری مدیران شرکتهای غله استانهای کشور به ویژه استانهای کردستان، همدان و لرستان، روزانه بیش از 250 هزار قرص نان به مناطق زلزله ‌ارسال شده که تاکنون بیش از یک میلیون و 150 هزار قرص از طریق همکاران ما به صورت شبانه‌روزی در مناطق زلزله‌زده توزیع شده است.

وی با تشکر از انجمن صنفی کارخانه های تولید آرد استان که در هماهنگی و ارسال کمکهای کارخانه‌های آرد سراسر کشور از هیچ تلاشی فروگذار نبودند، گفت: این افراد نیز از همان روز ابتدایی وقوع حادثه همگام با سایر اقشار امدادرسان، کمکهای غذایی و اقلام گرمایشی را در هماهنگی با ستاد بحران استان بین آسیب دیدگان از زلزله تقسیم کردند.

رحیمی عنوان کرد: با احداث چندین دستگاه نانوایی سیار و همچنین تأمین آب و برق و گاز مورد نیاز سایر نانوایی‌های به جا مانده از زلزله، اکنون تأمین نان در مناطق زلزله‌زده از حالت بحرانی خارج شده است.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه مشکلی درباره تأمین نان مورد نیاز این مناطق نداریم گفت: از تمامی افرادی که قصد یاری‌رسانی به زلزله‌زدگان را دارند درخواست می‌شود تا کمکهای خود را در قالب پتو، چادر، وسـایل گرمایشی، لباس گرم و اقلام بهداشتی، کانـکس و نایلون ضخیم ارسال کنند.

12:29| خودروهای شخصی اجازه تردد به منطقه سرپل‌ذهاب را ندارند

محمد حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به ترافیک سنگین و روان جاده‌های استان کرمانشاه اظهار داشت: محدودیت تردد برای خودروهای شخصی به سمت سرپل‌ذهاب از سوی پلیس راه اعمال می‎شود.

رئیس پلیس راه استان کرمانشاه با درخواست از مردم در رابطه با اینکه کمکهای خود را با خودروهای شخصی به مناطق زلزله‌زده ارسال نکنند، گفت:  همشهریان عزیز کمک‌های خود را از طریق هلال‎احمر و سایر دستگاه‎های امدادی به این مناطق ارسال کنند.

حیدری با بیان اینکه مردم در طول معابر اصلی اقدام به توزیع کمکهای خود نکنند، عنوان کرد: معابر شهرستان سرپل‎ذهاب ظرفیت این حجم از تردد را ندارد و مردم کمک‌های خود را در شهرک‌ها و روستاها توزیع کنند.

وی اظهار کرد: تردد خودروها و ترافیک سنگین در این محورها در بسیاری موارد مانع از امدادرسانی به این مناطق شده است.

11:55| اهالی کوئیک: هنوز دولت کمکی به ما نکرده؛ تنها “سپاه” به منطقه ما آمد و بیمارستان برپا کرد

روستاهای کوئیک شهرستان سرپل‌ذهاب که بیشترین خسارت مالی و جانی را از زلزله اخیر کرمانشاه داشته‌اند در نبود حداقل‌ترین امکانات به ستوه آمده‌اند و می‌گویند: خبری از مسئولان دولتی نیست و تنها سپاه به منطقه ما آمد و بیمارستان برایمان برپا کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سر پل ذهاب، 4 روز از زلزله غم‌بار کرمانشاه می‌گذرد، زلزله مهیبی که ثانیه‌ای سکوت شهر و روستا را در‌هم شکست و ویرانی‌های بسیاری برجای گذاشت. اما اوج فاجعه را می‌توان در پنج روستای کوئیک شهرستان سر‌پل‌ذهاب دید، روستاهایی که در این زلزله 7.3 ریشتری بیشترین خسارت و قربانی را داشتند و اکنون نیز پس از گذشت چند روز در نبود حداقل‌ترین امکانات شب و روز را به‌سختی و مشقت زیاد می‌گذرانند.

برای پیگیری وضعیت مردم روستاهای زلزله‌زده کوئیک راهی این روستاها شدیم تا از نزدیک با درد و رنج مردم آشنا شویم. با گذر از کوی و برزن این روستاها، شاهد خانه‌های ویران‌شده‌ای هستیم که کودکان خردسال روی آوارهای آن بازی کودکانه می‌کنند و جوان‌ترها با دست‌خالی و کلنگ سعی می‌کنند تا برخی از وسایل زندگی خود را بیرون بکشند.

با گذر از خانه‌های تخریب‌شده این روستاها رنگ آوارگی را خوب می‌شد از چهره مادربزرگ و پدربزرگ‌هایی دید که غمگین و ماتم‌زده روی خانه‌های خراب‌شده نشسته‌اند.

به گفته مردم این منطقه در پی وقوع این زلزله بین 128 تا 148 نفر جان شیرین خود را از دست دادند و بیش از 120 نفر مصدوم این بلای طبیعی شدند.

یکی از اهالی این روستاها که از بی‌توجهی و عدم رسیدگی مسئولان به این منطقه به‌شدت معترض است در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: چند روز از وقوع این زلزله می‌گذرد اما متأسفانه هنوز هیچ کمکی از سوی دولت به ما ارائه نشده و مردم همچنان منتظر دریافت پتو و چادرند؛ هرچند از مردم تشکر می‌کنیم که همه‌جوره به ما کمک می‌کنند.

وی می‌افزاید: در این چند روز گذشته حتی یک مسئول برای رسیدگی به وضعیت مردم این روستاها نیامده است، واقعا مسئولان کجا هستند به داد این مردم برسند؟ تاکنون نیز تمامی کمک‌های امدادی ارسال‌شده 100 درصد مردمی بوده است. شب گذشته برق را وصل کردند اما زلزله همه چیز را نابود کرده و زیرساختی نداریم برای برق و خیلی از خانه‌ها شب در خاموشی هستند.

مرد میانسال که دختر خردسالش حالا کنارش آمده گفت: در نبود چادر مناسب شب‌ها را زنان و بچه‌هایمان در سرمای شدید می‌گذرانند؛ از مسئولان می‌خواهیم چادر و پتو و وسایل گرمایشی به ما برسانند.

یکی از بانوان این روستا نیز در گفت وگو با خبرنگار تسنیم عنوان می‌کند: وضعیت بهداشت و درمان این روستاها بسیار حاد است و هنوز خبری از کمک‌رسانی درمانی نیست؛ علی‌رغم نیاز به کمک‌های درمانی متأسفانه در چهار روز گذشته خدمات درمانی درستی به مردم ارائه نشده و فقط چند نیروی هلال احمر هست؛ بیماری، بچه‌های ما را تهدید می‌کند.

وی که نبود حمام و سرویس بهداشتی را مشکلی بزرگ برای مردم می‌داند می‌گوید: مسئولان کجا هستند؟ چرا از خودشان و کمک‌هایشان خبر نیست؟ صدای ما را به گوش مردم و مسئولان برسانید.

گفت‌و‌گویمان را با یکی دیگر از اهالی این روستاها پی می‌گیریم؛ وی نیز دغدغه اصلی مردم این روستا را نبود چادر و پتو می‌داند و می‌گوید: مردم در اینجا بچه‌ها را در سرما می‌خوابانند، نیاز به پتو و چادر داریم تاکنون کمک‌هایی هم که دریافت شده از سوی مردم بود و هنوز خبری از امدادرسانی مسئولان نیست.

