شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ترکیه: اجازه برپایی کشوری نژادی در مرزهای جنوبی خود را نمی‌دهیم

ترکیه: اجازه برپایی کشوری نژادی در مرزهای جنوبی خود را نمی‌دهیم

نورالدین جانیکلی وزیر دفاع ترکیه، سه‌شنبه 19 سپتامبر، با اشاره به تلاش‌های اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی استقلال تاکید کرد که ترکیه، اجازه برپایی کشوری برپایه نژادی را در مرزهای جنوبی خود نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، جانیکلی در سخنانی، نقض تمامیت ارضی عراق را «خطری بزرگ برای ترکیه» دانست.

او افزود: «ممکن نیست آنکارا اجازه برپایی کشوری بر پایه نژادی را در مرزهای جنوبی کشور بدهد».

وزیر دفاع ترکیه ادامه داد: «نقض تمامیت ارضی عراق و سوریه، می‌تواند باعث آغاز تنش جهانی گسترده شود».

در همین حال ارتش ترکیه، مانوری نظامی در مناطق نزدیک به مرزهای عراق آغاز کرد. خبرگزاری دوگان گزارش داد که بیش از 100 تانک ارتش ترکیه در نزدیکی یکی از گذرگاه‌های مرزی این کشور با عراق دست به این رزمایش زدند.

بنا بر این گزارش، این رزمایش نظامی تا روز 26 سپتامبر یعنی یک روز پس از روز تعیین شده برای همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان از عراق، ادامه خواهد یافت.

ترکیه از مخالفان سرسخت رفراندوم اقلیم کردستان است. آنکارا نگران آن است که این رفراندوم، احساسات جدایی طلبانه کُردهای ترکیه را تحریک کند.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق و شماری از احزاب در این اقلیم، 25 سپتامبر را موعدی برای برگزاری همه‌پرسی برای استقلال اقلیم از عراق اعلام کرده‌اند.

این تصمیم با مخالفت دولت عراق و شماری از کشورها از جمله آمریکا، ترکیه، بریتانیا و ایران مواجه شده است.

دوشنبه 18 سپتامبر رجب طیب اردوغان و امانوئل مکرون روسای جمهوری ترکیه و فرانسه، طرحی برای فشار بر اقلیم کردستان و متقاعد کردنش به چشم‌پوشی از همه‌پرسی، ارائه دادند. ارائه این طرح با مانور نظامی جدید ترکیه در مناطق مرزی با عراق همزمان شده است.

اصل این طرح بر میانجی‌گری میان اربیل و بغداد استوار است اما در صورت اصرار کُردها بر استقلال، ترکیه تحریم‌هایی برای تحریم اقلیم کردستان به فرانسه، ارائه خواهد داد.

شامگاه دوشنبه، کُردها و ترکمن‌ها در شهر کرکوک با یکدیگر درگیری شدند. این درگیری‌ها در حقیقت میان محافظان دفتر یکی از احزاب سیاسی ترکمن با شماری از فعالان کُرد روی داد. در این درگیری‌ها یک کُرد کشته و شماری دیگر زخمی شدند.

بنا به گفته منابع خبری، درگیری در جریان برگزاری کمپینی آغاز شد که کُردها به منظور تبلیغ برای همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان از عراق به راه انداخته بودند.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق روز شنبه تهدید کرده بود در صورتی که برای تحمیل نتایجه همه پرسی، از زور استفاده کند و همه پرسی به آشوبی بیانجامد که به دیگر نژادها زیان بزند، بغداد علیه اقلیم کردستان مداخله نظامی خواهد کرد.