جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » گزارش معاون وزیر بهداشت درباره علت درگذشت ناگهانی هاشمی رفسنجانی

گزارش معاون وزیر بهداشت درباره علت درگذشت ناگهانی هاشمی رفسنجانی

 محمد حاجی آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت در خصوص علت درگذشت مرحوم هاشمی رفسجانی با اشاره به ایست کامل قلبی ایشان در ساعت 18 روز گذشته، گفت حتی اگر  به مراکز درمانی دیگر هم‌ مراجعه می‌کردند به دلیل وقفه کامل قلبی اقدامات درمانی شفا بخش نبود.

محمدحاجی آقاجانی در ادامه اظهارتش افزود: پس از وقفه کامل قلب در ساعت شش بعد ازظهر، ایشان را به نزدیکترین محل درمانی که بیمارستان شهدای تجریش بود انتقال دادند. در لحظه ورود به بیمارستان هبچگونه از علایم حیاتی را نداشتند،  به محض ورود به اورژانس بیمارستان، اقدامات درمانی شامل احیا، تنفس مصنوعی و ماساژ قلبی و تزریق انواع دارو برای بازگشت ضربان قلب توسط تیم پزشکی شامل متخصصین قلب، بیهوشی، طب اورژانس و گروه پرستاری صورت گرفت که متاسفانه پس از 90  دقیقه اقدامات درمانی و اورژانسی،در ساعت 19:30 روز یکشنبه فوت کامل ایشان پذیرفته شد.

معاون درمان وزیربهداشت: همان موقعی که آقای هاشمی رفسنجانی را به اورژانس آوردند، ایشان دچار وقفه کامل قلبی و تنفسی بود، نه نفس میکشید و نه قلبش ضربان داشت… از این لحظه اقدامات لازم برای احیاِء قلب و تنفس توسط تیم کامل متخصص آغاز شد و 90 دقیقه به طول انجامید، اما بی نتیجه بود و در ساعت هفت و نیم درگذشت ایشان اعلام شد!


گروه اجتماعی- رجانیوز به نقل از گزارش فارس، محمد حاجی آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت در نشست خبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در کمک رسانی به آیت الله رفسنجانی کوتاهی شده است، گفت : ایشان نپذیرفته بودند تیم پزشکی همراهشان باشد و فقط در سفرهای شهرستان می‌پذیرفتند. ایشان زمانی که به اورژانس منتقل شدند دچار وقفه کامل قلبی و تنفسی بوده ولی فوری متخصص قلب، بیهوشی، اورژانس و پرستار زبده حضور یافته و همه اقدامات اعم از احیا، تنفس مصنوعی، ماساژ قلبی و تزریق انواع دارو انجام شد.آیت‌الله هاشمی زمینه بیماری قلبی داشتند و پیشتر به پزشکان مورد اعتماد خودشان مراجعه کرده ولی مشکل جدی نداشتند که کار روزانه را دچار اختلال کند.
آقاجانی درباره صحبت وزیر بهداشت گفت: آیت الله هاشمی از زمانی که وارد بیمارستان شدند تیم تخصصی همه اقدامات ممکن را انجام و کار بیشتری در هیچ مرکز دیگری نیز نمی شد انجام داد.ایشان تیم پزشکی را مستمر کنار خود نپذیرفته بودند و درباره آخرین پرونده پزشکی ایشان از پزشکان خودشان باید سؤال شود و من در تیم پزشکی ایشان نبودم؛ اما سکته قلبی در این سن و با توجه به سابقه بیماری قلبی دور از ذهن نیست.ایشان زمانی که به اورژانس منتقل شدند دچار وقفه کامل قلبی و تنفسی بوده ولی فوری متخصص قلب، بیهوشی، اورژانس و پرستار زبده حضور یافته و همه اقدامات اعم از احیا، تنفس مصنوعی، ماساژ قلبی و تزریق انواع دارو انجام شد.همچنین تعبیه ضربان ساز مصنوعی قلب نیز انجام و اقدامات لازم 90 دقیقه به طول انجامید ولی در نهایت ایشان ساعت 19 و 30 دار فانی را وداع گفتند.
 معاون درمان وزارت بهداشت با تشریح جزئیات ۹۰ دقیقه احیای مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی گفت: مرحوم هاشمی رفسنجانی فقط در هنگام سفر اجازه همراهی تیم پزشکی همراه را با خود می دادند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد آقاجانی – معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در روند درمان آیت الله هاشمی کوتاهی صورت نگرفته است، اظهار داشت: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی فقط در سفر تیم پزشکی همراه می‌پذیرفتند و در سایر موارد، تیم پزشکی همراهشان نبوده چراکه خودشان نمی‌پذیرفتند.

آقاجانی با بیان اینکه مرحوم هاشمی رفسنجانی فقط در سفر تیم پزشکی همراه می‌پذیرفتند، افزود: در سایر موارد، تیم پزشکی همراهشان نبوده چراکه خودشان نمی‌پذیرفتند.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به مناسب بودن وضعیت جسمانی و روحی ایشان، افزود: وی زمینه بیماری قلبی داشتند و در این سن با وجود زمینه بیماری قلبی احتمال سکته قلبی و‌ به دنبال آن فوت، دور از ذهن نیست.

از سوی دیگر، وزیر بهداشت نیز وجود هرگونه ابهام و اشکالی را در زمینه پرونده پزشکی آیت‌الله هاشمی رد کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی صبح امروز در حاشیه مراسم وداع با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که هم اکنون در حسینیه شماره یک جماران در حال برگزاری است در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر وجود پرونده پزشکی درباره آیت‌الله هاشمی، اظهار کرد: هیچ پرونده‌ای در این زمینه وجود ندارد و هیچ ابهامی در آن وجود ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره استفاده رسانه‌های خارجی از سخنان روز گذشته وزیر بهداشت مبنی بر نبود تیم پزشکی همراه با آیت‌الله در هنگام حادثه، اظهار کرد: غربی‌ها غلط می‌کنند که از این موضوع سوء استفاده می‌کنند. باز هم تأکید می‌کنم که ابهامی در این زمینه وجود ندارد و همه چیز روشن است.