وی می‌گوید: آب و برق این منطقه همچنان قطع است تانکر آبی هم که به این روستا ارسال‌شده، اصلاً قابل شرب نیست.

این مرد در حالی که از بی‌توجهی دولت انتقاد می‌کند، می‌گوید: فقط امروز سپاه پاسداران به منطقه آمد و بیمارستان صحرایی برای ما برپا کرده است. هرچند در این روزها زحمات زیادی کشیده می‌شود اما مردم زلزله‌زده مشکلات زیادی دارند و روز به روز هم بر سردی هوا افزوده می‌شود.

11:51| روایت مردم زلزله‌زده سرپل ذهاب که شب‌ها در قبرستان می‌خوابند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سرپل ذهاب، این روزها شهرستان سرپل ذهاب حال و هوایی دیگر دارد، از یک طرف آوار و ویرانی و غم و غصه و از طرفی سیل محبت‌ها و کمک‌های مردمی اما در سکوت غم انگیز و هیاهو ویرانی، خبری به گوشمان رسید که قدری متفاوت‌تر و تعجب‌آورتر بود؛ “مردمی که شب ها در قبرستان می خوابند”

برای پیگیری سمت قبرستان (میراحمد) که در جوار امام زاده احمدبن اسحاق شهرستان سرپل ذهاب رفتیم و دیدیم آنچه را نباید می‌دیدیم؛ زنان، کودکان، دختران و سالمندان همه در قبرستان…

11:32| نگرانی مردم از آسیب‌های ناشی از بارش باران و سرما/ مردم نایلون، وسایل گرمایشی و موکت ارسال کنند

پس از گذشت 6 روز از زلزله در استان کرمانشاه مردم زلزله‌زده نگران سرما و بارش باران از عصر فردا هستند که می‌تواند در کنار عدم وجود امکانات بهداشتی بر مشکلات آنها بیافزاید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، 6 روز از زلزله غرب استان کرمانشاه می‌گذرد و آثار تخریبی زلزله آنقدر زیاد و مصیبت‌بار است که مردم پس از 6 روز همچنان تا حدودی نتوانسته‌اند با شرایط خود کنار بیایند.

نیروهای امدادرسان نیز با رفع بخشی از نیازهای اولیه ساماندهی بهتری به امدادرسانی‌ها دادند اما همچنان برای بهبود وضعیت مردم زلزله‌زده به ویژه با توجه به شرایط جوی نیاز به تلاش بیشتری وجود دارد.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه باید در نهایت طی یک ماه، پرونده اسکان موقت حادثه‌دیدگان بسته و روند اسکان دائم را آغاز کنیم گفت: لاشه احشامی که زیر آوار مانده باید تا غروب روز شنبه، از آوار خارج و دفن شوند تا سلامت روستاییان زلزله‌زده به خطر نیفتد.

بازوند با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید هر سریعتر زمینه بازگشت دانش‌آموزان به مدارس را فراهم کند عنوان کرد: با توجه به سرما، اهالی شهرستان ثلاث باباجانی نباید مشکل سوخت داشته باشند هرچقدر که لازم است سوخت در اختیار آسیب‌دیدگان قرار گیرد و هزینه‌های آن را از ستاد بحران تقبل می‌کند. برای جلوگیری از نفوذ باران به داخل چادر زلزله‌زدگان از امروز نایلون ضخیم توزیع می‌شود تا چادرها ایمن‌سازی شوند.

فرماندار قصرشیرین با بیان اینکه وضعیت زندگی در این شهرستان به سمت عادی شدن پیش می‌رود بیان کرد: خدمت‌رسانی به مردم زلزله‌زده در حال انجام است.

فرامرز اکبری با اشاره به اینکه کمک‌های خیران مردمی و دولتی به نحو شایسته‌ای در حال دریافت است عنوان کرد: عمده‌ترین مشکل ما در ‌‌‌‌‌‌‌‌رابطه با اسکان دائمی است و در تلاش هستیم خدمات را ساماندهی کنیم.

وی گفت: از مردم درخواست داریم کمک‌های خود را به نحو ساماندهی شده به مراجع رسیدگی به امور زلزله‌زدگان تحویل دهند تا بی‌نظمی ایجاد نشود و مردم کمک‌های خود را به هلال‌احمر تحویل دهند تا در یکی جایی بیش از حد خدمات توزیع نشود و در جایی دیگر کمبود امکانات وجود داشته باشد.

فرماندار قصرشیرین با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم با توجه به برودت سرمای هوا در این هفته پیش‌رو مقداری نایلون تهیه شود گفت: کمک‌های مردمی نیز در قالب خرید نایلون، وسایل گرمایشی و موکت باشد تا اسکان موقت را پوشش خوبی بدهیم تا مردم دچار سرماخوردگی نشوند.

سپاه در سطح روستاهای سرپل‌ذهاب برای جذب و هدایت کمکهای مردمی اقدامات مهمی در شهرستان سرپل‌ذهاب ایجاد کرده و در مدیریت حوزه نقش موثری ایفا می‌کنند و حتی جهت رضایت بیشتر مردم برخی از نیروهای خود را برای برپایی چادرها به کمک مردم اعزام می‌کنند.

به محض ورود به شهرستان سرپل ذهاب و طی مسیرهای منتهی به روستاهای زلزله زده این شهرستان با انبوه نیروهای نظامی و انتظامی مواجه می شویم در سطح شهر نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی و ارتش و سپاه به خوبی امنیت را برقرار کرده‌اند.

پلیس راهور نیز راه های برون شهری را به خوبی کنترل می کند اما ترافیک شدید که حاصل از حضور پررنگ مردم برای کمک رسانی است، عبور و مرور را دچار مشکل کرده است.

گلایه مردم از توزیع نامناسب چادرها قابل درک است زیرا به صورت منظم این کار انجام نمی‌شود، البته سایر امکانات نیز بدون نظم کافی در سطح شهر سرپل‌ذهاب تقسیم می‌شود.

به‌ خوبی می‌توان دریافت که مهمترین نگرانی مردم خبر احتمال بارش باران است زیرا در بخش زیادی از شهر چادرهای مسافرتی شخصی را می‌توان دید که قابلیت مقاومت و استفاده بهینه در برابر باران را ندارند همچنین چادر هایی که هلال‌احمر در اختیار آنها قرار داده اگرچه تا حدود بیشتری در برابر باران مقاومت دارند اما نگرانی مردم از جاری شدن آب باران است که می‌تواند محل نشستن آنها در زیر چادر را مورد آسیب جدی قرار دهد.

اگرچه در سطح شهر سرپل ذهاب تعدادی دستشویی و حمام تعبیه شده اما کافی نیست و مردم همچنان انتظار دارند تا این امکان بهداشتی نیست برای آنها فراهم شود.

برخی خانواده ها برای فرار کودکان خود از خطر سرماخوردگی و سرمای شبانه کودکان خود را به منزل اقوام خود در شهرهای نزدیک مانند کرمانشاه فرستاده بودند و امیدوار بودند که امکان فراهم شوند تا بتوانند فرزندان خود را در محل اسکان خود نگهداری کنند.

