جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » امیر قطر: آماده‌ایم برای پایان دادن به قطع روابط کشورهای عربی با کشورمان گفت‌وگو کنیم

امیر قطر: آماده‌ایم برای پایان دادن به قطع روابط کشورهای عربی با کشورمان گفت‌وگو کنیم

شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر که در پایان سفر آسیایی خود به جاکارتا، پایتخت اندونزی رفت، اعلام کرد دوحه برای پایان دادن به بحران قطر آماده است با کشورهای عربی که روابط خود را با قطر قطع کرده‌اند، گفتگو کند.

امیر قطر روز چهارشنبه 18 اکتبر 2017 در این‌باره گفت: «قطر آماده است براساس توافق‌هایی که برای همه لازم‌الاجرا بوده و حاکمیت ملی کشورها را محترم بشمارد، گفتگو کند».

شیخ تمیم که پیش از این ادعا کرده بود، قطع روابط کشورهای پادشاهی عربی سعودی، امارات متحده عربی، پادشاهی بحرین و جمهوری عربی مصر تاثیری بر اوضاع داخلی قطر نگذاشته، در جاکارتا گفت که بحران کشورش و قطع روابط کشورهای عربی با دوحه بر ملت قطر تاثیر گذاشته است. او از بحران قطع روابط کشورهای عربی با توصیف «محاصره ظالمانه» نام برد.

پیش از عادل الجبیر، وزیر امور خارجه پادشاهی عربی سعودی، محاصره خواندن بحران قطر را رد کرد و گفت که هیچ محاصره‌ای صورت نگرفته و بنادر قطر کماکان باز هستند و این کشور می‌تواند از این طریق، هر زمان که اراده کند، کالا جابجا کند.

جوکو ویدودو، رئیس‌جمهوری اندونزی نیز در دیدار با شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر، درباره بحران قطر گفت که کشورش خواستار همکاری همه کشورهای برای پایان دادن به بحران قطر است.

5 ژوئن 2017 چهار کشور کشورهای پادشاهی عربی سعودی، امارات متحده عربی، پادشاهی بحرین و جمهوری عربی مصر با صدور بیانیه‌های جداگانه، قطر را به حمایت مالی، تسلیحاتی و سیاسی از تروریسم متهم کرده و روابط خود را با این کشور قطع کردند.