شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ۳۵مین جلسه «شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد» با عنوان «وضعیت حقوق بشر در نظام جمهوری اسلامی ایران»

۳۵مین جلسه «شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد» با عنوان «وضعیت حقوق بشر در نظام جمهوری اسلامی ایران»

روز دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ ۱۲ژوئن ۲۰۱۷ نشست جانبی ۳۵مین جلسه «شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد» با عنوان «وضعیت حقوق بشر در نظام جمهوری اسلامی ایران» در شهر ژنو سوئیس به همت دکتر حسن نایب هاشم و خانم آینده آزاد از سازمان حقوق بشری «سودویند» برگزار شد.

در این نشست نیما حسابیان به عنوان نماینده نوکیشان مسیحی ،رضا امیری نماینده هموطنان اهل تسنن ،سیمین فهندژ نماینده هموطنان بهایی در سازمان ملل متحد، دریا صفایی به عنوان نماینده بانوان ورزشکار، نادر زندی سخنران در ارتباط با اعدامها در ایران، ژاله تبریزی نماینده زنان تحت خشونت در ایران و علی عباسی زاده نماینده انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر شرکت داشتند.

در این نشست نیما حسابیان گزارشی در ارتباط با مشکلات زنان مسیحی در ایران و خشونتها و تبعیضهایی که بر آنها تحمیل میشود ارائه داد، آنگاه رضا امیری با توصیف وضعیت اسفبار زندانیان اهل تسنن در زندان رجایی شهر، گزارشی را در این ارتباط برای حضار قرائت کرد و گفت زندانیان اهل تسنن که نام زندانیان گمنام را بر خود نهاده اند بدون تفکیک جرائم در کنار زندانیان خطرناک بسر می برند، در اکثر موارد از حق داشتن وکیل و تماس با خانواده محروم میباشند و بهداشت، تغذیه، عدم دسترسی به درمان و ارتباط با محیط بیرون سبب مرگ خاموش این زندانیان مظلوم است.
سیمین فهندژبا اشاره به قتل آقای فرهنگ امینی به دلیل بهایی بودن، و آزادی قاتلان ایشان توسط قوه قضائیه، گزارشی از نقض مستمر حقوق هموطنان بهایی توسط نظام حاکم بر ایران را ارائه داد.

در بخش دیگری از این نشست دریا صفایی با اشاره به مشکلات کلی زنان در ایران گزارشی از وضعیت بانوان ورزشکارایرانی را ارائه کرد، و گفت با وجود حجاب اجباری هیچ گاه بانوان ورزشکار ایرانی نمی توانند در شرایط عادلانه و مساوی در مسابقات ورزشی شرکت کنند.

نادر زندی به وضعیت اعدامها در ایران پرداخت و با ارائه گزارش کاملی گفت ار آغاز سال جدید میلادی ۲۲۷ نفر در ایران اعدام شدند که ۴ نفر از آنها نوجوان و ۴ نفر نیز در ملا عام به دار آویخته شدند، دست یکی از اعدامیان در زندان عادل آباد شیراز را دو هفته قبل از اعدام قطع کرده بودند و هم اکنون ۱۶ نوجوان دیگر در صف اعدام میباشند.

ژاله تبریزی نیز گزارشی در ارتباط با اعمال خشونت و تبعیض علیه زنان ارائه کرد و گفت اصل مخالفت با «سند۲۰۳۰» این است که نمی خواهند حقوق زنان را رعایت و به آن احترام بگذارند.
در نهایت علی عباسی زاده نماینده «انجمن جهانی حقوق بشر» گزارشی را درارتباط با نقض مستمر حقوق بانوان ایرانی توسط نظام حاکم بر ایران ارائه کرد و گفت قوانین جاری در ایران گرچه نام اسلامی بر خود دارد ولی کاملا بر خلاف اصول اساسی قوانین اسلامی، مبتنی بر تبعیض میان زن و مرد است.

علی عباسی زاده گفت در ایران مردان از لحاظ شغل و موقعیت اجتماعی جایگاه برتری نسبت به زنان دارند، و یکی دیگر از موارد بارز تبعیض جنسی در ایران عدم آزادی مسافرت برای زنان شوهردار بصورت تنها ست، و این به این دلیل است که قانون زن را به عنوان یک فرد انسانی مستقل نمی شناسد، بلکه او را به صورت یک نیمه انسان وابسته به امر شوهر قلمداد میکند.