پلیس بریتانیا در اولین ساعات بامدادی به یک آپارتمان در شهر «شورهام» در جنوب این کشور و در ۹۳ کیلومتری جنوب لندن حمله و یک لیبیایی به نام علاء زکری را دستگیر کرد. زکری ۵ سال است که در بریتانیا زندگی می‌کند و به آموزش خلبانی مشغول بوده است.

زکری صاحب یک فروشگاه لوازم الکترونیکی به نام «کامپیوتر افق» در کشور لیبی است و خانواده او در شهر طرابلس زندگی می‌کند. مادر زکری به نام دکتر امل عزوز، در کشور مالت به یک روزنامه بریتانیایی گفت که پسرش در آپارتمانی در بالای یک مغازه سلمانی در شهر شورهام در نزدیکی شهر معروف برایتون زندگی می‌کرده است.

علاء زکری، ۲۳ سال دارد و روز دوشنبه توسط نیروهای ضد تروریستی بریتانیا دستگیر شد. او مظنون به دست داشتن در کشتار شهر منچستر است که سلمان العبیدی، دیگر شهروند لیبیایی روز دوشنبه گذشته عامل یک بمبگذاری انتحاری در یک سالن کنسرت موسیقی بود. اما مادر زکری در گفتگو با روزنامه بریتانیایی گاردین این موضوع را انکار کرد و گفت پسرش موسس یک شرکت بوده و از عملیات تروریستی و افراطی دور بوده است. تاکنون ۱۶ نفر در ارتباط با بمبگذاری شهر منچستر دستگیر شده اند.

 

گستردگی جستجوها

 

صاحب مغازه سلمانی در همسایگی آپارتمان زکری، به نام ویولت مایندا، به گاردین گفت از شنیدن امکان دست داشتن زکری در حادثه منچستر بسیار تعجب کرده، زیرا آن حادثه ۴۲۴ کیلومتر دورتر از این شهر بوده واو زکری را «جوان بسیار خوبی» توصیف کرد.

روزنامه بریتانیایی «تایمز» نوشت که زکری در سن ۱۸ سالگی از طرابلس به بریتانیا آمده و در دانشکده «نورت بروک» مشغول تحصیل بوده و امتحانات خود در رشته خلبانی را تمام کرده است.

به گزارش العربیه، دستگیری زکری حکایت از گستردگی جستجوهای پلیس امنیتی بریتانیا برای دستگیری تمامی عوامل بمبگذاری شهر منچستر دارد.

 

با دوست دخترش در این آپارتمان زندگی می‌کرد

 

روزنامه بریتانیایی «سان» با آشنایان زکری در این شهر گفتگو کرد و یکی از آنها گفت که زکری با دوست دخترش از ۲ سال پیش در این آپارتمان زندگی می‌کرده است. روزنامه دیلی میل هم نوشت که زکری به مدت ۳ سال مشغول تحصیل در رشته خلبانی بوده و «در منزل یک زن و شوهر بریتانیایی زندگی می کرده است که ۶۵ و ۷۰ سال سن دارند و پس از آن با دوست دختر بریتانیایش به این آپارتمان نقل مکان کرده است». خانم بریتانیایی به دیلی میل گفت که زکری «هرروز نماز می‌خوانده، ولی هیچ نشانه‌ای از افراطی‌گری در او ندیده است».

زکری در صفحه فیسبوک خودش نوشته که در «مدرسه آمریکایی تریپولی» درس خوانده است. او در بریتانیا و در شهر ساحلی برایتون اقامت داشته است و به گزارش العربیه در این صفحه ۲ عکس از او وجود دارد که هیچ نشانه‌ای از افراطی‌گری دینی در آنها دیده نمی‌شود.