با وجود تمام مشکلات و کمبودها مردم زلزله زده روحیه خود را به دست آورده‌اند و برای بهبود کیفیت اسکان خود دست به کار شده‌اند و همچنان کمک‌های مردمی به این مناطق به وفور دیده می‌شود. مسئولان نیز باید با مدیریتی یکپارچه، بدون هدر رفت انرژی و امکانات به رفع مشکلات مردم تسریع ببخشند. رفع مشکلات در صورت مدیریت صحیح امری غیر قابل تحقق نیست.

11:21| پس‎لرزه‌ها روند کاهشی دارد/ 556 پس‌لرزه تا صبح امروز

فرهاد فروزی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با بیان اینکه پس‌لرزه‌ها در مناطق زلزله‌زده روند کاهشی دارد اظهار داشت: پس از وقوع زلزله 7 ریشتری در استان کرمانشاه تا ساعت 8 و 15 دقیقه صبح امروز شنبه 27 آبان 556 پس‌لرزه اتفاق افتاده است.

مسئول لرزه‌نگاری استان کرمانشاه با بیان اینکه 30 مورد از پس‎لرزه‌ها بیش از 4 ریشتر قدرت داشته است، گفت: شاهد هستیم که پس‌لرزه‎ها هم از لحاظ تعداد و هم از لحاظ قدرت روند کاهشی داشته است.

فروزی با درخواست از مردم در رابطه با عدم توجه به شایعات وقوع دوباره زلزله، بیان کرد: زلزله قابل پیش‎بینی نیست و مردم به شایعات فضای مجازی توجه نکنند.

وی به وقوع یک زلزله 4.4 ریشتری صبح امروز در قصرشیرین اشاره و اظهار کرد: این زلزله در چهار کیلومتری شهرستان قصرشیرین و 22 کیلومتری ازگله رخ داد.

10:37| 52 تیم دامپزشکی در حال پاکسازی و دفن لاشه‌های دامی در مناطق زلزله‌زده هستند

نادر پرور در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: مناطق زلزله زده غرب استان کرمانشاه با بکارگیری توان حداکثری و حضور 52 اکیپ دامپزشکی از استانهای کرمانشاه، ایلام، کردستان، همدان و لرستان در حال پاکسازی و دفن لاشه دامها به طریق بهداشتی است.

وی عنوان کرد: مجموعه دامپزشکی از ساعات اولیه وقوع زلزله غرب استان در مناطق آسیب‌دیده حضور پر رنگ و فعال داشته و در حال پاکسازی این مناطق است.

پرور افزود: اکیپ‌های اعزامی از استان های معین همچون ایلام، کردستان، لرستان و همدان با همکاری نیروهای اعزامی از مرکز استان با توان حداکثری در حال پاکسازی مناطق زلزله‌زده‌ای هستند که دارای تلفات دامی هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به انجام اقدامات بهداشتی، توزیع دارو و درمان رایگان از سوی این اکیپ‌ها در این مناطق گفت: لاشه دام‌های تلف شده اگر مدت زمان بیشتری بر روی زمین رها شوند علاوه بر انتشار بوی آزار دهنده تعفن و تجمع حشرات موذی، سبب آلودگی‌های زیست محیطی می‌شوند.

وی عنوان کرد: در همین راستا اکیپهای دامپزشکی به سرعت نسبت به جمع آوری لاشه‌ها و دفن بهداشتی آنها و سپس ضدعفونی و سم‌پاشی منطقه نسبت به دفع خطر این لاشه‌ها اقدام می‌کنند.

پرور از ساکنین مناطق زلزله‌زده و حتی امدادرسانان به این مناطق خواست تا در صورت مشاهده لاشه های تلف شده سریعا موضوع را از طریق شماره‌های 1512 و سامانه پیامکی 100010001512 به کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اطلاع دهند تا در کمترین زمان ممکن نسبت به نظارت بر دفع بهداشتی آنها اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: در هنگام آواربرداری و دفن بهداشتی لاشه‌های تلف شده دام‌ها در روستای گلم کبود علیا از توابع شهرستان سرپل‌ذهاب با همکاری اکیپ دامپزشکی و اکیپ سازمان جهادکشاورزی استان یک راس گوساله زنده از زیر آوار بیرون کشیده شد.

پرور بیان کرد: این گوساله حالا تنها دارایی یک پیرزن روستایی است که اظهار می کرد از دار دنیا فقط دو راس گوساله داشته که قصد داشت برای خرج زمستانش آنها را بفروشد که متأسفانه یکی از آنها در زیر آوار تلف شد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از پاکسازی دام های تلف شده دهستان سرقلعه سرپل‌ذهاب توسط اکیپ‌های دامپزشکی اعزامی از استان ایلام به مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: استان ایلام یکی از نخستین استانهایی است که در حوزه دامپزشکی به یاری زلزله زدگان استان کرمانشاه اقدام کرد.

وی با قدردانی از همکاران دامپزشکی ایلام برای کمک‌رسانی به مناطق زلزله زده افزود: تیم اعزامی از ایلام متشکل از سه اکیپ عملیاتی، یک اکیپ درمانی، یک اکیپ پشتیبانی و یک اکیپ مدیریتی است که از چند روز گذشته در مناطق زلزله‌زده استان مستقر شده‌اند و مشغول خدمت‌رسانی هستند.

وی عنوان کرد: در پنجمین روز بعد از وقوع زلزله 7.3 ریشتری غرب استان کرمانشاه سه اکیپ دامپزشکی که از طرف اداره کل دامپزشکی استان کردستان و سه اکیپ از دامپزشکی استان همدان  و پنج اکیپ از اداره کل دامپزشکی استان ایلام به این مناطق اعزام شده‌اند و در شهرستان قصرشیرین برای اعزام به منطقه استقرار یافته‌اند.

پرور گفت: مسئولان سازمان دامپزشکی نیز در بازدیدی که از این مناطق داشتند برای تسهیل در زمینه کمک‌رسانی از سوی استانهای معین و نیز ارسال اقلام مورد نیاز پست‌های دامپزشکی در این مناطق قول مساعد دادند.

وی از مصدومیت یکی از کارکنان دامپزشکی در حین انجام وظیفه در کمک‌رسانی به مناطق زلزله زده استان خبر داد و افزود: این همکار دامپزشکی که در حین انجام وظیفه در مناطق زلزله‌زده دچار حادثه شکستگی از ناحیه پا شد.

وی با اشاره به حضور نیروهای دامپزشکی از همان ساعات اولیه وقوع حادثه در مناطق آسیب‌دیده، افزود: با توجه به حجم بالای کار در این مناطق برخی از همکاران خدوم و پرکار ما دچار افت فشار و ضعف جسمانی می‌شوند.

10:32| دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تا پایان سال در مناطق زلزله‌زده حضور دارند

محمودرضا مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با بیان اینکه در حال حاضر از لحاظ درمان به شرایط پایدار رسیده‌ایم، اظهار داشت: به دستور وزیر بهداشت هر هفته یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به‌عنوان دانشگاه معین با دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همکاری کرده و پس از ارزیابی، نیازها و کمبودها اعلام و برطرف می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه رسیدگی به مسائل بهداشتی در مناطق زلزله‌زده اهمیت بسیاری دارد، گفت: معاونت بهداشتی بررسیها و آزمایشات لازم را در رابطه با بهداشت آب در مناطق زلزله‌زده انجام داده و خوشبختانه تاکنون آلودگی میکروبی مشاهده نشده است.

