جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آمریکا ‘یک شناور حامل تسلیحات ایران برای حوثی‌ها را ضبط کرده است’پومپئو: یک کشتی دیگر حامل تسلیحات ایران نیز در نزدیکی یمن توقیف شد

آمریکا ‘یک شناور حامل تسلیحات ایران برای حوثی‌ها را ضبط کرده است’پومپئو: یک کشتی دیگر حامل تسلیحات ایران نیز در نزدیکی یمن توقیف شد

مایک پومپئو بر ضرورت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تاکید کرد.
 

رادیوفردا/ مایک پومپئو روز چهارشنبه ۱۸ تیر در نشست خبری‌اش گفت توقیف شناور حامل تسلیحات ۲۸ ژوئن [هشتم تیر] در آب‌های نزدیک به سواحل یمن صورت گرفت.به گفته آقای پومپئو، برخی اقلام این محموله شامل ۲۰۰ قبضه آرپی‌جی، بیش از ۱۷۰۰ قبضه کلاشنیکف، ۲۱ موشک سطح به هوا و موشک‌های زمینی و سایر سلاح‌ها و موشک‌ها می‌شد.

وزیر خارجه آمریکا که از ماه‌ها پیش کارزاری را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران آغاز کرده همچنین گفت: این تحریم باید تمدید شود، «امکان ندارد هیچ انسان جدی‌ای باور کند که ایران سلاح‌های دریافتی‌اش را در خدمت صلح خواهد گرفت».تحریم تسلیحاتی علیه ایران از ۱۳ سال پیش برقرار است اما مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که برجام ضمیمه آن بود، این تحریم‌ها قرار است ۲۶ مهر امسال منقضی شود. آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای تمدید این تحریم در اختیار اعضای شورای امنیت قرار داده است.مایک پومپئو در سخنان روز چهارشنبه‌اش به اقدامات پیشین جمهوری اسلامی برای رساندن سلاح به حوثی‌ها اشاره کرد و گفت: در نوامبر ۲۰۱۹ و فوریه امسال ما از توقیف تسلیحات ایران به سوی حوثی‌ها خبر دادیم. ایران همان موقع گفت چنین چیزی صحت ندارد سازمان ملل سرانجام هفته گذشته این موضوع را تایید کرد.اشاره وزیر خارجه آمریکا به گزارش هفته گذشته آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، است که تایید کرده بود تسلیحات توقیف‌شده «مبدأ ایرانی» دارند.با این حال نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل گزارش آقای گوترش را «دارای نقایصی جدی، بی‌دقتی و ناسازگاری» دانست.حوثی‌های یمن که مورد حمایت ایران هستند و آمریکا آنان را یکی از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی می‌داند، از سال ۲۰۱۵ با دولت یمن که مورد حمایت عربستان سعودی است در جنگ هستند.

قتل روزنامه‌نگار عراقی

مایک پومپئو در نشست خبری روز چهارشنبه همچنین به ترور هشام الهاشمی در عراق نیز اشاره کرد و گفت عراق روز دوشنبه در رویدادی فاجعه‌بار، روزنامه‌نگار برجسته‌اش را از دست داد.وزیر خارجه آمریکا مستقیما جمهوری اسلامی را در این سوء قصد متهم نکرد اما گفت: دکتر الهاشمی «در روزهای منتهی به مرگش بارها از سوی گروه‌های مسلح مورد حمایت ایران تهدید شده بود».

بنا بر گزارش‌ها هشام هاشمی در نزدیکی خانه‌اش در منطقه‌ای شرق پایتخت عراق هدف شلیک گلوله قرار گرفته‌ و اعضای خانواده ظاهرا صدای شلیک پنج گلوله را شنیده‌اند.

بیشتر در این باره:

