شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » همکاری نظامی ایران و روسیه ؟!

همکاری نظامی ایران و روسیه ؟!

وزیر، واژه ها را به درستی به کار نبرده است/هیچ کشور خارجی در ایران پایگاه نظامی ندارد/حتی یک وجب از خاک ایران در اختیار روسیه قرار نگرفته است

پیش از این، نام پایگاه هوایی شهید نوژه همدان در ذهن‌ها با کودتایی شکست‌خورده از سوی برخی افسران نیروی هوایی علیه جمهوری اسلامی تداعی می‌شد، ولی در روزهای گذشته، بار دیگر نام این پایگاه هوایی به صدر اخبار داخلی و خارجی آمد.

به گزارش «تابناک»، ماجرا از این قرار بود که چند روز پیش، با فرود هواپیماهای جنگنده روسی در پایگاه هوایی شهید نوژه همدان در ایران ـ که به دنبال توافق ایران و روسیه برای جنگ با داعش انجام شد ـ  بار دیگر خبر و نام این پایگاه پر آوازه بر سر زبان ها افتاد.

parlement

بنا بر این گزارش، در آغاز کار، از یک سو میزان درستی این خبر و البته نحوه این حضور در پرده‌ای از ابهام قرار داشت و از سوی دیگر برخی منتقدان، از تعارض آن با اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می گفتند، زیرا بنا بر قانون اساسی کشورهای دیگر، امکان داشتن پایگاه نظامی در ایران را حتی برای مقاصد صلح‌آمیز ندارند.

با این حال شایعات مطرح در این باره، حکایت از قرار دادن پایگاه هوایی همدان در اختیار نیروی هوایی روسیه داشت و همین عامل باعث واکنش نمایندگان مجلس شد، به گونه ای که رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز چهارشنبه، در پاسخ به تذکری در این باره و با تأکید بر اینکه با روسیه در موضوع منطقه همکاری داریم، گفت: ایران به هیچ وجه هیچ پایگاه نظامی به روسیه و به هیچ کشوری نداده؛ بنابراین، استقرار پایگاه نظامی برای روسیه را تکذیب می‌کنیم.

علی لاریجانی در پاسخ تذکر فلاحت‌پیشه در مورد حضور جنگنده‌های روسیه در پایگاه هوایی شهید نوژه همدان گفت: اخطار شما ناظر بر اصل 146 قانون اساسی است که طبق آن‌ استقرار هرگونه پایگاه نظامی خارجی در کشور ممنوع است؛ بنابراین، پایگاهی در اختیار هیچ کسی قرار ندادیم.

وی ادامه داد: اینکه ما با روسیه به عنوان متحد در مسائل منطقه به خصوص در سوریه همکاری داریم به معنای این نیست که پایگاهی به روسیه از نظر نظامی دادیم؛ پس اگر کسی این موضوع را در رسانه‌ها مطرح کرده، تکذیب می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما با روسیه همکاری داریم و آن‌ را علنی مطرح کرده‌ایم گفت: این همکاری به دلیل بحران تروریستی است که برخی کشورهای مخرب منطقه و آمریکایی‌ها راه انداخته‌اند. آن‌ها شرایطی را در منطقه ایجاد کرده‌اند که فکر می‌کنیم در این وضعیت، روسیه تلقی درستی از منطقه یافت و در یک سال اخیر، همکاری‌اش را با ما در زمینه حل بحران تروریستی در منطقه آغاز کرد.

لاریجانی با بیان اینکه همکاری ایران و روسیه در مسأله سوریه نزدیک است، گفت: فکر می‌کنیم بعد از این مدت، روشن شد که نظریات ایران از ابتدا در مورد سوریه درست بود، به گونه ای که مقاومت می‌کرد، بحران‌آفرینی‌ها در سوریه باعث جرقه زدن آتش در کل منطقه می‌شود.

وی با ابراز خوشنودی از اینکه روسیه در مسأله یمن نیز توجه بیشتری دارد، گفت: آرای ما در حل بحران تروریستی در منطقه با روسیه نزدیک است و همکاری می‌کنیم؛ اما  به هیچ وجه هیچ پایگاه نظامی، نه به روسیه و نه به کشور دیگری در ایران داده نشده است.

