جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » الشرق ‌الاوسط: قطر برای جنگ در مرزهای سعودی توطئه‌چینی می‌کند/ اسناد توطئه دوحه با تهران، حزب‌الله و حوثی‌ها علیه ریاض در سال ۲۰۰۹

الشرق ‌الاوسط: قطر برای جنگ در مرزهای سعودی توطئه‌چینی می‌کند/ اسناد توطئه دوحه با تهران، حزب‌الله و حوثی‌ها علیه ریاض در سال ۲۰۰۹

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط اسنادی را منتشر کرده که نشان می‌دهد قطر در برافروختن آتش جنگ در مرزهای جنوبی پادشاهی سعودی در سال 2009 مشارکت داشته است.

این روزنامه بر اساس اسنادی که یک مقام امنیتی در گروه علی عبدالله صالح رئیس جمهوری مخلوع یمن فاش کرده، نشان داد که قطر، ایران، شبه‌نظامیان حزب‌الله و حوثی‌ها دست به جنگ‌افروزیعلیه سعودی زده‌اند.

این اسناد نشان می‌دهند که قطر در طی سال‌های 2000 تا 2013 با شبه نظامیان حوثی در ارتباط بوده و تحت پوشش کمک به بازسازی صعده در یمن، منابع مالی در اختیار حوثی‌های قرار می‌داده است.

همچنین قطر در آزادسازی تعداد زیادی از دستگیر‌شدگان حوثی از زندان‌های صالح مخلوع نقش میانجیگری داشته است.

محمد الولص، سیاستمدار یمنی، این اسناد را در اختیار پادشاهی سعودی قرار داده و به نوشته الشرق‌الاوسط، براساس این اسناد قطر از ابتدای سال 2000 میلادی و 4 سال قبل از جنگ صعده، به صورت پنهانی از حوثی‌ها حمایت می‌کرده است.

این کمک‌های مالی به صورت پرداخت مبلغ صدهزار دلار به یحیی قاسم عواضه، فرمانده حوثی بود.

از دیگر کمک‌های قطر به حوثی‌ها ارسال بیش از 100 دستگاه مخابراتی برای برقراری تماس عبدالملک حوثی‌ها با تهران و حزب‌الله لبنان و 5 دستگاه خودروی زرهی بود. قطر همچنین بین سال‌های 2007 و 2008 ده‌ها کارشناس حزب‌ الله را به صعده منتقل کرده که به حوثی‌ها آموزش نظامی بدهند.

2 سال پیش از آنکه در سال 2009 حوثی‌ها به مرز سعودی حمله کنند، قطر با همکاری ایران وسایل جدید مخابراتی، دوربین‌های دید شب، مواد منفجره و تجهییزات ساخت مین در اختیار حوثی‌ها قرار دادند.