جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آمريکا دو تبعه چين را به حملات سايبری برای سرقت اطلاعات کرونا و اسرار نظامی متهم کرد/دولت آمریکا کنسولگری چین در هوستون را تعطیل کرد/

آمريکا دو تبعه چين را به حملات سايبری برای سرقت اطلاعات کرونا و اسرار نظامی متهم کرد/دولت آمریکا کنسولگری چین در هوستون را تعطیل کرد/

طبق اسناد دادگاه که روز سه شنبه ۳۱ تير منتشر شد، وزارت دادگستری آمريکا عليه دو شهروند چينی به اتهام هک کردن شرکت‌های دفاعی و مراکز پژوهشی مرتبط با ويروس کرونا اعلام جرم کرده است.

جان دمرز، معاون دادستان کل امريکا

 

به گفته دادستانی آمريکا اين دو تبعه چين به نام‌های لی ژيائويو و دونگ ژياژی در يک کارزار گسترده حملات سايبری شرکت داشتند که هدف آن سرقت طراحی تسليحات، اطلاعات دارويی، منابع رمزنويسی نرم افزارها و حمله به شهروندان چينی مخالف حکومت در خارج بوده است.

به گزارش رويترز٬ سفارت چين در واشنگتن هنوز به اين خبر واکنش نشان نداده ولی دولت چين بارها حمله سايبری به آمريکا و ساير کشورها را تکذيب کرده است.در اعلام جرم نام هيچ شرکت و نهادی قيد نشده ولی دادستانی آمريکا می‌گويد اين تحقيقات پس از حمله هکرها به شبکه کامپيوتری يک تاسيسات هسته‌ای از دور خارج شده به نام «هامفورد» آغاز شده است.طبق اعلام جرم اين دو شهروند چينی حجم زيادی اطلاعات را از کامپیوترها در کشورهای مختلف جهان از جمله آمريکا، بريتانيا، استراليا، آلمان و بلژيک سرقت کرده اند.در اعلام جرم گفته می‌شود که اين دو نفر به عنوان کارمندان قراردادی وزارت امنيت چين فعاليت می کردند و اين نهاد اطلاعات لازم برای رخنه در نقاط ضعف سيستم‌های کامپيوتری را در اختيار آنها قرار داده است.

معترضان هنگ کنگی، دفتر دالای لاما و يک نهاد غيرانتفاعی مسيحی چينی نيز از جمله اهداف اين حملات سايبری بوده‌اند.

جان دمرز، معاون دادستان کل امريکا در زمينه امنيت ملی در يک نشست خبری مجازی گفت اين هکرها در مواردی هم برای خودشان کار می کردند و در يک مورد تلاش کردند از يکی از قربانيان خود معادل پانزده هزار دلار پول ديجيتال باج بگيرند.

او افزود «چين هم به جرگه شرم آور کشورهايی پيوسته که در ازای دريافت اطلاعات سرقت شده توسط هکرها به آنها پناه و امکانات می دهد.»

کارشناسان امنيت شبکه‌های کامپيوتری می‌گويند اين مورد نشان می دهد که اطلاعات مربوط به تحقيقات در زمينه واکسن و درمان بيماری کوويد – ۱۹ تا چه جد برای همه کشورها از جمله چين مهم است.

به گفته کارشناسان استفاده از هکرهای قراردادی و مستقل به جای نهادهای رسمی ضد اطلاعاتی به هر دولتی امکان می‌دهد که از طيف وسيعتری از استعدادها بهره بگيرد و در صورت اثبات جرايم و يا دستگيری اين افراد دخالت نهادهای رسمی و حکومتی را تکذيب کنند. دولت چين از مدت‌ها پيش هکرهای قراردادی را به خدمت گرفته است.

طبق اعلام جرم اين دو شهروند چينی در فاصله سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ فعال بوده و اخيرا سعی کرده بودند اطلاعات يک پژوهش در مورد سرطان را سرقت کنند.

دولت آمریکا کنسولگری چین در هوستون را تعطیل کرد

کنسولگری
Image caption: سوزاندن مشکوک اسناد در حیاط کنسولگری چین در هوستون ماموران آتش نشانی را به این محل کشاند

لحظاتی پیش وزارت خارجه ایالات متحده به سفارت چین دستور داد کنسولگری این کشور در شهر هوستون، ایالت تگزاس، باید تا روز جمعه این هفته تعطیل شود. دولت چین این اقدام را “تحریک آمیز” توصیف کرده است.

وزارت خارجه آمریکا گفته است که “این تصمیم به منظور حفاظت از دارایی های معنوی آمریکاییان اتخاذ شده” اما سخنگوی وزارت خارجه چین آن را “بی اساس و ناموجه” توصیف کرده است.

تصمیم به تعطیلی این کنسولگری پس از آن اتخاذ شد که فیلمی از افراد ناشناسی گرفته شد که در حال سوزاندن اسناد در حیاط کنسولگری بودند. گزارش آتش گرفتن این اسناد باعث شد که ماموران آتش نشانی به محل اعزام شوند.

تنش بین ایالات متحده و چین اخیرا افزایش یافته و دولت آمریکا در موارد متعدد بر سر مسایل تجاری، مسئولیت چین در قبال شیوع جهانی ویروس کرونا و همچنین اعمال قانون جدید امنیتی چین بر هنگ کنگ که به منزله محدود کردن حقوق دموکراتیک مردم این سرزمین تلقی شده دولت چین را مورد شماتت قرار داده است.

شیوع جهانی ویروس کرونا از شهر ووهان در چین آغاز شد و به گفته کارشناسان و مقامات آمریکایی، دولت چین به جای مقابله سریع با این بیماری و اطلاع رسانی درست و به موقع در مورد آن به جامعه جهانی، در صدد پنهانکاری برآمد و در نتیجه، کشورهای دیگر را در معرض خطر قرار داد و مقابله با این بیماری را دشوار کرد.

روز سه شنبه این هفته هم وزارت دادگستری آمریکا دولت چین را متهم کرد که از هکرهایی حمایت می کند که در صدد سرقت نتیجه تحقیقات در مورد واکسن کوید-19 از آزمایشگاه های آمریکا بوده اند. مقامات چینی گفته اند که در تحقیقات پیرامون ساخت واکسن این بیماری “دستاوردهای مهمی” داشته اند.

دولت چین از آمریکا خواسته که در تصمیم خود تجدید نظر کند و هشدار داده است که “اگر آمریکا در مسیر اشتباه گام بردارد با اقدامات تلافی جویانه مواجه می شود.”

اقتصاد چین به شدت به صادرات وابسته است و آمریکا بزرگترین بازار صادراتی چین است. همچنین آمریکاییان سرمایه گذاری های سنگینی در چین کرده اند و به طور مستقیم و غیر مستقیم در بسیاری از فعالیت های اقتصادی آن کشور شریک هستند.