شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » درخواست عادل الجبیر برای خلع سلاح حزب‌الله لبنان در نشست خبری وزیران خارجه فرانسه و عربستان مطرح شد!
French Foreign Minister Jean-Yves Le Drian (L) addresses a joint press conference with his Saudi counterpart Adel al-Jubeir in the Saudi capital Riyadh on November 16, 2017. Le Drian said during his visit to the desert kingdom that Lebanon's Prime Minister Saad Hariri, who resigned last week from Riyadh, would travel to France. / AFP PHOTO / Fayez Nureldine

درخواست عادل الجبیر برای خلع سلاح حزب‌الله لبنان در نشست خبری وزیران خارجه فرانسه و عربستان مطرح شد!

وزیرخارجه عربستان روز پنجشنبه ۲۵ آبان طی مصاحبه‌یی به خبرگزاری رویتر گفت؛ عربستان به آنچه وی آن را رفتار تجاوزکارانه رژیم ایران رقیب اصلی‌اش در لبنان و یمن خواند پاسخ می‌دهد. عادل جبیر گفت بهر صورتی که شما به مسأله نگاه کنید، رژیم ایران، رژیمی است که به شیوه‌یی تجاوزکارانه عمل می‌کند و ما نسبت به این تجاوز واکنش نشان می‌دهیم و می‌گوییم دیگر بس است.

به گزارش المیادین، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در نشست خبری با جان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه گفت: اتهامات میشل عون علیه عربستان، اتهامات باطل و نادرستی است، زیرا سعد حریری با اراده خود در عربستان به سر می‌برد. عامل اصلی بحران لبنان حزب‌الله «وابسته به حکومت ایران» است و حزب‌الله نظام لبنان را ربوده و حاکمیت خود را بر این کشور تحمیل کرده است.اگر حزب‌الله به سیاست‌های کنونی خود ادامه دهد، لبنان را در معرض بی‌ثباتی قرار خواهد داد.

حزب‌الله یک گروه تروریستی است و از نیروهای شبه نظامی برخوردار است و دست به اقدامات خرابکارانه در لبنان می‌زند.حریری شهروندی سعودی است کما اینکه او شهروندی لبنانی است و هر زمان که بخواهد، می‌توان از عربستان خارج شود.اجماعی جهانی بر سر این نکته وجود دارد که گروه حزب‌الله تحت حمایت حکومت ایران یک سازمان تروریستی است و باید آن را خلع سلاح کرد.

الجبیر از مواضع فرانسه در قبال حمله موشکی انصارالله به ریاض، قدردانی کرد.

وزیر خارجه فرانسه نیز در این نشست خبری گفت: من امروز با حریری دیدار خواهم کرد و او نیز با خانواده‌اش به فرانسه سفر خواهد کرد.  وقت آن رسیده که روند سیاسی حل بحران سوریه آغاز شود.فرانسه علاقمند به حفظ ثبات لبنان و جلوگیری از دخالت‌های خارجی در این کشور است.

با  آقای الجبیر درباره بحران انسانی در یمن و اقداماتی که می‌توان برای ارسال کمک‌های بشردوستانه برای ملت یمن انجام داد، گفت‌وگو کردیم.ما همچنین درباره اوضاع منطقه از جمله سوریه و عراق گفت‌وگو کردیم و شکست داعش در این کشورها مایه خرسندی ما است.  ما از نقش رژیم ایران در بحران‌های منطقه و برنامه‌ موشک‌های بالستیک این کشور نگران هستیم.

میشل عون رئیس‌جمهور لبنان روز گذشته گفت که سعد حریری نخست‌وزیر این کشور در عربستان بازداشت شده است.

ژنرال میشل: ما بازداشت حریری در عربستان را اقدامی خصمانه علیه لبنان می‌دانیم.

حریری روز شنبه 13 آبان در اقدامی غافلگیرکننده از ریاض پایتخت عربستان سعودی کناره‌گیری خود را اعلام کرد.

وی در بیانیه‌ای که رسانه‌های سعودی آن را منتشر کردند، ادعا کرد: هر جا رژیم ایران حضور یافته ویرانی و فتنه نیز در آنجا حضور یافته و رژیم ایران تمایل بی‌هدفی را برای نابودی جهان عرب دنبال می‌کند.

انتهای پیام/