سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » انتقاد از حجاب اجباری و برخوردها با زنان در برنامه زنده تلویزیون ایران/

انتقاد از حجاب اجباری و برخوردها با زنان در برنامه زنده تلویزیون ایران/

در حالی که ده‌ها زن در ایران فقط به دلیل اعتراض به حجاب اجباری با محکومیت‌های طولانی زندان رو به رو هستند، در یک مناظره تلویزیونی، مهدی نصیری، مدیرمسئول سابق روزنامه کیهان از برخوردهای انجام شده در رابطه با حجاب انتقاد کرد و گفت که الزام حکومت به حجاب از عوامل تضعیف حجاب بوده است.

آقای نصیری که از چهره‌های شناخته شده گروه موسوم به اصولگرا در ایران محسوب می‌شود در بخشی از برنامه زاویه، که چهارشنبه ۲۶ شهریور، ساعت ده شب به وقت تهران از شبکه ۴ تلویزیون سراسری ایران پخش شد گفت که طبق آمار وزارت ارشاد ۷۰ درصد جامعه ایران مخالف حجاب اجباری هستند.

آقای نصیری با اشاره به اینکه این آمار به طور عمومی منتشر نشده است از اینکه از یک “موسسه بی‌طرف” برای تهیه آمار و نظرسنجی درباره حجاب استفاده نشده و یا اگر هم شده نتایج آن “چون مطلوب نبوده منتشر نشده”، انتقاد کرد.

او در این برنامه از اینکه ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب در جامعه ایران با پدیده “شل حجابی” و “گرایش به بی حجابی” رو به رو هستند ابراز نگرانی کرد.

او گفت که تجربه چهل سال نشان داده که الزام حکومت به حفظ حجاب عامل تضعیف حجاب بوده است و “این روند نه منطقی و نه عقلی و شرعی نباید ادامه یابد.”

او گفت که وقتی اکثریت افراد جامعه با قانون حجاب اجباری مخالف‌اند، حکومت باید این قانون را کنار بگذارد چون قابل اجرا نیست.

آقای نصیری با بیان این که “اصرار حاکمیت به الزام حجاب منجر به دو قطبی شدن جامعه شده است”، و با اشاره به تجربه ممنوع بودن استفاده از ویدیو و ماهواره در ایران گفت: “در نهایت و دیرهنگام به عدم الزام حجاب می‌رسیم.”

آقای نصیری از اینکه حساسیت و برخورد با بی‌حجابی بیشتر از برخورد با فقر و بی‌عدالتی است انتقاد کرد.

او گفت مثلا اگر در جامعه، اگر یک دختر ۱۲ ساله در زباله ها در حال جستجو باشد توجهی به آن نمی‌شود “اما اگر همین دختر حجابش را بردارد، می‌شود یک مساله جدی و اگر یک ویدئویی هم بگیرد که صد متر راه می‌رود می‌شود یک مساله اساسی.”

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که ده‌ها زن و دختر ایرانی به دلیل اعتراض و مخالفت با حجاب اجباری با احکام سنگین رو به رو شده‌اند.

بحث اعتراض به حجاب اجباری در سال‌های اخیر در قالب حرکت‌های مختلف مدنی تشدید شده است.

حرکت اعتراضی دختران خیابان انقلاب موضوع حجاب اجباری را به یکی از موضوعات اصلی فضای سیاسی و اجتماعی ایران بدل کرد.

عفو بین الملل گزارش داده است که سال ۱۳۹۷ حداقل ۳۹ نفر در ارتباط با اعتراض به حجاب اجباری در ایران دستگیر و به زندان محکوم شدند.

پیامک‌های احضار برای بی‌حجابی در خودرو و سرگردانی مردم

عکس از روزنامه همشهری
توضیح تصویر، روزنامه همشهری در گزارشی از شلوغی مرکز پلیس امنیت اخلاقی در خیابان وزرا تهران خبر داد و نوشت: “خیابان وزرا شلوغ و پرترافیک است؛ خیابانی که مدت‌هاست وعده‌گاه کسانی شده که متهم به بدحجابی‌اند.”

بحث درباره حجاب اجباری در تلویزن ایران در حالی مطرح شده که همچنان ارسال پیامک‌ها از جانب پلیس امنیت اخلاقی برای تعدادی از مالکان خودرو در تهران در ارتباط با کشف حجاب در داخل خودرو و احضار آنها به ساختمان پلیس امنیت اخلاقی در خیابان وزرا (خیابان خالد اسلامبولی) ادامه دارد.

روزنامه همشهری این هفته در گزارشی با عنوان “ترافیک در خیابان وزرا | ماجرای پیامک‌های بدحجابی چیست؟” به سراغ دریافت کنندگان پیامک و مراجعه‌کنندگان به ساختمان پلیس امنیت اخلاقی در وزرا رفته است.

بر اساس این گزارش تعدادی از مراجعان می‌گویند که اصلا خودرو آنها در محلی که گزارش شده نبوده است و با وجود ارائه مدارک برای گرفتن خودرو خود یا رفع پیگرد مجبور به امضای تعهدنامه شده اند.

حتی یک روحانی در توییتر نوشته است که برای او هم پیامک کشف حجاب آمده است.

رد شدن از پست Twitter, 1

پایان پست Twitter, 1

همشهری بر اساس اظهارات کسبه خیابان وزرا می‌گوید که به نظر می‌رسد در هفته اخیرارسال پیامک‌ها و احضار مالکان خودرو بیشتر بوده است.