دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » واشنگتن: نیروهای‌مان در عراق را کاهش می‌دهیم و برای حضور دائمی تلاش نمی‌کنیم/

واشنگتن: نیروهای‌مان در عراق را کاهش می‌دهیم و برای حضور دائمی تلاش نمی‌کنیم/

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا شامگاه پنج‌شنبه 11 ژوئن 2020 ضمن اعلام این که در چارچوب گفتگوهای استراتژیک با عراق توافق کرده به روند کاهش نیروهایش در این کشور ادامه دهد تاکید کرد که برای حضور دائمی در عراق تلاش نمی‌کند.

دبی_العربیه.نت فارسی/ به گزارش خبرگزاری‌ها واشینگتن با تاکید بر این که با دولت عراق وضعیت نیروهای آمریکایی باقی‌مانده در این کشور را بررسی می‌کند تشدید کرد که برای ایجاد پایگاه‌های نظامی یا حضور دائمی در عراق تلاش نمی‌کند.

اولویت با منافع عراق

در همین راستا منابع ویژه به «العربیه» تاکید کردند که مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با تاکید بر اصل حاکمیت و اولویت‌بخشی به منافع عراق در گفتگوهای استراتژیک با مقامات آمریکایی موفق شده نتایجی بزرگ برای کشورش محقق کند.

بنا به این منابع در این گفتگوهای استراتژیک با استناد به تصمیم مجلس نمایندگان عراق بر ضرورت خروج نیروهای آمریکایی از عراق و عدم ایجاد هر گونه پایگاهی در خاک این کشور تاکید شد.

آمریکا نیروهایش در عراق را کاهش خواهد داد

در بیانیه‌‌ مشترکی که در پایان اولین جلسه از «گفتگوهای استراتژیک‌»‌ میان دو کشور صادر شد، دولت‌های آمریکا و عراق اعلام کردند که ایالات متحده طی ماه‌های آینده به روند کاهش حضور نظامی‌اش در عراق ادامه خواهد داد.

دو کشور در این بیانیه گفتند که «در سایه پیشرفت‌ بزرگ حاصله برای پایان دادن به تهدید گروه داعش، ایالات متحده در ماههای آینده به کاهش تعداد نیروهایش در عراق ادامه خواهد داد».

در همین راستا وزارت خارجه عراق در بیانیه جداگانه‌ای گفت که «هیأت عراقی به ریاست عبدالکریم هاشم و هیأت ایالات متحده آمریکا به ریاست دیوید هیل معاون وزارت خارجه آمریکا شامگاه پنج‌شنبه اولین جلسه از گفتگوهای استراتژیک را طبق توافق چارچوب استراتژیک دوستی و همکاری امضا شده در سال 2008 از طریق سیستم مدار بسته تلویزیونی منعقد کردند».

حمایت از دولت الکاظمی

در این بیانیه همچنین اعلام شد که دو طرف گفتگوهای استراتژیک میان آمریکا و عراق دیدگاه‌های اصلی‌شان در ارتباط با روابط اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی میان دو کشور را مطرح کردند.

همچنین اشاره شده که رایزنی‌ها در فضایی دوستانه و مثبت انجام شده و دو طرف ارزیابی‌هایشان از روابط جدید میان دو کشور را ابراز داشته‌اند و بر تلاش‌هایشان برای تقویت آن روابط در سایه دولت جدید عراق به ریاست مصطفی الکاظمی تاکید کرد‌ه‌اند».

همچنین بنا بر بیانیه وزارت خارجه عراق این جلسه سرآغاز سلسله جلسات دیگری برای گفتگوهای استراتژیک میان آمریکا و عراق است که انتظار می‌رود جلسه آینده آن در صورت فراهم شدن شرایط مناسب به طور حضوری در واشنگتن برگزار شود.