مرادی از اعزام 35 اکیپ درمانی سیار به روستاهای حادثه‎دیده خبر داد و افزود: این گروه‌ها شامل پزشک، پرستار و مراقب سلامت با تجهیزات لازم جهت ویزیت و درمان بیماران به روستاهای حادثه دیده اعزام شده‎اند که با همکاری دیگر دانشگاه‎ها این تعداد افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به رسیدگی به بهداشت روانی در مناطق زلزله‌زده در روزهای پس از حادثه، بیان کرد: باید روند طبیعی واکنش سوگ در یک فرد داغدار طی شود تا از مسائل روانی بعدی جلوگیری شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه از تشکیل کمیته روانپزشکی بحران خبر داد و گفت: یکی از اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی بهداشت روانی در مناطق زلزله‌زده است و در این راستا کمیته روانپزشکی بحران با همکاری روانپزشکان و روانشناسان به صورت علمی جهت پیشگیری از بروز بیماریهای روانی مانند افسردگی تشکیل و در منطقه مستقر شده است.

مرادی با اشاره به انجام واکسیناسیون توأم جهت پیشگیری از کزاز در این مناطق، بیان کرد: پاکسازی و سم‌پاشی محیط‌های آلوده با توجه به پراکندگی لاشه احشام و در معرض هوا قرار داشتن آنها در این مناطق آغاز شده است.

وی عنوان کرد: دو دستگاه کلینیک سیار دندانپزشکی جهت انجام خدمات دندانپزشکی و یک دستگاه اتوبوس دیابت جهت آزمایش و مراقبت بیماران دیابتی در مناطق آسیب‌دیده مستقر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با درخواست از ارگانها و خیران در جهت تهیه سرویس‌های بهداشتی و حمام‎های سیار، اظهار کرد: با توجه به هوای سرد و استفاده از وسایل گرمایشی در چادرها خطر مسمومیت با گاز منو‌اکسیدکربن وجود داشته و رعایت نکات ایمنی ضروری است.

10:03| اسکان موقت اکثر زلزله‌زدگان/ آب، برق و گاز شهرستان قصرشیرین وصل شد

فرامرز اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه با اشاره به اینکه در وضعیت اسکان موقت بیش از 90 درصد افراد زلزله‌زده فراهم شده است اظهار داشت: آب، برق و گاز شهرستان قصرشیرین وصل شده است.

فرماندار قصرشیرین با بیان اینکه وضعیت زندگی در این شهرستان به سمت عادی شدن پیش می‌رود بیان کرد: خدمت‌رسانی به مردم زلزله‌زده در حال انجام است.

اکبری با اشاره به اینکه کمک‌های خیران مردمی و دولتی به نحو شایسته‌ای در حال دریافت است عنوان کرد: عمده‌ترین مشکل ما در ‌‌‌‌‌‌‌‌رابطه با اسکان دائمی است و در تلاش هستیم خدمات را ساماندهی کنیم.

وی با بیان اینکه از مردم درخواست داریم کمک‌های خود را به نحو ساماندهی شده به مراجع رسیدگی به امور زلزله‌زدگان تحویل دهند بیان کرد: تا بی‌نظمی ایجاد نشود و مردم کمکهای خود را به هلال‌احمر تحویل دهند تا در یکی جایی بیش از حد خدمات توزیع نشود و در جایی دیگر کمبود امکانات وجود داشته باشد.

فرماندار قصرشیرین با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم با توجه به برودت سرمای هوا در این هفته پیش‌رو مقداری نایلون تهیه شود گفت: کمک‌های مردمی نیز در قالب خرید نایلون، وسایل گرمایشی و موکت باشد تا اسکان موقت را پوشش خوبی بدهیم تا مردم دچار سرماخوردگی نشوند.

09:52| آب، برق و گاز شهرستان پاوه و اورامانات وصل است

شهاب نادری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به اینکه مردم به صورت بسیار زیبایی حس نوع دوستی خود را به نمایش گذاشتند اظهار داشت: تمامی نیروهای دولتی، سپاه، ارتش و‌هلال‌احمر در این مدت در آمادگی کامل بودند.

نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نهادها و مردم استانهای دیگر به صورت خودجوش به امر خدمت‌رسانی به مردم زلزله‌زده پرداختند عنوان کرد: امیدواریم این حس انسان‌دوستانه همواره در بین ملت ایران وجود داشته باشد.

نادری با بیان اینکه خوشبختانه وضعیت کنونی خوب است بیان کرد: نیروهای سپاه اکنون وضعیت ساماندهی و خدمت‌رسانی به تمامی روستاهای آسیب‌دیده را بر عهده دارد.

وی با اشاره به ضعفهای مدیریتی در نحوه توزیع و ساماندهی امکانات افزود: متاسفانه در یکی از روستاهای آسیب‌دیده 165 نفر فوت کردند.

نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امیدواریم با کمک مردم بتوانیم خدمات را به نحو‌ شایسته‌ای به دست مردم آسیب‌دیده برسانیم بیان کرد: مردم نیز از لحاظ روحی و‌روانی آرامش خود را حفظ کنند تا مسئولان مربوطه نیز بتوانند خدمات خود را هر چه بهتر ساماندهی کنند. اکنون آب، برق و گاز شهرستان وصل است و‌ مشکل خاصی در ین زمینه نداریم.

09:29| زلزله‌ای به بزرگی 4.4 ریشتر قصرشیرین را لرزاند

فرهاد فروزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، زلزله‌ای به بزرگی 4.4 ریشتر ساعت  7:42:15 صبح امروز 27 آبان ماه در حوالی قصرشیرین کرمانشاه و در عمق 13 کیلومتری رخ داد.

وی با بیان اینکه این زلزله در طول جغرافیایی 45.63 و عرض جغرافیایی 34.51 رخ داد نوان کرد: این زلزله در چهار کیلومتری قصرشیرین، 22 کیلومتری سرپل‌ذهاب و 40 کیلومتری ازگله رخ داده است.

08:28| بیش از 30 روستای مناطق زلزله‌زده توسط نیروی سپاه بازسازی می‌شوند

سرهنگ بهرام میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه با اشاره به اینکه توزیع اقلام خوراکی، وسایل گرمایشی به عهده سپاه پاسداران است و بخش زیادی از این فعالیت‌ها را این نیروها انجام می‌دهند اظهار داشت: نیروهای سپاه اقدام به برپایی سه بیمارستان صحرایی در مناطق ازگله، سرپل‌ذهاب و ثلاث باباجانی نمودیم.

معاون فرهنگی سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه با اشاره به اینکه توزیع اقلام خوراکی و مواد غذایی از سوی نیروهای سپاه در بین روستاییان تاکنون با جدیت تمام در حال انجام است عنوان کرد: یکی از اقداماتی که در دستور کار نیروهای سپاه قرار دارد بازسازی بیش از 30 روستا است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تأمین امنیت زلزله‌زدگان اقدامات مناسبی از سوی نیروهای سپاه پاسداران صورت گرفته است عنوان کرد: اکنون امنیت به صورت صددرصد فراهم شده و امکاناتی از قبیل مواد خوراکی، غذا، وسایل گرمایشی و چادر در حال توزیع شدن بین مردم است.

میرزایی با بیان اینکه گروه‌های جهادی، نیروهای بسیجی و‌سپاه روستا به روستا در حال سرکشی و توزیع امکانات هستند بیان کرد: بنده معتقدم هیچ روستایی نیست که از این امکانات برخوردار نباشد.

