شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » فرهنگ » با تلسکوپ کپلر کشف سیاره‌ای مشابه زمین در فاصله ۳ هزار سال نوری صورت گرفت؛

با تلسکوپ کپلر کشف سیاره‌ای مشابه زمین در فاصله ۳ هزار سال نوری صورت گرفت؛

محققان با استفاده از اطلاعات تلسکوپ کپلر و دو الگوریتم جدید سیاره ای مشابه زمین رصد کرده اند که هر مدار آن دور ستاره اش ۳۷۸ روز طول می کشد و در فاصله ۳ هزار سال نوری زمین قرار دارد.

کشف سیاره ای مشابه زمین در فاصله ۳ هزار سال نوری

به گزارش مشرق به نقل از انگجت، ستاره شناسان قبلا سیارات مشابه زمین رصد کرده اند. اما این سیارات بیشتر اطراف ستاره های سرخ کوتوله وجود دارند. این چالشی بزرگ به حساب می آید، زیرا اشعه ها و گرمای ستاره سبب می شود سیاره مشابه زمین غیرقابل سکونت باشد.اکنون به نظر می رسد سیاره مشابه زمین با ویژگی های بهتری رصد شده است.

محققان یک سیاره خارج از منظومه شمسی به نام KOI۴۵۶.۰۴ رصد کرده اند که اندازه آن تقریبا مشابه زمین و اندکی کمتر از ۲ برابر سیاره خاکی است. این سیاره دور ستاره ای به نام Kepler ۱۶۰ مدار می زند. ۹۳ درصد نوری که به سیاره می تابد مربوط به این ستاره است. همچنین این سیاره در فاصله ۳ هزار سال نوری از زمین قرار داد.

محققان موسسه مکس پلانک در آلمان این سیاره را کشف کرده اند.

KOI۴۵۶.۰۴ در فاصله ای مشابه زمین و خورشید، دور ستاره اش مدار می زند به طوریکه هر مدار آن ۳۷۸ روز طول می کشد.

محققان با استفاده از اطلاعات تلسکوپ فضایی کپلر و دو الگوریتم جدید که برای مطالعه درخشندگی ستاره ارائه شده بود، سیاره KOI۴۵۶.۰۴ را ردیابی کردند.در این فرایند محققان به جای جستجو برای کاهش و افزایش ناگهانی نور ستاره(روش ترانزیت) برای اثبات وجود سیاره، الگوریتم هایی را به کار گرفتند تا کاهش اندک نور را نیز ردیابی کنند.

البته این کشف هنوز به طور رسمی اعلام نشده است. اما محققان ۸۵ درصد اطمینان دارند که KOI۴۵۶.۰۴ یک سیاره است. برای اطمینان از این کشف باید مطالعاتی به طور مستقیم انجام شود.

منبع: مهر
سکونتگاه کاشفان مریخ مشخص شد

محققان باور دارند، تونل‌های گدازه می‌توانند به عنوان مکانی برای استفاده از پایگاه‌های استقرار انسان در مریخ استفاده شوند.

به گزارش مشرق، به نقل از دیلی‌میل، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد تونل‌های گدازه در مریخ می‌توانند به عنوان سکونت‌گاه‌های طبیعی که انسان را از اشعه‌های کشنده در امان نگه ‌می دارند، انتخاب شوند.

محققان باور دارند، تونل‌های گدازه می‌توانند به عنوان مکانی برای استفاده از پایگاه‌های استقرار انسان در مریخ استفاده شوند.

تونل‌های گدازه در اثر جریان یافتن گدازه‌های داغ حاصل از فعالیت‌های آتشفشانی، در نزدیکی سطح سیاره شکل می‌گیرند.

بررسی‌ها حاکی از آن است، از تونل‌های گدازه در نیمکره جنوبی مریخ می‌توان به عنوان شهرک استفاده کرد.

به گفته دانشمندان، با استقرار انسان در تونل‌های گدازه، میزان قرارگیری آنها در معرض تابش تشعشعات کیهانی ۸۲ درصد کاهش می‌یابد.

محققان در حال ساختن پناهگاه‌های مناسب برای نخستین کاشفان مریخ هستند، اما یک تحقیق جدید معتقد است سیاره سرخ می‌تواند سکونتگاه‌های طبیعی را برای پیشگامان فراهم کند.

پس از بررسی ۱۵۰۰ تصویر گرفته شده توسط مدارگرد شناسایی مریخ، تیمی از متخصصان باور دارند که تونل‌های گدازه یکی از بهترین پیشنهادها برای سکونت انسان در سیاره سرخ هستند.

اکنون تحقیقات انجام شده ناسا را ​​ترغیب به استفاده از این منطقه به عنوان یک مکان فرود می‌کند.

منبع: فارس