ولی این ماجرا به اینجا ختم نشد و وزیر دفاع در نشست خبری خود، به تشریح آخرین دستاوردها و برنامه‌های وزارت دفاع در تجهیز و پشتیبانی از نیروهای مسلح و موضوعات دیگر مرتبط با این وزارتخانه پرداخت.

وزیر دفاع در این باره گفت: حضور هواپیماهای روسی ربطی به مجلس ندارد!  سردار حسین دهقان در آغاز سخنان خود گفت: ما به هیچ عنوان پایگاهی در اختیار روسه ا نگذاشتیم و طرح این موضوع نوعی مغلطه است، بلکه ما تسهیلاتی برای عملیات مورد توافق طرفین علیه داعش در سوریه در اختیار آنها گذاردیم.

سردار دهقان افزود: تا هر زمان که لازم باشد به روس ها اجازه استفاده از پایگاه هوایی نوژه را خواهیم داد و شاید هواپیماهای آنها در آنجا مسلح شوند، یا تغییرات جزئی هم صورت بگیرد.

دهقان در پاسخ به سؤالی درباره اعتراض نمایندگان مجلس و اینکه حضور هواپیماهای روسی در ایران باید در مجلس بررسی شود، گفت: این موضوع ربطی به مجلس ندارد. این کار تصمیم نظام در راستای مقابله با داعش و تروریستها در سوریه بوده است.

همین گفته وزیر باعث شد تا موجی از اعتراضات از سوی نمایندگان مجلس روانه وزارت دفاع شود. برخی نمایندگان بر این باور بودند که وزیر، واژه ها را به درستی به کار نبرده است و برخی نیز با اعتراض بر صحبت های وزیر دفاع تأکید داشتند که مجلس در رأس امور است.

شهباز حسن پور در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: به نظر می رسد، این خبر واقعی نباشد، چون دهقان جایگاه مجلس را می داند و اعتقاد راسخی به در رأس امور مجلس دارند و تصور می کنم، اگر این سخن، که گفته می شود سوختگیری هواپیماهای روسی، ربطی به مجلس ندارد از سوی وی بوده باشد، قطعا آن را اصلاح خواهد کرد.

این نماینده مجلس گفت: بر اساس قانون اساسی، همه اختیارات در تصمیم گیری های کلان کشوری با مجلس است و حتی زمانی که موضوعی در شورای عالی امنیت ملی مورد بحث و تصمیمم گیری قرار می گیرد، رئیس مجلس به عنوان نماینده وکلای ملت در آنجا حضور دارد و تصیمات را با نمایندگان در میان می گذارد.

نماینده سیرجان افزود: هیچ کشور خارجی در ایران پایگاه نظامی ندارد، ایران یک کار مشترکی را با کشور روسیه در حال انجام دادن است و این کار ارتباطی به امروز و دیروز ندارد. ما سال هاست با روسیه همکاری داریم و در گذشته نیز این کار انجام شده؛ این کار در واقع با اجازه بزرگان نظام انجام گرفته، ولی حتی یک وجب از خاک ایران در اختیار روسیه قرار نگرفته است.

محمد حسین فرهنگی، دیگر مجلس شورای اسلامی در این باره اظهار نظر کرده و اظهار داشته: بعید می دانم که دهقان چنین جمله ای گفته باشد! شاید منظور وی این بوده که موضوع همکاری های نظامی، امری معمول و مرسوم بوده است!

وی گفت: به نظر می رسد که منظور وزیر دفاع با توجه به همکاری های دوجانبه ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم، نیاز نداشتن به مصوبه مجلس بوده، که البته این برداشت درستی است، چون این مقوله نیز از نمونه ها و مسائل همکاری بین دو کشور است و به مانند رزمایش های مشترک و اقداماتی نظیر این است که علاوه بر ایران در کشورهای دیگر جهان نیز وجود دارد.

علیرضا رحیمی، نماینده تهران نیز در این باره گفت: ما نحوه استفاده هواپیماهای روسی از پایگاه نوژه را در قالب همکاری های نظامی بین دو کشور می دانیم؛ به عبارت دیگر، در اختیار گذاشتن زمین یا پایگاه برای کشور روسیه نبوده، زیرا غیر از این می تواند حمل بر نفی استقلال کشور باشد.