وی از برگزاری برنامه‌های فرهنگی برای کودکان مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه خبر داد و اظهار کرد: یکی از آسیب‌های جدّی که برای افراد زلزله‌زده ایجاد می‌شود، آسیبهای روانی است که این موضوع کمتر از آسیب‌های جسمانی نیست.

معاون فرهنگی سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه با اشاره به اینکه سپاه حضرت نبی اکرم(ص) اقدام به برگزاری برنامه های فرهنگی برای کودکان مناطق زلزله زده کرده است، افزود: برگزاری برنامه‌هایی که به نوعی بتواند روحیه کودکان این منطقه را بهتر کند، در دستور کار سپاه قرار دارد.

08:05| مدارس شهرستان سرپل‌ذهاب از روز دوشنبه 29 آبان‌ماه بازگشایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، هوشنگ بازوند در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تمامی مدارس شهرستان سرپل‌ذهاب از روز دوشنبه 29 آبان ماه بازگشایی می‌شود.

استاندار کرمانشاه گفت: تمامی ادارات و بانک‌ها در شهرستان سرپل‌ذهاب از امروز شنبه 27 آبان‌ماه باز است. برای جلوگیری از نفوذ باران به داخل چادر زلزله‌زدگان از امروز نایلون ضخیم توزیع می‌شود تا چادرها ایمن‌سازی شوند.

وی با اشاره به اینکه همه دستگاه‌ها و مردم از آغاز بحران تاکنون با تمام توان به آسیب‌دیدگان خدمت‌رسانی کرده‌اند گفت: مردم استان کرمانشاه با استقبال از کاروان‌های پشتیبانی و حمایت‌کنندگان از آسیب‌دیدگان، فرهنگ بالای خود را به نمایش گذاشتند که می‌تواند الگویی برای بقیه کشور باشد.

بازوند با بیان اینکه مدیران باید روند عادی‌سازی زندگی مردم در مناطق آسیب‌دیده را تسریع ببخشند زیرا هنرنمایی و خلاقیت مدیران در موقع بحران مشخص می‌شود بیان کرد: از امروز باید تمام کارکنان ادارات دولتی و بانک‌ها در مناطق زلزله‌زده در محل کار خود حاضر باشند و در صورتی که ساختمان اداره‌ای تخریب شده باشد، ارائه خدمات در زیر چادر یا کانکس انجام شود.

وی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن برای اسکان موقت و دائم با مشارکت مردم اقدام کند تا روند بازسازی سریع آغاز شود عنوان کرد: به همه خسارت‌دیدگان 12 میلیون تسهیلات داده می‌شود تا روند اسکان موقت را زودتر آغاز کنند.

                                                                     جـــــــمـــعـــــه 26 آبــــان‌مـــــــاه                                                                     

21:00| سبد غذایی یک ماهه هلال احمر لرستان بین مردم زلزله‌زده کرمانشاه توزیع می‌شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، حجت‌الاسلام  بهزاد پیروز فر امشب در گفت‌وگوی تلفنی با صدا و سیمای مرکز لرستان ضمن قدردانی از کمک‌های هموطنان و مردم لرستان به مردم زلزله‌زده کرمانشاه اظهار داشت: مردم در این چند روز با حضور و با کمک‌های خود به یاری این آسیب‌دیدگان شتافتند.

وی وضعیت کمک‌های مردمی را بسیار خوب  ارزیابی کرد و افزود: ادارات و سازمان‌های دولتی نیز با تمام وجود پای‌کار آمده‌اند  و در این منطقه زلزله‌زده در حال امدادرسانی هستند.

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در هلال‌احمر لرستان عنوان کرد: تیم‌های جمعیت هلال‌احمر استان لرستان جز نخستین تیم‌هایی بود که پس از وقوع این حادثه در منطقه حاضر شدند به‌طوری‌که چند ساعت پس از بروز حادثه تیم‌های آواربرداری، اسکان، سگ‌های زنده یاب، درمان اضطراری و تیم خبرنگاران جوان جمعیت هلال‌احمر در منطقه حضور یافتند.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود 54 هزار چادر امدادی از سوی جمعیت هلال‌احمر لرستان در بین مردم زلزله‌زده این مناطق توزیع‌شده است، بیان کرد: درخواست داریم کمک‌های مردم لرستان به‌صورت نقدی باشد چون جمعیت هلال‌احمر بنا دارد در روز شنبه سبد غذایی 72 ساعته و روز سه‌شنبه به‌صورت گسترده سبد غذایی یک‌ماهه را در بین مردم زلزله‌زده توزیع کند.

18:40| قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) مقتدرانه آو‌ار‌برداری را شروع کرد

سردار بهمن ریحانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه اظهار داشت: این حادثه در سر پل ذهاب به‌ویژه در مناطق  روستایی بیشترین خسارت را داشته است. در ازگله، ثلاث باباجانی، اسلام‌آباد و قصرشیرین هم خسارت مالی و هم جان‌باختگانی را داشته‌ایم اما عمق فاجعه در مناطق سر پل ذهاب و مناطق روستایی بوده است.

فرمانده سپاه نبی‌اکرم‌(ص) استان کرمانشاه به پیگیری سپاه پاسداران برای اسکان موقت مناطق روستایی اشاره و عنوان کرد: خوشبختانه در چند روز نخست اقدامی که باید انجام می‌گرفت اسکان موقت بود که قبل از اسکان موقت نیز کار آواربرداری، انتقال جان‌باختگان و مصدومان به مراکز درمانی انجام شد.

وی بیان کرد:‌ تعدادی روحانی به این مناطق اعزام‌ شد تا بتوانند در همان روستاها کارهای تدفین انجام و در مراسمات آن‌ها شرکت کنند.

سردار ریحانی در ارتباط ‌با بحث اسکان موقت این زلزله‌زدگان نیز گفت: اسکان موقت یعنی اینکه مردم حداقل بتوانند زیر چادر اسکان یابند که خوشبختانه کار اسکان موقت تمام‌شده و ما امروز مباحث پشتیبانی آن‌ها یعنی غذا و آب آن‌ها دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) مقتدرانه و باعزت در این میدان واردشده است تصریح کرد: امروز با صراحت و قوت می‌توان گفت روزانه 15 هزار غذای گرم را بسته‌بندی می‌کنیم که بخشی توسط سپاه و بخشی توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) انجام می‌شود.

فرمانده سپاه نبی‌اکرم (ص) استان کرمانشاه از دیگر خدمات انجام‌شده را توزیع صبحانه، نهار و شام مردم روستاهای زلزله‌زده دانست و خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز برای هر روستا یک مسئول مشخص‌شده و برای توزیع غذا به آن‌ها تحویل داده می‌شود. روزانه مباحث مردم دنبال می‌شود که خوشبختانه امروز می‌توان گفت شش بیمارستان بزرگ صحرایی را در منطقه سرپل ذهاب مستقر کرده‌ایم.

سردار ریحانی افزود: یک بیمارستان فوق تخصصی مجهز در دانشگاه پیام‌نور سر‌پل‌ذهاب بر‌پا شد ‌که روزانه هزاران نفر از مردم این منطقه را که مصدوم و بیمارند، ویزیت می‌کند.