واکنش‌ها در عراق در پی قتل کارشناس سرشناس گروه‌های شبه‌نظامی

آقای پومپئو با اشاره به اینکه این روزنامه‌نگار و تحلیلگر برجسته «زندگی‌اش را وقف عراقی آزاد و مستقل کرده بود»، ترور او را محکوم کرد و از دولت عراق خواست که عوامل این جنایت وحشتناک را هرچه زودتر به دست عدالت بسپارد.مایک پومپئو همچنین با اشاره به سخنان اخیر رهبر حزب‌الله لبنان که به دولت این کشور پیشنهاد کرده از ایران نفت بخرد گفت: چنین چیزی غیرقابل قبول است و ما هر اقدامی بتوانیم انجام خواهیم داد تا فروش نفت ایران متوقف شود.وزیر خارجه آمریکا گفت نمی‌گذاریم جمهوری اسلامی «به عنوان بزرگ‌ترین حکومت حامی تروریسم در جهان» نفت بفروشد و پولش در اختیار حزب‌الله قرار گیرد.مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که این کشور و نیروهای کشورهای دوست در ماه ژوئن یک قایق حامل تسلیحات از ایران برای حوثی‌های یمن را ضبط کرد و بار دیگر از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تحریم های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند.همزمان مقام های آمریکایی از یک گزارش سازمان ملل درباره اینکه کشتن فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران توسط آمریکا توجیه قانونی نداشته انتقاد کرده اند.آقای پومپئو در یک کنفرانس خبری در وزارت خارجه گفت که آمریکا و “شرکایی” که از آنها نام نبرد یک شناور “حامل تسلیحات ایران برای شورشیان حوثی” را در روز ۲۸ ژوئن در آب های نزدیک سواحل یمن متوقف کردند.به گزارش رویترز او گفت: “ایران از تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل که قرار است ظرف کمتر از چهار ماه منقضی شود پیروی نمی کند.”او گفت که این تسلیحات شامل ۲۰۰ آر پی جی، بیش از ۱۷۰۰ تفنگ تهاجمی، ۲۱ موشک زمین به هوا و موشک زمینی، چند موشک ضدتانک “و سایر تسلیحات و موشک های پیشرفته” می شد.یمن از سال ۲۰۱۵ درگیر یک جنگ داخلی است که در آن شورشیان حوثی مورد حمایت ایران با نیروهای دولتی که مورد حمایت عربستان است می جنگند. ایران هرگونه ارسال سلاح به یمن و حوثی‌های این کشور را رد می کند.

آقای پومپئو همچنین گفت: “شورای امنیت باید تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند تا جلوی مناقشه بیشتر در منطقه را بگیرد. امکان ندارد کسی جدی بگوید بر این باور است که ایران هرگونه سلاح خریداری شده را برای مقاصد صلح آمیز به کار خواهد برد.”

آمریکا سعی دارد شورای امنیت را نسبت به تمدید این دسته از تحریم های سازمان ملل که قرار است در ماه اکتبر منقضی شود قانع کند.

آقای پومپئو هفته پیش مستقیما طی سخنانی در شورای امنیت سازمان ملل از اعضا خواست این تحریم ها را تمدید کنند. اما روسیه و چین که دارای حق وتو هستند با این درخواست مخالفت کرده اند.

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، یک گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران را به قتل هشام هاشمی متهم می‌کنند

بی بی سی/ وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه همچنین در ارتباط با قتل یک کارشناس برجسته عراقی خواستار اجرای عدالت شد و به تهدید او از سوی گروه های مرتبط با ایران اشاره کرد.

هشام الهاشمی کارشناس شناخته شده عراقی اواخر روز دوشنبه در نزدیکی خانه اش در بغداد به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شد.

وزیر خارجه آمریکا بدون آنکه مستقیما تهران را در این ترور مقصر بشناسد گفت: “او در روزهای آخر زندگی اش، مکررا از سوی گروه های مسلح مورد حمایت ایران تهدید می شد”.

“ایالات متحده در کنار کشورهای دوست ترور او را قویا محکوم می کند و از دولت عراق می خواهد مسببان این جنایت هولناک را … فورا به سزای اعمالشان برساند.”

آقای هاشمی از کارشناسان مرجع در مورد گروه های افراط گرای سنی از جمله داعش بود. او به عنوان “منتقد سرسخت” دخالت و نفوذ ایران در عراق شناخته می‌شد. همچنین او بارها وابستگی گروه‌های عراقی به ایران را مورد انتقاد قرار داده بود.

سفارت ایران در بغداد روز سه شنبه با انتشار بیانیه‌ای قتل هدفمند آقای هاشمی را محکوم کرد و هدف از آن را “تفرقه انداختن” خواند.

انتقاد از گزارش سازمان ملل

روز چهارشنبه همچنین آمریکا از یافته سازمان ملل دایر بر اینکه کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، در ماه ژانویه در عراق در یک حمله آمریکا غیرقانونی بود انتقاد کرده است.

مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: “صدور گزارشی که آمریکا را به خاطر اقدامی در دفاع از خود محکوم می کند و در عین حال گذشته ناخوشایند ژنرال سلیمانی را به عنوان یکی از مهلک ترین تروریست های جهان نادیده می گیرد، نیازمند نوعی بی صداقتی است.”

اگنس کالمرد، گزارشگر ویژه حقوق بشر و قتل‌های هدفمند و فراقضایی، یک روز پیشتر در گزارش جدید خود ترور قاسم سلیمانی را خلاف قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد دانست.

او نوشت ایالات متحده آمریکا نتوانسته مدارک و شواهدی نشان دهد که از خطر فوری قاسم سلیمانی برای شهروندان آمریکایی حکایت و در نتیجه ترور کاروان خودروهای حامل او در بغداد را توجیه کند.