جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » وزارت خارجه ایران: پرونده مرگ قاضی منصوری ابهاماتی دارد/

وزارت خارجه ایران: پرونده مرگ قاضی منصوری ابهاماتی دارد/

به گزارش دفتر دادستانی مرکزی رومانی در بخارست  روی جسد قاضی منصوری اثر «جراحات ناشی از ضربه» باقی مانده که «با یک جسم سخت» وارد شده است.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشستی روز دوشنبه 29 ژوئن گفت، پرونده مرگ قاضی منصوری «دارای ابهاماتی» است و دولت رومانی تاکنون به درخواست ایران برای «شفاف‌سازی» پاسخی نداده است.خبر جان باختن غلامرضا منصوری، قاضی متهم به گرفتن رشوه 500 هزار یورویی در پرونده طبری، روز جمعه 19 ژوئن 2020 در رسانه‌های رومانی منتشر شد.

رسانه‌های رومانی 23 ژوئن اعلام کردند که در پی نتایج اولیه کالبدشکافی قاضی منصوری، جراحات ناشی از ضربه روی جسد دیده می‌شود.

در خبر اولیه، مرگ او خودکشی که در پی سقوط از پنجره یکی از اتاق‌های طبقات فوقانی یک هتل در بخارست روی داد، اعلام شد اما رادیو اروپای آزاد در رومانی خبر داد که جنازه منصوری در لابی هتل پیدا شده که فرضیه پرت شدن از پنجره را باطل می‌کرد.

در روزهای گذشته مقام‌های قضایی و دولتی در ایران همچنین انتقاداتی درباره مسئولیت دولت رومانی در این موضوع مطرح کرده بودند که منجر به احضار سفیر ایران در رومانی شد.

وزارت خارجه رومانی با اعلام اینکه اظهارنظرهای مقام‌های ایرانی «مایه شگفتی» است، از احضار مرتضی ابوطالبی، سفیر ایران در رومانی خبر داد و گفت «نتیجه تحقیقات از کانال‌های رسمی» برای ایران ارسال می‌شود.

با این حال، عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز گفت که وزارت خارجه ایران جز اخباری که در رسانه‌ها منتشر شده، اطلاعات جدیدی دریافت نکرده است.

امیرحسین نجف‌پورثانی وکیل مدافع غلامرضا منصوری روز شنبه 20 ژوئن در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد که او و خانواده جان‌باخته معتقد هستند که «منصوری آدمی نبود که قصد خودکشی داشته باشد».

گمانه‌زنی‌های بسیاری نیز درباره قتل منصوری مطرح شد. به علت متهم بودن او در پرونده طبری و احتمال افشاگری هنگام بازگشت به ایران درباره برخی متخلفان این پرونده که هنوز آزاد هستند.

از سوی دیگر، بسیاری از کاربران فضای مجازی با مقایسه عکس‌هایی که از غلامرضا منصوری توسط خبرگزاری قوه قضاییه منتشر شده بود و او را با وزن بسیار بیشتر از آنچه در کیسه جسد خارج شده از هتل، نشان می‌داد، سخن از «ناهم‌خوانی» اندازه‌ها به میان آورده و گمانه‌زنی‌هایی چون «حمل خاک گلدان» در آن کیسه را مطرح کردند.

وکیل منصوری، در واکنش به عکس‌های منتشر شده توسط خبرگزاری قوه قضاییه که منصوری را با وزن بسیار بیشتر از آنچه در کیسه جسدی که از هتل خارج شد، نشان می‌داد، گفت که این عکس‌ها قدیمی است و قاضی منصوری به علت بیماری وزن زیادی از دست داده بود.

نتیجه تحقیقات پلیس و دادستانی رومانی که به رسانه‌ها گزارش داده شده، هنوز روشن نکرده است که غلامرضا منصوری خودکشی کرده یا به قتل رسیده است.

در اظهارنظری دیگر، هادی شیرزاد، رئیس پلیس بین‌الملل ناجا به خبرگزاری ایلنا گفت پلیس بین الملل بخارست تایید کرده که جسد متعلق به منصوری بوده ولی «پروفایل دی‌ان‌ای در دست آماده‌سازی است و به زودی به ایران ارسال می‌شود».

او درباره خبرهای مطرح شده درباره حضور یک ایرانی در هتل محل اقامت منصوری، گفته است: «بحث‌های مطرح شده در رسانه با توجه به اینکه پیامی از سوی پلیس بخارست ارسال نشده مورد تایید نیست».