جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ادعای معکوس: رژیم ایران تثبیت‌کننده امنیت منطقه به نفع کشورهای اسلامی و عربی است؟!!!

ادعای معکوس: رژیم ایران تثبیت‌کننده امنیت منطقه به نفع کشورهای اسلامی و عربی است؟!!!

تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه با راهبردی دانستن قرارداد ایران و سوریه آن را تقویت‌کننده محور مقاومت در ایران، لبنان، سوریه، و عراق دانست و همچنین آن را عاملی برای جلوگیری از تجاوزهای اسرائیل به خاک سوریه عنوان کرد.

قرارداد نظامی تهران و دمشق محور مقاومت را تقویت می‌کند/ ایران تثبیت‌کننده امنیت منطقه به نفع کشورهای اسلامی و عربی است/ ترکیه باید بپذیرد که شریک قابل قبولی برای ایران، روسیه، سوریه و عراق باشد

همکاری نظامی میان ایران و سوریه چند سالی است که ادامه دارد و حتی پیش از شروع بحران در سوریه، توافق‌های همکاری نظامی و اقتصادی میان ایران و سوریه به امضا رسیده بود، اما سرلشکر «محمد باقری»  رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران و «علی عبدالله ایوب»، وزیر دفاع سوریه پس از نشست مشترک در دمشق، توافق‌نامه‌ای در زمینه گسترش و تقویت همکاری‌های دو جانبه نظامی و امنیتی به امضا رساندند. با این توافق، همکاری های دو کشور وارد چارچوب مشخص‌تری شد.

«حسن هانی‌زاده» تحلیل‌گر مسائل جهان عرب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره قرارداد نظامی ایران و سوریه و گسترش روابط دو کشور، گفت: در طول چهار دهه گذشته روابط استراتژیک بین تهران و دمشق علیرغم فراز و فرودهایی که در منطقه رخ داده، همچنان مستحکم باقی مانده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ «حافظ اسد» رئیس‌جمهور سابق سوریه نخستین رئیس‌جمهوری بود که انقلاب اسلامی را به رسمیت شناخت و بر اساس منافع مشترک با تهران رابطه مستحکمی برقرار کرد و بارها اعلام کرد که ایران عمق استراتژیک دمشق است و باید این روابط در سطح بسیار بالایی در همه زمینه‌ها حفظ شود.

وی ادامه داد: در طول جنگ تحمیلی، سوریه جزء معدود کشورهایی بود که به ایران به لحاظ نظامی و لجستیکی کمک کرد، همین موضوع باعث شد بعد از بحران سوریه که از سال ۲۰۱۱ آغاز شد، ایران برای حفظ دولت و کشور سوریه تلاش‌های زیادی انجام دهد و هزینه‌هایی متحمل شد اما اجازه نداد گروه‌های تروریستی در سوریه مسلط شوند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه در طول ۹ سال گذشته رژیم صهیونیستی با استفاده از فرصت پیش آمده درگیری دولت و نیروهای مسلح سوریه با گروهک‌های تروریستی، هر ماه حدود ۲۲ مورد تجاوز هوایی علیه سوریه داشته است، یادآور شد: وقتی بسیاری از تاسیسات نظامی سوریه مورد حمله هواپیماهای ارتش رژیم صهیونیستی قرار می‌گرفت، ایران احساس کرد که باید به دولت و ملت سوریه کمک کند تا پدافند هوایی این کشور در مقابل هواپیماهای اسرائیلی واکنش مناسبی نشان دهند.

وی اضافه کرد: سفر سرلشکر باقری رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح برای امضای این توافقنامه نظامی در راستای دفاع در برابر تجاوزهای مکرر هوایی ارتش رژیم صهیونیستی و تقویت پدافند هوایی سوریه است تا بتواند پوشش هوایی مناسبی داشته باشد و از تجاوز پر تعداد اسرائیل جلوگیری کند.

هانی‌زاده با راهبردی دانستن توافقنامه نظامی ایران و سوریه، تصریح کرد: این توافق موجب تقویت دفاع هوایی سوریه خواهد شد و در واقع این کشور می‌تواند با استفاده از تکنولوژی و امکانات ایران و به دلیل اینکه ایران از فناوری بالایی برای مقابله با تجاوزی ها هوایی برخوردار است، برای حفاظت از آسمان سوریه استفاده کند.