وی عنوان کرد: ما خود باید به سراغ بیماران می‌رفتیم چون برخی از بیماران و حادثه‌دیدگان شاید نتوانند به مراکز درمانی مراجعه کنند به همین منظور اکیپ‌های پزشکی و حدود 40 دستگاه آمبولانسی که داریم براساس تقسیم‌بندی و اکیپ‌بندی شده به مناطق آسیب‌زده می‌فرستیم و همراه با  این اکیپ‌هایی که کار پشتیبانی انجام دادند کار را انجام می‌دهند.

فرمانده سپاه نبی‌اکرم (ص) استان کرمانشاه کار آواربرداری را یک کار سنگین دانست و بیان کرد: در بحث آواربرداری امروز می‌توان با صراحت گفت این کار توسط نیروی زمینی سپاه انجام می‌شود. بیش از یک‌هزار دستگاه مهندسی سپاه و تعداد زیادی دستگاه مهندسی قرارگاه سازندگی خاتم‌ کار آواربرداری را انجام می‌دهند.

سردار ریحانی گفت: وضعیت بهداشتی در منطقه دارد کار را سخت می‌کند بنابراین باید هرچه سریعاً اقدامات لازم انجام شود تا مشکلت بهداشتی و درمانی در منطقه به وجود نیاید.

وی در ‌ارتباط‌ با مباحث امنیتی و انتظامی در منطقه نیز خاطرنشان کرد: بسیج، گردان‌های بیت‌المقدس و گردان‌های امام حسین (ع) در بحث حراست از محله‌ها و اموال مردم مراقبت می‌کنند.

فرمانده سپاه نبی‌اکرم (ص) استان کرمانشاه اظهار داشت: بسیج طرحی را دارد دنبال می‌کند به‌نحوی‌که همه استان‌ها مسئولیت چند روستا را بر عهده بگیرند که حدود چند صد روستا خواهد بود.

وی افزود: فقط ما مسئولیت سر پل ذهاب را نداریم بلکه به دیگر نقاط دیگر مانند ثلاث و ازگله نیز باید توجه شود، عمق فاجعه در آنجا کمتر است اما آن‌ها نیز خسارت و جان‌باختگانی داشته‌اند که باید به آن‌ها توجه شود. قرار است هر استانی تعدادی از روستاها را به عهده بگیرد که صفر تا صد پشتیبانی‌ها را انجام دهند. امیدواریم در روزهای آینده این کار روند بهتر و پرشتاب‌تری بگیرد و منطقه مدیریت منطقی‌تری را به خود ببیند.

17:15| شناسنامه امدادی میان زلزله‌زدگان استان کرمانشاه توزیع می‌شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، علی‌اصغر پیوندی در حاشیه جلسه ستاد هماهنگی مدیریت بحران غرب کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نیروهای امدادی در حوزه امداد و نجات، تغذیه و اسکان اضطراری به خوبی عمل کردند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه تمامی اقدامات امدادی در لحظه و روز اول حادثه بر عهده هلال‌احمر بود، گفت: نیروهای اعزامی هلال‌احمر و نیروهای ستادی به خوبی بحران را مدیریت و هماهنگی خوبی در این عملیات انجام شده است.

پیوندی با اشاره به اینکه عمق این فاجعه و زلزله بسیار عمیق بود، بیان کرد: در مسیر خدمت‌رسانی معضلات و مشکلاتی پیش‌روی هلال‌احمر بود اما از آنجا که کار هلال‌احمر معامله با خداست خدمات ما نیز به بهترین نحو به زلزله‌زدگان ارائه می‌شود.

وی از توزیع شناسنامه امدادی در بین زلزله‌زدگان خبر داد و افزود: از روز شنبه توزیع اقلام 72 ساعته و یک ماهه و درج در شناسنامه امدادی در بین زلزله‌زدگان آغاز می‌شود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه مناطق زلزله‌زده به هشت منطقه عملیاتی تقسیم شده است، گفت: از روز اول اقلامی مانند چادر، پتو، کنسرو و لوازم بهداشتی میان مردم توزیع و اکنون نیز بیشتر مردم لوازم مورد نیاز خود را دریافت کرده‌اند.

پیوندی افزود: تمامی اقلامی که بین زلزله‌زدگان توزیع می‌شود در دفترچه امدادی ثبت خواهد شد تا همه افراد اقلام مورد نیاز را به صورت عادلانه دریافت کنند.

وی با بیان اینکه از روز شنبه تا دوشنبه اقلام 72 ساعته میان مردم توزیع می‌شود، بیان کرد: از روز دوشنبه نیز با مدیریت افراد در مناطق هشت‌گانه، اقلام مورد نیاز یک‌ماهه خانوار بین آنها توزیع می‌شود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه با توجه به سرد شدن هوا تهیه وسایل گرمایشی در اولویت قرار دارد، عنوان کرد: ضمن تقدیر از مردم برای اهدای کمک‌های خود تقاضا داریم تمرکز را بر جمع‌آوری کمک‌های نقدی قرار دهند.

17:05| اتاق‌های بازرگانی ایران مدارس روستایی آسیب‌دیده کرمانشاه را بازسازی می‌کنند

کیوان کاشفی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به کمک‌های اتاق بازرگانی استان به مناطق زلزله‌زده، اظهار داشت: با همکاری اتاق بازرگانی ایران تمامی مدارس آسیب‌دیده روستایی در مناطق زلزله‌زده بازسازی خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه روزانه یک محموله از کمک‌های اتاق بازرگانی استان به مناطق زلزله‌زده ارسال می‌شود، گفت: این محموله‌ها شامل 5 تا 15 ماشین است که امروز نیز به ازگله و ثلاث ارسال می‌شود.

کاشفی با اشاره به اینکه سعی و تمرکز ما بر جمع‌آوری کمک‌ها به صورت نقدی است، بیان کرد: صندوقی با نام «جامعه نیکوکاری ابرار» در اتاق بازرگانی با کمک تجار، بازرگانان و اتاق‌های بازرگانی تشکیل شده است.

وی افزود: از محل این صندوق و با همکاری آقای شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران این قول را خواهیم داد که مدارس روستایی آسیب‌دیده را بازسازی کنیم.

15:06| تردد خودروهای شخصی به مناطق زلزله‌زده ممنوع شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اسلام‌آباد غرب، در حالی که محورهای منتهی به مناطق زلزله‌زده در استان کرمانشاه دارای ترافیک سنگین است براساس اعلام پلیس راه کرمانشاه از تردد خودروهای شخصی به مناطق زلزله‌زده جلوگیری خواهد شد.

فرمانده پلیس راه استان کرمانشاه با بیان اینکه محورهای منتهی به مناطق زلزله‌زده در غرب استان کرمانشاه دارای ترافیک سنگین است گفت: به‌دلیل ترافیک سنگین در محورهای منتهی به مناطق زلزله‌زده امدادرسانی با کندی انجام می‌شود.

سرهنگ محمد حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، از ترافیک نیمه‌سنگین و روان در محورهای استان کرمانشاه خبرداد و گفت: جاده‌های منتهی به سرپل‌ذهاب نیز با ترافیک سنگین و گره ترافیکی روبرو است.

حیدری با بیان اینکه از تردد خودروهای شخصی از اسلام‌آباد غرب به سمت سرپل‌ذهاب جلوگیری می‌شود افزود:‌ یک کامیون می‌تواند بار بیش از صد دستگاه خودرو سواری را حمل کند و براین اساس از مردم تقاضا داریم کمک‌های خود را تجمیع کرده و با یک کامیون به مناطق زلزله‌زده ارسال کنند تا از حجم ترافیک در این مناطق کاسته شود.

