شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ترامپ: هر دو طرف مسئول خشونت های ویرجینیا هستند

ترامپ: هر دو طرف مسئول خشونت های ویرجینیا هستند

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، یک روز پس از آنکه تحت فشارهای زیاد مستقیما گروه های نژادپرست و نئونازی در تظاهرات روز شنبه شهر شارلوتزویل ویرجینیا را محکوم کرد می گوید که هر دو طرف درگیری مسئول آن خشونت ها هستند.

درگیری های خشونت بار روز شنبه در شهر شارلوتزویل به مرگ یک تظاهرکننده و جراحات تعداد دیگری منجر شد.

آقای ترامپ سه شنبه به خبرنگاران گفت آن روز “چیزهایی اتفاق افتاد که مردم نمی دانند”.

ناآرامی‌های شارلوتزویل زمانی به اوج رسید که صدها سفیدپوست ملی‌گرا که از نقاط مختلف به این شهر آمدند در راهپیمایی “اتحاد راست” شرکت و به برداشته شدن مجسمه رابرت لی، ژنرال کنفدراسیون در جنگ داخلی آمریکا، اعتراض کردند.

ژنرال لی برای جنوب می جنگید که هوادار حفظ نظام برده داری بود. اخیرا درخواست ها برای برداشتن مجسمه های او از اماکن عمومی بالا گرفته که در مواردی موفق بوده است. اما این جریان طرفداران “میراث کنفدراسیون” را خشمگین کرده است.

روز شنبه یک خودرو به سرعت به میان معرضان به راست‌گرایان افراطی راند و یک زن ۳۲ ساله را کشت و ۱۹ نفر را زخمی کرد.

آقای ترامپ در این کنفرانس خبری که گاه حالت مشاجره داشت گفت تظاهرکنندگانی که علیه هوداران برتری سفیدپوستان در شهر شارلوتزویل جمع شده بودند رفتاری خشونت بار داشتند و بخشی از مسئولیت خشونت ها بر دوش آنهاست.

رئیس جمهور آمریکا گفت در میان کسانی که در حمایت از مجسمه لی جمع شده بودند هم مثل طرف دیگر “آدم های خوبی وجود داشت.”

او ابتدا روز شنبه در بیانیه ای “بسیاری از طرف های” درگیری را محکوم کرده بود.

اما آن بیانیه با واکنش گسترده و شدید حتی جمهوری خواهان روبرو شد که گفتند او باید به صراحت گروه های راست افراطی سفیدپوست مانند کوکلوکس کلان ها، نئونازی ها و نژادپرستان را محکوم می کرد.

او روز دوشنبه در بیانیه ای چنین کرد و روز سه شنبه در کنفرانس خبری خود در نیویورک توضیح داد که چرا با تاخیر چنین کرده: “خیلی هم صبر نکردم. می خواستم مطمئن شوم که چیزی که دیده ام درست است. بیانیه اولم مشکلی نداشت اما نمی شود بیانیه ای خیلی صریح منتشر کرد درحالی که هنوز واقعیت ها را نمی دانید.”