رحیمی در ادامه افزود: البته پیش از این، توافق نامه همکاری نظامی به ویژه در راستای حمایت از محورهای مقاوت در سوریه با کشور روسیه، از سوی مقامات رسما اعلام شده و حتی علاوه بر این، توافق نامه ها همکاری های دیگری نیز در بین دو کشور وجود دارد.

این نماینده مجلس گفت: اما تا کنون مجلس شورای اسلامی از وزارت دفاع و پشتیبانی رسما درخواست نکرده تا این توافق نامه ها را در اختیار نمایندگان گذارد، یا حتی درباره آن به مجلس توضیح دهند؛ بنابراین، مجلس کامل در جریان جزئیات آن نیست، ولی هر زمان که بخواهد، می تواند از وزیر دفاع درخواست کند تا درباره موضوع برای نمایندگان ملت شفاف سازی کند.

رحیمی همچنین درباره اظهارات وزیر دفاع درباره فرود هواپیماهای روسی در پایگاه هوایی نوژه نیز گفت: وزیر که اعلام کرده اند، صحبت هایشان این گونه نبوده و امروز نیز معاون وزارت دفاع گفته های وزیر را اصلاح کرد و علاوه بر این نیز قرار است درباره این موضوع روشنگری رسانه ای داشته باشند.

وی در ادامه افزود: بنا بر گفته امام، مجلس در رأس امور است و بیان اینکه موضوعات امنیتی اینچنینی ربطی به مجلس ندارد، سخن درستی نیست؛ اما گویا منظور وزیر از این حرف، لزوم تصویب آن در مجلس بوده و مقصود از این بیان این بود که تصمیم شواری عالی امنیت ملی برای این کار کافی بوده است.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: البته موضوع از سوی نمایندگان در حال پیگیری است و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست جلسه غیر علنی با وزیر دفاع را داشتند تا موضوع کامل بررسی شود. در واقع در این جلسه، نمایندگان مجلس می توانند درباره توافق صورت گرفته نیز پرسش های خود را از وزیر بپرسند تا اگر ابهامی هم در این باره هست، رفع شود.

shamkhaniazتوضیحات شمخانی درباره رابطه تهران و مسکو

شمخانی‌ گفت: روابط همه‌ جانبه ایران و روسیه که مبتنی بر تامین منافع ملی و در قالب همکاری‌های راهبردی در جریان است، صرفا در حوزه مبارزه با تروریسم نبوده و ابعاد گسترده‌تری را شامل می‌شود.

به گزارش ایسنا، دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: هماهنگی نزدیک ایران، روسیه و سوریه در اجرای عملیات‌های اخیر علیه تروریست‌های تکفیری در سوریه، راهبرد تاخیری آمریکا برای تحمیل اراده خود در معادلات امنیتی سوریه را با شکست رو به‌ رو کرد.

شمخانی با اشاره به تلاش آمریکا و متحدان منطقه‌ای این کشور برای عدم ضربه‌پذیری تروریست‌هایی که تحت عناوین جعلی معارض معتدل جنایت‌های بی‌شماری را علیه مردم سوریه مرتکب شده‌اند، گفت: برای ناکام گذاردن عملیات تاخیری آمریکا و متحدانش در عملیات اخیر و بر خلاف منویات آنان ضربات تعیین‌کننده‌ای از زمین و هوا به تروریست‌های تکفیری در سوریه وارد شد.

دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی حجم عظیم خبرپراکنی رسانه‌های غربی و سعودی در خصوص همکاری مشترک ایران، روسیه و سوریه در عملیات اخیر را با هدف جنگ روانی به منظور پوشش دادن به شکست سنگین متحدانشان در مناطق تدمر، ادلب، حومه لاذقیه و ریف حلب ذکر کرد و ادامه داد: برخی کشورهای غربی و عربی که توهم قدرتمندی در تغییر معادلات منطقه‌ای دارند، در عملیات اخیر اسیر ابتکار عمل سیاسی، دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی شدند.