15:00| “کوئیک” روستای دورافتاده‌ با تلفات بسیار در زلزله+ فیلم

افراد بسیاری در روستای «کوئیک» کشته و زخمی شدند ولی به گفته افراد این روستا تا چند روز خبری از امدادگران نبود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سرپل‌ذهاب روستای کوئیک در حدفاصل میان سرپل‌ذهاب و ثلاث‌باباجانی قرار گرفته است که هر دو شهرستان به‌دلیل وقوع زلزله دچار خسارتهای فراوان و تلفات بسیاری شده‌اند. روستای «کوئیک» یکی از صدها روستای منطقه زلزله‌زده استان کرمانشاه است که از سه روستا تشکیل شده و نام‌هایی همچون کوئیک حسن و کوئیک محمود دارد ولی به‌طور کلی کوئیک خوانده می‌شود.

روستای کوئیک در زلزله اخیر خسارت فراوانی دید و به گفته افراد محلی بیش از 95درصد ساختمانهای این منطقه تخریب شده است و و بقیه نیز قابل استفاده نیستند و از سوی دیگر نیز تلفات جانی در این روستاها بسیار زیاده بوده است به‌طوری که در روستای کوئیک از 115 نفر جمعیت 80 نفر بر اثر وقوع زلزله کشته شده‌اند که توسط افراد محلی نیز به خاک سپرده شده‌اند.

بازماندگان زلزله در این روستا می‌گویند که تا سه روز خبری از هلال احمر نبود و پس از سه روز نیز هلال احمر تنها آب در میان افراد روستا توزیع کرد و افراد محلی به‌همراه افرادی از شهرهای اطراف جنازه‌ها را از زیر آوار در‌آورده و به‌خاک سپرده‌اند و مصدومان نیز در غیاب آمبولانسها توسط همین افراد به مراکز درمانی از جمله سرپل‌ذهاب و مرکز استان منتقل شده‌اند.

13:50| وام 25 میلیونی جوابگوی مشکلات زلزله‌زدگان روستایی نیست

عبدالرضا مصری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با بیان اینکه اعتباراتی برای رفع خسارت زلزله در دولت مصوب شده است بیان کرد: به نظر بنده این بودجه‌های در نظر گرفته شده باید برای استان‌هایی در نظر گرفته شود که بعد از 50 سال یک زلزله‌ای می‌آید و‌ تعدادی از افراد زندگی خود را از دست می‌دهند و‌ با این کمک‌ها مقداری امید به زندگی پیدا می‌کنند.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با بیان اینکه اما مردم مناطق سرپل‌ذهاب و قصرشیرین، گیلانغرب و اسلام‌آباد غرب متاسفانه تاکنون دو سه مرتبه تمام هستی و زندگی خود را از دست دادند بیان کرد: در طول جنگ تحمیلی سرمایه و زندگی این افراد از دست رفته اکنون نیز این زلزله زندگی آن‌ها را به مخاطره انداخته است.

وی با اشاره به اینکه اکنون با این مقدار وام‌های در نظر گرفته شده باید این افراد درآمدی داشته باشند که بتوانند قسط این وام‌ها را بپردازند گفت: اما مردم این منطقه هنوز نتوانستند قسط‌های وام‌های قبلی خود را بپردازند و اکنون نیز قسط وام جدید را باید بپردازند.

مصری با بیان اینکه انتظار داریم تمهیداتی از طریق کمک‌های مردمی و صرفه‌جویی در درآمدهای دولت برای این امر در نظر گرفته شود بیان کرد: اکنون نزدیک به 300 هزار میلیارد تومان هزینه جاری دولت داریم و باید همه نهادهای دولتی یکی، دو درصد در هزینه‌های​ جاری دولت صرفه‌جویی کنند تا این کمک‌ها به مردم زلزله‌زده برسد.

وی با اشاره به اینکه باید باید قبول کنیم این وام 25 میلیون تومانی با هزینه‌های سنگین امروز جوابگوی رفع مشکلات کنونی این افراد نیست گفت: در خانه‌های روستایی که منزل آنها آسیب‌دیده و‌ استبل حیوانات و احشام آن‌ها نابود شده با این 25 میلیون تومان چطور می توان این منزل را ساخت و‌ تنها این وام جوابگوی هزینه ساخت دیوار دور این خانه‌ها است.

13:15| استاندار کرمانشاه گورهای دسته‌جمعی در مناطق زلزله‌زده را تکذیب کرد

هوشنگ بازوند در گفت‌وگو با خبرنگار ‌‌تسنیم در کرمانشاه با تکذیب شایعات مطرح شده در مورد دفن دسته‌جمعی زلزله‌زدگان در منطقه کوئیک اظهار داشت: چنین چیزی اصلا صحت ندارد و هیچ‌گونه گور دسته‌جمعی در هیچ منطقه‌ای از استان کرمانشاه وجود ندارد.

وی افزود: مردم کرمانشاه و ایران بر‌اساس سنت اسلام اموات خود را با احترام بعد از مراحل شرعی تدفین کرده و هیچ‌وقت به صورت دسته‌جمعی این کار را نکرده و نمی‌کنند.

استاندار کرمانشاه با انتقاد از برخی شایعات مطرح شده گفت: از رسانه‌ها انتظار داریم اخلاق را رعایت کرده و از شایعه‌پردازی که سبب ضربه‌زدن به مردم می‌شود خودداری کنند.

12:20| هیچ کشوری برای زلزله‌زدگان کمک ارسال نکرده است/فقط بهداشت جهانی ‌محموله 40 تنی ‌پزشکی ارسال کرد 

مجتبی بیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه در مورد شایعات مطرح شده مبنی بر کمک فرانسه به زلزله‌‌زدگان کرمانشاه اظهار داشت: در روزهای گذشته هیچ‌گونه کمکی از کشور فرانسه و دیگر کشورها به کرمانشاه و مناطق زلزله‌زده ارسال نشده است.

وی افزود: تنها روز گذشته از بهداشت جهانی یک محموله 40 تنی کمک‌های پزشکی به کرمانشاه ارسال تا به زلزله‌زدگان کمک شود و شایعات مطرح شده در مورد کشورهای دیگر صحت ندارد.

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی شهید اشرفی‌اصفهانی کرمانشاه اظهار داشت: در روزهای گذشته 510 پرواز در این فرودگاه نشست و برخاست داشته که 900 تن محموله کمک‌های ایرانی برای مردم زلزله‌زده ارسال شده است.

12:11| ورود هواپیمای‌ حامل کمک‌های ‌فرانسه برای زلزله‌زدگان ‌صحت ندارد

محمد بیگ‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه اظهار داشت: تنها هواپیمای خارجی وارد شده به فرودگاه شهید اشرفی کرمانشاه حامل کمک‌های سازمان بهداشت جهانی بود که از طریق پرواز هواپیمایی امارات انجام شد.

مدیر روابط عمومی فرودگاه اشرفی اصفهانی کرمانشاه با تکذیب ورود هواپیمایی حامل کمک‌های کشور فرانسه گفت: تاکنون تنها کمک خارجی به زلزله‌زدگان از طریق فرودگاه کرمانشاه کمک‌های سازمان بهداشت جهانی بوده است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان کرمانشاه نیز کمک‌های سازمان بهداشت جهانی به زلزله‌زدگان این استان را شامل اقلام مختلف درویی دانست.