وی درباره واکنش احتمالی اسرائیل به این قرارداد و بالا گرفتن سطح منازعات ایران با آن، اظهار داشت: طبیعی است که رژیم صهیونیستی اظهار نگرانی کند. اسرائیل مایل است که ایران از محور مقاومت حمایت نکند، نگرانی آنها از تقویت محور مقاومت در ایران، سوریه، عراق و لبنان است. این نگرانی‌ها قابل قبول نیست چراکه این رژیم بارها به سوریه و لبنان تجاوز کرده است و اگر بخواهد این نگرانی برطرف شود، باید از ادامه تجاوزهای هوایی و دخالت در کشورهای منطقه خودداری کند.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای با بیان اینکه اسرائیل عامل بی‌ثباتی منطقه است و چون از پشتوانه آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی برخوردار است همین موضوع باعث شده است که دست به هر جنایتی بزند، بیان کرد: اسرائیل باید احساس کند که اگر پا را فراتر از فلسطین اشغالی بگذارد، قطعاً محور مقاومت پاسخ مناسبی به آن خواهد داد. اسرائیل چه حساسیت نشان بدهد و چه ندهد، محورر مقاومت در مقابل آن ایستادگی خواهد کرد و اجازه نمی‌دهد اسرائیل با استفاده از کمک نظامی آمریکا و حمایت‌های کشورهای مرتجع منطقه به محور مقاومت ضربه وارد کند.

این تحلیل‌گر مسائل جهان عرب درباره نفوذ ایران به واسطه این قرارداد و حمایت‌های روسیه از آن، گفت: ایران حضور فعالی در منطقه دارد، به دلیل اینکه باید محور مقاومت تقویت شود و برای حفظ محور مقاومت حضور ایران کاملاً منطقی خواهد بود. حضور ایران در سوریه، عراق و لبنان صرفاً برای تقابل با هژمونی آمریکا و رژیم صهیونیستی است. اکنون نیز معادله نظامی به نفع محور مقاومت تغییر یافته است. هر کجا ایران حضور پیدا کرده قطعاً سطح نفوذ رژیم‌های مرتجع عرب، آمریکا و اسرائیل در منطقه کاهش یافته است. حضور ایران و تقویت بنیه نظامی سوریه در مقابل اسرائیل می‌تواند موازنه قدرت را به نفع محور مقاومت تقویت کند.

وی درباره واکنش ترکیه به قرارداد ایران و سوریه گفت: سیاست ترکیه در منطقه گاهی سیاست شفافی نیست حضور  ایران در سوریه کاملاً سمبولیک است و جز مشورت دادن به نیروهای مسلح سوریه، حضور نظامی گسترده‌ای ندارد همچنین حضور ۲ هزار تفنگدار دریایی آمریکا در شرق فرات برای ادامه ناامنی‌های سوریه است. تجاوز‌های رژیم صهیونیستی به خاک سوریه هم به ناامنی‌های منطقه دامن زده است.

این تحلیلگر مسائل سوریه ادامه داد:  بنابراین به نظر می‌رسد که ایران باید حضوری فعال داشته باشد تا بتواند از محور مقاومت دفاع کند و به همین دلیل حضور ایران تثبیت‌کننده امنیت منطقه به نفع کشورهای اسلامی و عربی است. اما برخی رژیم‌های مرتجع مثل عربستان که در کل نه سال گذشته ۸۰ میلیارد دلار هزینه در اختیار سوریه قرار داده نقش نیابتی در همسویی با رژیم صهیونیستی و آمریکا در بی‌ثباتی و ناپایداری امنیت داشته است.

وی تصریح کرد:  ایران در مقابل این تجاوزها و دخالت‌های عربستان، اسرائیل و آمریکا قراردارد و ترکیه نیز باید بپذیرد به عنوان یک شریک قابل قبول بین ایران، روسیه، سوریه و عراق نقش مثبت‌تری ایفا کند.