شمخانی با اشاره به برخی اظهارنظرهای غیر دقیق در خصوص همکاری ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم افزود: روابط همه‌جانبه ایران و روسیه که مبتنی بر تامین منافع ملی و در قالب همکاری‌های راهبردی در جریان است، صرفا در حوزه مبارزه با تروریسم نبوده و ابعاد گسترده‌تری را شامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هماهنگ‌سازی ظرفیت یکی از قدرتمندترین نیروی‌های هوایی جهان برای دفاع از مردم مظلوم سوریه و مقابله با تهدیداتی که می‌تواند امنیت ملی جمهوری اسلامی را مخدوش کند، حاکی از ابتکار عمل و اقتدار سیاسی و دفاعی ایران است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، نماینده مقام معظم رهبری با اشاره به پیچیده و فراگیر بودن پدیده تروریسم و تهدیداتی که از این زاویه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار داده است، تصریح کرد: ایجاد بازدارندگی در قبال تهدیدات به ویژه خطر تروریسم تکفیری راهبرد غیر قابل تغییر کشورمان بوده و از مجموعه ظرفیت‌های داخلی و خارجی برای تحقق مقتدرانه این راهبرد به صورت مستمر استفاده خواهیم کرد.

ali-larijaniانتقاد شدید لاریجانی به اظهارات وزیر دفاع

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سخنان وزیر دفاع تاکید کرد: باید ادب حکمرانی رعایت شده و به درجات نظام توجه کافی شود.

به گزارش مهر، در ابتدای جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی رئیس مجلس ضمن تبریک هفته دولت گفت: یاد شهدای انقلاب باهنر رجایی و شهدای دولت را گرامی می داریم. این دو شهدای گرانقدر با سوابق مبارزاتی ارزنده ای که داشتند و روحیه وارستگی و شیفتگی به خدمت انصافا الگوی بسیار مناسبی برای مدیریت در نظام جمهوری اسلامی بودند و هستند.

نماینده مردم قم ادامه داد: مسئولان هم باید به این ساختار زیستی و مدیریتی در اداره کشور توجه بیشتری کنند.

لایجانی برای ارواح مطهر این دو شهید گرانقدر آرزوی علو درجات کرده و به خانواده های محترم آنها  عرض ارادت کرده و برای همه خدمتگزاران در دولت آرزوی توفیق کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به پایگاه هوایی در همدان گفت: در مورد پایگاه هوایی در همدان که در مجلس در جلسه قبل نیز تذکری داده شد من توضیح دادم که ما هیچ پایگاهی به هیچ کشوری ندادیم و این امر موقتی بود برای سوخت گیری و به همین دلیل هم احتیاج به کسب مجوز از مجلس نداشت.

وی ادامه داد: طبق قانون اساسی دادن پایگاه نظامی به بیگانگان ممنوع است و نظام هم این کار را نکرد.

وی تصریح کرد: لازم است به وزیر دفاع تذکر دهم که نسبت به مجلس درست حرف نزدند و باید ادب حکمرانی را در این مسائل رعایت می کردند.

لاریجانی اظهار داشت: امام خمینی (ره) فرمودند که مجلس در راس امور است بنابراین در نظام باید هم در بیان مطالب و هم در اجرا به این موضوع توجه داشت لذا از همه دوستان می خواهم که به این ساختار نظام و درجات نظام توجه کافی داشته باشند.

13950526تمام نیروهای روسیه پایگاه همدان را ترک کرده‌اند

سفیر روسیه در ایران تایید کرد که استفاده از پایگاه هوایی همدان برای حمله به مواضع تروریست‌ها در سوریه با تصمیم رهبران دو کشور ممکن خواهد بود.

به گزارش ایسنا، لوان جاگاریان سفیر مسکو در تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفکس درباره پایان استقرار بمب‌افکن‌ها و جنگنده‌های روس در پایگاه هوایی همدان گفت: نیروی هوایی روسیه ممکن است در صورت نیاز با تصمیم رهبران هر دو  کشور استفاده از پایگاه هوایی در ایران را از  سر بگیرد.

وی با تاکید بر لزوم دستیابی به راه حلی برای پایان دادن به بحران سوریه گفت: مسکو امیدوار است ایران و روسیه همکاری متقابل در روند حل بحران سوریه را تقویت کنند.

این دیپلمات روسی در ادامه با بیان اینکه تمام نیروهای روسیه در حال حاضر پایگاه هوایی همدان را ترک کرده‌اند تاکید کرد: مسکو هیچ مانعی برای استفاده از زیر بنای ایران شامل پایگاه هوایی همدان برای حمله به مواضع تروریست‌ها در سوریه نمی‌بیند.