11:38| آب شهرستان قصرشیرین وصل شد

علیرضا تختشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه اظهار داشت: با تلاش‌های کارکنان آب و فاضلاب استان کرمانشاه، استان‌های امدادرسان و شهرستان قصرشیرین آب این شهر وصل شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمانشاه عنوان کرد: قطعی آب شهرستان قصرشیرین که به دلیل شکستگی ناشی از پس لرزه‌های متعدد در خط انتقال آب از سرچشمه سرپل‌ذهاب به قصرشیرین بود در چندین نقطه دچار حادثه شد.

تخت شاهی گفت: با تلاش‌ها و سرعت عمل اکیپ‌های امدادی آب و فاضلاب رفع نقص شد و هم‌اکنون آب در مدار شبکه توزیع شهرستان قصرشیرین است.

11:17| آستان قدس رضوی با بیش از 30 تیم جهادی به کمک زلزله‌زدگان شتافت

مصطفی خاکسار قهرودی که به عنوان نماینده تولیت آستان قدس رضوی در مناطق زلزله‌زده حضور پیدا کرده است، با اشاره به حضور گسترده و مؤثر گروه‌های جهادی در این استان اظهار داشت: آستان قدس رضوی ضمن اعزام بیش از 30 گروه جهادی برای خدمت رسانی به زلزله زدگان، برای پشتیبانی از گروه‌های جهادی استان کرمانشاه بودجه ویژه‌ای را در نظر گرفته است.

وی با تقدیر از حضور به‌موقع و سریع گروه‌های جهادی و خادم‌یاران رضوی در ساعت‌های اولیه وقوع زلزله برای کمک‌رسانی به مصدومان و زلزله‌زدگان، عنوان کرد: با حضور گروه‌های جهادی و خادم‌یاران رضوی، قرارگاه امام رضا(ع) تلاش دارد تا در این شرایط بحرانی و سخت، با مدیریت صحیح و انقلابی، وسایل مورد نیاز را عادلانه و هماهنگ در اختیار زلزله‌زدگان قرار دهد تا از بی‌نظمی و آشفتگی جلوگیری شود.

09:38| 10 هزار نیروی کمکی پلیس به مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه اعزام شدند

به گزارش‌ خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، سردار اسکندر مؤمنی در جلسه کمیسیون مدیریت بحران ناجا اظهار داشت: از لحظات آغازین این حادثه تأسفبار نیروی انتظامی کرمانشاه با تمام امکانات پای کار بود و برای کمک به مردم آسیب‌دیده در میدان حادثه حضور پیدا کرد. ناجا در سه زمینه تأمین امنیت مناطق زلزله‌زده و تأمین امنیت و همراهی محموله‌های ارسالی و روان‌سازی‌شده در حوزه درون و برون شهری تاکنون انجام وظیفه کرده است.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه نیرو به‌اندازه کافی در مناطق زلزله‌زده حضور دارند، گفت: با دستور فرمانده ناجا حدود 10 هزار نیرو از مرکز کشور و دیگر استان‌ها به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.

مؤمنی با بیان اینکه با حضور به‌موقع پلیس امنیت مطلوبی در جاده‌ها و سطح مناطق زلزله‌زده وجود دارد، گفت: در حوزه ترافیکی نیز همکاران ما به‌خوبی در منطقه حاضر شده‌اند و اکنون تمامی مسیرهای منتهی به منطقه زلزله‌زده باز و تردد در آنها روان است. با توجه به امنیت مطلوبی که در منطقه فراهم است دستگاه‌های کمک‌رسان به‌خوبی می توانند کار امداد به زلزله‌زدگان را انجام دهند.

09:36| فعالیت 210 دستگاه ماشین‌آلات سنگین آواربرداری در مناطق زلزله‌زده

بهمن خسروانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، به وقوع زلزله 7ریشتری یکشنبه‌شب در شهرستان‌های غربی استان و خسارات ناشی از آن اشاره کرد و اظهار داشت: در همان ساعات اولیه پس از وقوع زلزله نیروها و ماشین‌آلات اداره کل راهداری استان به منطقه اعزام شدند.

وی با بیان اینکه پس از این زلزله برخی از محورهای استان به‌علت ریزش کوه مسدود شده بودند، اضافه کرد: عوامل راهداری استان در سریع‌ترین زمان اقدام به پاکسازی محورها کردند و در حال حاضر نیز تردد در این محورها با وجود ترافیک نیمه‌سنگین، روان است.

خسروانی عنوان کرد: علاوه بر اقدامات مربوط به بازگشایی راه‌ها، 400 نفر از کارکنان و 210 دستگاه ماشین‌آلات سنگین اعم از لودر، گریدر، تانکر سوخت، تانکر آب، بیل مکانیکی، کمپرسی و جرثقیل به‌صورت شبانه‌روزی مشغول کار آواربرداری و بازگشایی معابر در مناطق زلزله‌زده است.

وی از ارسال اقلام خوراکی و مایحتاج اولیه زلزله‌زدگان به‌ارزش 50 میلیون تومان توسط اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان به مناطق زلزله‌زده خبرداد.

09:22| 2 برابر خانه‌های تخریب‌شده در مناطق زلزله‌زده چادر توزیع شد/کسی بدون سرپناه نیست

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، هوشنگ بازوند در نشست ستاد مدیریت بحران سرپل‌ذهاب اظهار داشت: می‌توانیم بگوییم هم‌اکنون کسی در سرپل‌ذهاب بدون سرپناه نیست اما توزیع چادرها تا زمان رضایتمندی مردم ادامه می‌یابد.

وی عنوان کرد: حدود 55 هزار چادر در مناطق زلزله‌زده توزیع شده است که این آمار قریب به دو برابر خانه‌های تخریب‌شده است. به همه واحد‌های مسکونی تخریب‌شده و ‌خسارت‌دیده 12 میلیون تومان تسهیلات داده می‌شود.

استاندار کرمانشاه افزود: از فردا نایلون ضخیم برای مقابله با بارندگی به مردم داده شود تا چادرهای خود را ایمن‌سازی کنند و مردم هم باید به خودشان کمک کنند. بنیاد مسکن و شهرداری، ایمن‌سازی چادرها در اماکنی را که تراکم چادرها زیاد است قبل از بارندگی تمام کنند.

وی عنوان کرد: در کمتر از چهار روز 10 هزار و 143 مورد خدمات پزشکی به حادثه‌دیدگان ارائه شده است که کار عظیمی انجام شده است. 35 تیم سیار شامل پزشک، ماما و پرستار که با تجهیزات و دارو به‌صورت مستمر در روستاها خدمت‌رسانی می‌کنند، همچنان خدمات خود را با جدیت ادامه دهند و به بانوان باردار و نوزادان توجه و خدمات ویژه ارائه شود.

بازوند افزود: ظرف 45 روز بیمارستان شهر بازسازی شود‌. سپاه که همیشه گره‌گشا بوده است تا زمان بازسازی بیمارستان با در اختیار قراردادن مکان درمانی خود به کمک دولت بیاید. مدارس هرچه زودتر تخلیه شود و دانش‌آموزان به کلاس‌های درس برگردند. بازگشایی مدارس بازگشت حیات به شهر است.

استاندار کرمانشاه تأکید کرد تمام ادارات و بانک‌ها در شهرستان سرپل ذهاب به هر شکل ممکن از روز شنبه (27 آبان) سر کار خود حاضر باشند